BMW 523i 190 hk problemmotor eller inte?

Anton_M5
5 november 2019 · 2 Inlägg

Är på jakt efter en ny bil och har hittat en BMW 523i 190 hk 2009 för ok pris som ligger nära intill där jag bor. Den säljes av bilfirma och gått mellan 21000-22000 mil och är nyservad (av firman förmodligen).

Den är i fint skick invändigt och utvändigt men det jag undrar är om detta är en problemmotor man ska springa ifrån eller om den är ok liksom. Har läst att det finns problem på 525 och 530 motorerna men har inte hittat något om 523i, någon som vet?

MVH: Anton Persson

panda666
5 november 2019 · 4 250 Inlägg

Anton_M5 skrev:
Är på jakt efter en ny bil och har hittat en BMW 523i 190 hk 2009 för ok pris som ligger nära intill där jag bor. Den säljes av bilfirma och gått mellan 21000-22000 mil och är nyservad (av firman förmodligen).

Den är i fint skick invändigt och utvändigt men det jag undrar är om detta är en problemmotor man ska springa ifrån eller om den är ok liksom. Har läst att det finns problem på 525 och 530 motorerna men har inte hittat något om 523i, någon som vet?

MVH: Anton Persson

Hej och välkommen!

Du ska akta dig från denna årsmodell helt enkelt, motorkod n53 alltså som kom typ 2007 ska du akta dig för. Alla modeller med denna motorkod ska du akta dig för. Köp hellre årsmodellerna innan alltså till max 2006 då dom har vanlig bränsleinsprut och inte direktinsprut som du ska alltså undvika, efter 2006 kom bensinmotorerna n53 som den motorn som du kollar på har 523an och flera andra modeller har den typ 525-530 osv och alla dessa har direktinsprut som ger stora och kostsamma fel som bränslepump(hpfp högtrycks bränslepump) problem med spridare, tändspolar och massa annat skit med dom iaf så undvik dom. Antar att du gillar e60 eftersom du kollar på dessa årdmodeller då skulle ja tippa dig att kolla på denna sida och köp en som har vanlig bränsleinsprut och undvik dessa med direkt.


https://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_E60



Kolla tex på skruvat.se eller mekonomens sida med reg nummer på bilen du tänkte köpa och undvik n53 motorn, n52 är bra och m54 osv är bra men undvik som sagt n53 då den har alla dessa tändningsproblem, problem ryckningar osv.

Ska länka dig lite bilar som inte har n53 och kolla sj på sidan som ja länkade vilka årsmodeller som inte har n53. Lycka till;)

Anton_M5
5 november 2019 · 2 Inlägg

Tack för snabbt svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang