Min katalysator stals, hur monterar man en ny?

jackback
5 november 2019 · 9 Inlägg

tjuvarna har kapat av på bägge sidor kring katalysatorn.

det är ungefär 70 cm mellan rör till rör nu.

vilka delar behöver jag från biltema?

899:- KATALYSATOR UNIVERSAL ???
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000036935

dem där 2 sakerna som ingår, var sätter man dem?

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000018900
behöver man två sådana eller? ett på var sin sida?

vad mer behöver man? antar att jag behöver två rör också för att nå ut till andra rören?

har en gammal bil från 1999. mitsubishi carisma.

tack. stressad förare sad

https://www.youtube.com/watch?v=BVvZaot … amp;t=1153
här visar dem lite

edit: jag ska ta bilen till verkstad imorn, behöver bara rätta delar.

edit 2: kan man annars koppla ett rör utan katalysator och köra tills jag får körförbud och sedan skrota bilen?

Senast redigerat av jackback (5 november 2019)

granadadr
5 november 2019 · 7 286 Inlägg

ett tips är att skriva vad det är för bil,, köpa en kat på skroten?

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 november 2019 · 4 917 Inlägg

granadadr skrev:
ett tips är att skriva vad det är för bil,, köpa en kat på skroten?

Han skrev faktiskt Mitsubishi -99, så du får nog ta på dig glasögonen..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jackback
5 november 2019 · 9 Inlägg

granadadr skrev:
ett tips är att skriva vad det är för bil,, köpa en kat på skroten?

kat på biltema är ju billigare.

caromania Forummoderator
5 november 2019 · 9 296 Inlägg

Det som är hyfsat viktigt är att det är relativt lika/samma diameter på rörstumparna under bilen och kattens inlopps- och utloppsrör.

Jag hade föredragit slitsade anslutningar och avgasklammer istället för de där skarvrören men de kanske funkar lika bra.

Jag tycker verkstaden borde kunna lösa det hela om du bara tar med katalysatorn. De får väl skaffa några egna skarvrör eller muffar, alternativt om de svetsar men det borde de lösa.

Avslutningsvis, jävla sätt att sno katalysatorn. Sånt elände funkar bara för att ohederliga återvinningscentraler tar emot avkapade kattar hur som helst. Samma med koppartråd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hedis62
5 november 2019 · 53 Inlägg

Undrar varför man snor en katalysator från en 99:a?  Är väl knappast värt besväret att åla sig under och börja krångla med tigersåg eller vinkelslip,,,eller har jag missat nåt

Janneutanb
5 november 2019 · 7 271 Inlägg

Hedis62 skrev:
Undrar varför man snor en katalysator från en 99:a?  Är väl knappast värt besväret att åla sig under och börja krångla med tigersåg eller vinkelslip,,,eller har jag missat nåt

Rätt snabba och enkla pengar tyvärr.

jackback
5 november 2019 · 9 Inlägg

caromania skrev:
Det som är hyfsat viktigt är att det är relativt lika/samma diameter på rörstumparna under bilen och kattens inlopps- och utloppsrör.

Jag hade föredragit slitsade anslutningar och avgasklammer istället för de där skarvrören men de kanske funkar lika bra.

Jag tycker verkstaden borde kunna lösa det hela om du bara tar med katalysatorn. De får väl skaffa några egna skarvrör eller muffar, alternativt om de svetsar men det borde de lösa.

Avslutningsvis, jävla sätt att sno katalysatorn. Sånt elände funkar bara för att ohederliga återvinningscentraler tar emot avkapade kattar hur som helst. Samma med koppartråd.

kan du visa bild på "slitsade anslutningar" och "avgasklammer"? jag har noll kunskaper om bildelar sad

caromania Forummoderator
5 november 2019 · 9 296 Inlägg

jackback skrev:

caromania skrev:
Det som är hyfsat viktigt är att det är relativt lika/samma diameter på rörstumparna under bilen och kattens inlopps- och utloppsrör.

Jag hade föredragit slitsade anslutningar och avgasklammer istället för de där skarvrören men de kanske funkar lika bra.

Jag tycker verkstaden borde kunna lösa det hela om du bara tar med katalysatorn. De får väl skaffa några egna skarvrör eller muffar, alternativt om de svetsar men det borde de lösa.

Avslutningsvis, jävla sätt att sno katalysatorn. Sånt elände funkar bara för att ohederliga återvinningscentraler tar emot avkapade kattar hur som helst. Samma med koppartråd.

kan du visa bild på "slitsade anslutningar" och "avgasklammer"? jag har noll kunskaper om bildelar sad

Det ska verkstan kunna fixa. Det som du ev kan försöka åstadkomma är att mäta röret på bilen. Diametern. Sedan jämföra med katalysatorn.

http://www.streetpower.se/3488-thickbox … -889mm.jpg

https://www.swedol.se/media/catalog/pro … 007059.png

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
6 november 2019 · 7 286 Inlägg

malus skrev:

granadadr skrev:
ett tips är att skriva vad det är för bil,, köpa en kat på skroten?

Han skrev faktiskt Mitsubishi -99, så du får nog ta på dig glasögonen..smile

hahaha,, oops

köp en på skroten,, dem brukar vara bättre än biltemas, tyvärr

jackback
8 mars 2020 · 9 Inlägg

jag blev bestulen på katalysator igen. så ledsen. denna gång i garage.

vad kan man göra nu? kan man sätta kamera i bilen? asså min bil är värd ca 10k kr.

Senast redigerat av jackback (8 mars 2020)

granadadr
8 mars 2020 · 7 286 Inlägg

oj är dem så stöldbegärliga idag?

torsen
8 mars 2020 · 7 233 Inlägg

Vad betalar en(oseriös) skrot för en katalysator?

granadadr
8 mars 2020 · 7 286 Inlägg

jackback skrev:
jag blev bestulen på katalysator igen. så ledsen. denna gång i garage.

vad kan man göra nu? kan man sätta kamera i bilen? asså min bil är värd ca 10k kr.

för att svara på din fråga så är det svårt att säga hur man lättast monterar,, är ju beroende på hur den är borttagen  och om något annat är skadat på bilen sad

KenthIJ
8 mars 2020 · 1 448 Inlägg

Har hört att det är internationella ligor som åker runt i Europa och stjäl Katalysatorer. Finns tydligen en lönsam svartmarknad och även en marknad för de ädelmetaller som finns i en del katalysatorer.

Riktigt trist.

Har även hört att det skall finnas nån form av "stöldskyddsanordnig" till vissa bilmodeller

spillolja
8 mars 2020 · 4 020 Inlägg

Ett sätt är att sätta dit en tomhylsa och sedan montera ditt katten vid besiktning, en evt. tjuv går då på en nit

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
8 mars 2020 · 9 296 Inlägg

spillolja skrev:
Ett sätt är att sätta dit en tomhylsa och sedan montera ditt katten vid besiktning, en evt. tjuv går då på en nit

Problemet är att bilen även blir olaglig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
8 mars 2020 · 7 286 Inlägg

caromania skrev:

spillolja skrev:
Ett sätt är att sätta dit en tomhylsa och sedan montera ditt katten vid besiktning, en evt. tjuv går då på en nit

Problemet är att bilen även blir olaglig.

just den biten är ju ej så farlig,, värre å bli av med katten hela tiden ju

caromania Forummoderator
8 mars 2020 · 9 296 Inlägg

granadadr skrev:

caromania skrev:

spillolja skrev:
Ett sätt är att sätta dit en tomhylsa och sedan montera ditt katten vid besiktning, en evt. tjuv går då på en nit

Problemet är att bilen även blir olaglig.

just den biten är ju ej så farlig,, värre å bli av med katten hela tiden ju

Förvisso. Och det kanske bara är en skröna att man riskerar ”miljöbrott” om man åker utan kat? Vet att det var en vanligt förekommande tes förut och att det skulle generera böter på 20k.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
8 mars 2020 · 7 286 Inlägg

caromania skrev:

granadadr skrev:

caromania skrev:

Problemet är att bilen även blir olaglig.

just den biten är ju ej så farlig,, värre å bli av med katten hela tiden ju

Förvisso. Och det kanske bara är en skröna att man riskerar ”miljöbrott” om man åker utan kat? Vet att det var en vanligt förekommande tes förut och att det skulle generera böter på 20k.

KAN kan det säkert,, tror ej på 20 000 i böter,, men hur ofta kollas katalysatorer på bilar av polis?? jag har då ALDRIG blivit kollad, och jag har haft endel busbilar wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang