Motor- + kupevärmare på 6A säkring

Henlun
6 november 2019 · 2 Inlägg

Hej,

Jag är verkligen helt okunnig inom både bil och el så hoppas att ni som hänger här och kan en hel del mer har bra tips.

Jag ska flytta till Umeå och tänker då sätta in motorvärmare + kupévärmare men är blir osäker när jag börjar kolla på säkring effekt etc.

Jag utgår just nu från att stolpen (hyresrätt) har en 6A säkring vilket enligt internet ger en maxeffekt på 1380w. En Defa-motorvärmaren som ska in ligger på 600w och den defa-kupévärmare jag hittar med lägst effekt är Termini 1700 https://www.clasohlson.com/se/Kup%C3%A9 … /p/36-4999 som på låg effekt ligger på 830w (även läst 850w vid -25c). Lite snabb huvudräkning får det till 1430w vilket onekligen är lite mer än 1380.

Så, finns det marginaler att spela på här så att den kombinationen skulle gå på en 6A säkring eller bör jag se ut en kupévärmare med lägre effekt?

Tacksam för tips!

rcy
6 november 2019 · 1 705 Inlägg

Är du säker på att stolpen bara har 6A säkring?
Stolparna bör ju vara dimensionerade för ändamålet, känns ju rätt korkat att sätta upp en motorvärmarstolpe som inte klarar motorvärmare.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
elektronikfreak tummen mitt i handen
6 november 2019 · 161 Inlägg

Skulle med en vild gissning tro att det sitter (minst) en 10A säkring... 6A låter väldigt märkligt.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
Vitu
6 november 2019 · 76 Inlägg

Defa termini 1200 finns ju också exempelvis. Men, 1430 watt kommer inte vara något problem på 6A (om du inte har den kopplad dygnet runt), och det är eftersom en trög säkring klarar en hel del överbelastning ett tag. Ur Ifös säkringstabell kan man utläsa att en 6A trög porslinssäkring klarar ca 10A i en timme. Mest troligt är det väl en 10A säkring dessutom.

Senast redigerat av Vitu (6 november 2019)

Henlun
6 november 2019 · 2 Inlägg

Tack för svar, nu känner jag mig tryggare med den tilltänkta lösningen. Jag är inte helt säker på att det är 6A men fastighetsservicen är inte så snabb på att ge mig ett svar och då jag inte flyttat upp kan jag inte se efter själv, så utgår från 6A så kan det bara bli bättre.

zzr9409209
6 november 2019 · 716 Inlägg

Auto eller "vanlig" säkring? En auto säkring blir "svagare" ju mer den slås ut!

torsen
6 november 2019 · 7 234 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Auto eller "vanlig" säkring? En auto säkring blir "svagare" ju mer den slås ut!

Vad menar du med autosäkring och att den blir svagare ju mer den slås ut?

Förr reste jag mycket i tjänsten med bil.
Företaget jag var anställd hos hade avtal med Scandic.
När man sent kom fram till hotellet och det var kallt och mörkt, och man hade tur att hitta en motorvärmarplats, var det motbjudande att knalla upp till receptionen och hämta nyckel och (mält-)säkring till eluttaget och därefter vända ner till bilen.
Hade därför egen nyckel och automatsäkrad säkring på 16A, med återställningsknapp, som passade t o m i proppbotten för 6A.
Sparade 10:- åt företaget, men det var inte anledningen.
Mest en bekvämlighetsfråga för mig, som slapp extrapromenaden.

torsen
7 november 2019 · 7 234 Inlägg

Ivel skrev:
Jag har 6A i mitt uttag, det fungerar problemfritt att ha en Calix (såklart!) thermovärmare samt Volvos fabriksmonterde motorvärmare.
Jag har provat att belasta med 10A och då har automatsäkringen löst ut omgående.

Varför "såklart"?
För att den kommer från Eskilstuna?
Har själv Calix naturligtvis!

Vitu
7 november 2019 · 76 Inlägg

torsen skrev:

zzr9409209 skrev:
Auto eller "vanlig" säkring? En auto säkring blir "svagare" ju mer den slås ut!

Vad menar du med autosäkring och att den blir svagare ju mer den slås ut?

Förr reste jag mycket i tjänsten med bil.
Företaget jag var anställd hos hade avtal med Scandic.
När man sent kom fram till hotellet och det var kallt och mörkt, och man hade tur att hitta en motorvärmarplats, var det motbjudande att knalla upp till receptionen och hämta nyckel och (mält-)säkring till eluttaget och därefter vända ner till bilen.
Hade därför egen nyckel och automatsäkrad säkring på 16A, med återställningsknapp, som passade t o m i proppbotten för 6A.
Sparade 10:- åt företaget, men det var inte anledningen.
Mest en bekvämlighetsfråga för mig, som slapp extrapromenaden.

Mekanismen i dvärgbrytare slits varje gång den bryts eftersom det är en fjäder som slår ifrån varje gång. I en smältsäkring är det en tråd som smälter vid för hög ström, så där har man alltid en helt fräsch säkring.
Låter konstigt att din automatsäkring passade, var inte passdelen för 16A? Eller hade du köpt den från något spännande land?

torsen
7 november 2019 · 7 234 Inlägg

Vitu skrev:

torsen skrev:

zzr9409209 skrev:
Auto eller "vanlig" säkring? En auto säkring blir "svagare" ju mer den slås ut!

Vad menar du med autosäkring och att den blir svagare ju mer den slås ut?

Förr reste jag mycket i tjänsten med bil.
Företaget jag var anställd hos hade avtal med Scandic.
När man sent kom fram till hotellet och det var kallt och mörkt, och man hade tur att hitta en motorvärmarplats, var det motbjudande att knalla upp till receptionen och hämta nyckel och (mält-)säkring till eluttaget och därefter vända ner till bilen.
Hade därför egen nyckel och automatsäkrad säkring på 16A, med återställningsknapp, som passade t o m i proppbotten för 6A.
Sparade 10:- åt företaget, men det var inte anledningen.
Mest en bekvämlighetsfråga för mig, som slapp extrapromenaden.

Mekanismen i dvärgbrytare slits varje gång den bryts eftersom det är en fjäder som slår ifrån varje gång. I en smältsäkring är det en tråd som smälter vid för hög ström, så där har man alltid en helt fräsch säkring.
Låter konstigt att din automatsäkring passade, var inte passdelen för 16A? Eller hade du köpt den från något spännande land?

"Pinnen" som skjuter ut, för att passa i rätt proppbotten är på denna säkring så smal som en 6A-dito, trots 16A.
Köpt på loppisen i Skärholmen, tillsammans med en anordning som skruvas in i en normalglödlampas sockel.
I slutet/änden på denna anordning finns plats för en normalglödlampa.
På sidorna på anordningen finns 2 st uttag för (ojordade) stickproppar.
Man skruvar således ur glödlampan ur sockeln, skruvar in anordningen i sockeln samt skruvar in glödlampan i änden på anordningen.
Vips har man möjlighet att ansluta t ex en eller två sladdlampor.

Ingen av de båda "piraterna" är nog "S"-märkta, men praktiska.

Vitu
7 november 2019 · 76 Inlägg

torsen skrev:

Vitu skrev:

torsen skrev:

Vad menar du med autosäkring och att den blir svagare ju mer den slås ut?

Förr reste jag mycket i tjänsten med bil.
Företaget jag var anställd hos hade avtal med Scandic.
När man sent kom fram till hotellet och det var kallt och mörkt, och man hade tur att hitta en motorvärmarplats, var det motbjudande att knalla upp till receptionen och hämta nyckel och (mält-)säkring till eluttaget och därefter vända ner till bilen.
Hade därför egen nyckel och automatsäkrad säkring på 16A, med återställningsknapp, som passade t o m i proppbotten för 6A.
Sparade 10:- åt företaget, men det var inte anledningen.
Mest en bekvämlighetsfråga för mig, som slapp extrapromenaden.

Mekanismen i dvärgbrytare slits varje gång den bryts eftersom det är en fjäder som slår ifrån varje gång. I en smältsäkring är det en tråd som smälter vid för hög ström, så där har man alltid en helt fräsch säkring.
Låter konstigt att din automatsäkring passade, var inte passdelen för 16A? Eller hade du köpt den från något spännande land?

"Pinnen" som skjuter ut, för att passa i rätt proppbotten är på denna säkring så smal som en 6A-dito, trots 16A.
Köpt på loppisen i Skärholmen, tillsammans med en anordning som skruvas in i en normalglödlampas sockel.
I slutet/änden på denna anordning finns plats för en normalglödlampa.
På sidorna på anordningen finns 2 st uttag för (ojordade) stickproppar.
Man skruvar således ur glödlampan ur sockeln, skruvar in anordningen i sockeln samt skruvar in glödlampan i änden på anordningen.
Vips har man möjlighet att ansluta t ex en eller två sladdlampor.

Ingen av de båda "piraterna" är nog "S"-märkta, men praktiska.

Haha jaha, absolut praktiskt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang