Flänstätning oljetråg temperatur

Raysed
9 november 2019 · 17 Inlägg

Hoppas det finns nån snabb person här på forumet som kan hjälpa mig. 

Ska rengöra oljetråget på bilen i min signatur efter ett motorbyte ikväll. I förra motorn som var drabbad av vevras kunde jag inte hitta ett spår av den gamla tätningen/packningen som jag hade monterat ca ett dygn innan, i försig hade jag dragit åt tråget lite för löst då ett par gängor var sönderdragna.

Till huvudfrågan, kommer jag behöva sätta nån värmefläkt för att den ska torka, oroar mig att den förra tätningen inte hade torkat och att det även kommer hända i den nya motorn pga låg temperatur i mitt garage (ca 5-8c) . Packningen är silikonbaserat och har ingen temp-beskrivning mer än -50 - 150c.

Tack på förhand

https://shop.speedparts.se/sv/prod/farg … 97970.html

SAAB 9-5 VECTOR 2.0
caromania Forummoderator
9 november 2019 · 9 296 Inlägg

Jag skulle inte stressa så mycket utan leta upp en bra produkt från Loctite eller Hylomar.

Jag har en Austin Seven från 1936 som inte läcker olja. Förmodligen, och nu ljuger jag inte - så är det en av ytterst få Austin Seven från 30-talet som inte läcker olja. Det beror inte på tur utan för att jag forskat lite i vilka flytande flänstätningar som lever upp till de krav jag ställt. Det i sin tur betydde några dagars googlande och ytterligare några dagars väntan på rätt paket i brevlådan. Men som sagt, 10år senare utan en droppe olja på garagegolvet talar sitt tydliga språk. Stressa inte..!

Med det sagt så har säkert något knackat ut en packning från ett mjölkpaket som var tät i minst 3 veckor, så mitt råd kan mycket väl vara helt förkastligt och värt att ignorera.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Raysed
9 november 2019 · 17 Inlägg

caromania skrev:
Jag skulle inte stressa så mycket utan leta upp en bra produkt från Loctite eller Hylomar.

Jag har en Austin Seven från 1936 som inte läcker olja. Förmodligen, och nu ljuger jag inte - så är det en av ytterst få Austin Seven från 30-talet som inte läcker olja. Det beror inte på tur utan för att jag forskat lite i vilka flytande flänstätningar som lever upp till de krav jag ställt. Det i sin tur betydde några dagars googlande och ytterligare några dagars väntan på rätt paket i brevlådan. Men som sagt, 10år senare utan en droppe olja på garagegolvet talar sitt tydliga språk. Stressa inte..!

Med det sagt så har säkert något knackat ut en packning från ett mjölkpaket som var tät i minst 3 veckor, så mitt råd kan mycket väl vara helt förkastligt och värt att ignorera.

Använde samma tub tidigare i somras till bilen och det funkade prima, dock var utetemperaturen ca 23c istället för 0 gradigt. Funderar mest om jag som du säger var lite för snabb eller om det stelnar dåligt i dessa temperaturer

SAAB 9-5 VECTOR 2.0
caromania Forummoderator
10 november 2019 · 9 296 Inlägg

Själva vitsen är att det inte torkar.

Som du själv säger, du gjorde detta i somras. Du kanske iofs inte har så långsiktig plan med bilen men det är ju bara några månader sedan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
10 november 2019 · 7 198 Inlägg

När man använder "tätning på tub" bör man låta tätningsmedlet "torka"  cirka 15 minuter innan man sammanfogar ytorna.
De skadade gängorna måste du ovillkorligen reparera, med t ex Helicoil eller motsvarande, innan du (moment-)drar skruvarna.

Raysed
10 november 2019 · 17 Inlägg

Kan vara så att jag gjort fel, dock står det på tuben med 3 bilder, ( lägga på, pressa ihop och vänta 24 timmar). Kan ska prova som ni säger att låta den små stelna lite innan jag pressar ihop tråget igen.

Angående gängorna på den förra motor hade bog inte loctite hjälp då hela gängan följde med skruven😬

Senast redigerat av Raysed (10 november 2019)

SAAB 9-5 VECTOR 2.0
caromania Forummoderator
10 november 2019 · 9 296 Inlägg

Raysed skrev:
Kan vara så att jag gjort fel, dock står det på tuben med 3 bilder, ( lägga på, pressa ihop och vänta 24 timmar). Kan ska prova som ni säger att låta den små stelna lite innan jag pressar ihop tråget igen.

Angående gängorna på den förra motor hade bog inte loctite hjälp då hela gängan följde med skruven😬

Alla mina kommentarer handlar om flytande packning, inte gängor, så vi inte missförstår varandra.

Ja man ska läsa på tuben och följa rekommendationerna där. Vill minnas att den loctite jag använde skulle sammanfogas direkt utan väntetid. Kan ha varit 541. Orange och luktar fenomenalt gott. Den är förövrigt fortfarande mjuk efter närmare 15år.

Jag skulle däremot skaffa en bättre produkt avsedd för ändamålet som packning. Ex Loctite. Exakt vilket nummer den ska ha får du forska vidare kring men de har för alla möjliga material och ändamål.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Raysed
10 november 2019 · 17 Inlägg

Tråget på den nye motorn är på plats nu ifall, drog ihop det utan väntetid samt momentdrog det denna så förhoppningsvis överlevde gängorna samt att det blir tätt. Denna tub har funkat tidigare samt att jag redan har en extra på beställning så kommer nog fortsätta att använda den även om loctite säkerligen är ett bättre val.

Frågan är hur länge man kan behöva vänta innan packningen stelnat/hårdnat, 1 dygn står det på tuben men det kanske gäller i rumstemperatur, har ca 5 grader i garaget där motorn står. Tryckte ut några längder på ett papper i olika storlekar, för hoppningsvis har packningen stelnat i motorn när dessa har stelnat, eller tänker jag fel?

SAAB 9-5 VECTOR 2.0
caromania Forummoderator
10 november 2019 · 9 296 Inlägg

Raysed skrev:
Tråget på den nye motorn är på plats nu ifall, drog ihop det utan väntetid samt momentdrog det denna så förhoppningsvis överlevde gängorna samt att det blir tätt. Denna tub har funkat tidigare samt att jag redan har en extra på beställning så kommer nog fortsätta att använda den även om loctite säkerligen är ett bättre val.

Frågan är hur länge man kan behöva vänta innan packningen stelnat/hårdnat, 1 dygn står det på tuben men det kanske gäller i rumstemperatur, har ca 5 grader i garaget där motorn står. Tryckte ut några längder på ett papper i olika storlekar, för hoppningsvis har packningen stelnat i motorn när dessa har stelnat, eller tänker jag fel?

Ja du tänker fel, för det är inte alls säkert att den reagerar lika utan tryck och med luft. Men jag skulle inte vara så orolig. När motorn startar blir den varm och det blir ju inget tryck där ändå. Och återigen, den flytande packningen ska förhoppningsvis inte bli hård öht.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Raysed
11 november 2019 · 17 Inlägg

caromania skrev:
Och återigen, den flytande packningen ska förhoppningsvis inte bli hård öht.

Ja stelna kanske är fel ord då den blir som mjukt gummi, men ni förstår vad jag menar.

Oroar mig kanske lite för mycket men ville ha lite råd då jag är ganska trött på motorproblem i nuläget.

SAAB 9-5 VECTOR 2.0
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang