Köpråd budget 30000kr.

Sroggc
10 november 2019 · 27 Inlägg

Förslag på en driftsäker bil för max 30000. Bensinare, med bra komfort.

Har funderingar på Saab, men är osäker pga turbon samt oil sludge.

torsen
10 november 2019 · 7 198 Inlägg

SAAB med turbo är nog det sista du ska titta på om du vill ha en driftsäker bil.
Med din budget rekommenderas att gå in på blocket med 35.000:- som max(går i regel pruta 5.000:-).
Rensa bort allt europeiskt skit.
Välj bort företag och kolla endast privatannonsörer.
Prioritera Nissan, Honda, Subaru - och i viss mån Toyota och Mazda(de senare har ohemult andrahandsvärde = ofta inte prisvärda).

MrEngineer Avstängd
10 november 2019 · 34 Inlägg

Är du sugen på en Saab så sikta på en Aero så slipper du turbo problem smile När du köper bil i den prisklassen så gäller det att inspektera både säljare och köpare

panda666
10 november 2019 · 4 228 Inlägg

Som tidigare skribent skrev sätt in 40 tror ja är vad som finns tror inte det går att välja 35  och sen pruta ner. Eftersom du kollar på saab lika bra kolla på s60-bmw e39-ford mondeo. svårt att slå en s60 med automat i komfort. Men alla dessa kommer säkert att paja då o då. Svårt att hitta nått som inte kommer att paja , tom asiaterna borde få nån problem då o då. Rost/rostig avgassystem, kärvande bromsar. Nånting kommer det va iaf men är hållbarhet absolut topp prio då kolla på valfri asiat typ toyota/honda eller nått. Accord eller avensis kanske en auris eller corolla.

torsen
10 november 2019 · 7 198 Inlägg

torsen skrev:
SAAB med turbo är nog det sista du ska titta på om du vill ha en driftsäker bil.
Med din budget rekommenderas att gå in på blocket med 35.000:- som max(går i regel pruta 5.000:-).
Rensa bort allt europeiskt skit.
Välj bort företag och kolla endast privatannonsörer.
Prioritera Nissan, Honda, Subaru - och i viss mån Toyota och Mazda(de senare har ohemult andrahandsvärde = ofta inte prisvärda).

Glömde skriva Suzuki, som jag själv har min fjärde, och funderar på en femte.

Ypperlig Avstängd
10 november 2019 · 30 Inlägg

torsen skrev:
SAAB med turbo är nog det sista du ska titta på om du vill ha en driftsäker bil.
Med din budget rekommenderas att gå in på blocket med 35.000:- som max(går i regel pruta 5.000:-).
Rensa bort allt europeiskt skit.
Välj bort företag och kolla endast privatannonsörer.
Prioritera Nissan, Honda, Subaru - och i viss mån Toyota och Mazda(de senare har ohemult andrahandsvärde = ofta inte prisvärda).

Jag själv kör i huvudsak ett europeiskt märke med bilar från 80-90-talet och jag har fantastisk driftsäkerhet och hållbarhet på mina bilar och de rostar inte upp i första taget som dina japanska diton tyvärr gör.

Är du försäljare på japanska bilar tro? Det finns otaliga problem med märkena du räknar upp.

Bilar för upp till 30000 kr är oavsett märke alltid en risk. Men köper du rätt märke så behöver det trots allt inte bli några dyra reparationer. Och självklart är det välservade bilar man ska titta på.

Redigerat av moderator. Tänk på att hålla en god ton utan personliga påhopp.

Senast redigerat av Ypperlig (10 november 2019)

jaka54
10 november 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Oavsett märke så gäller det att titta över objektet noga! Allt ska funka! Alla bilar i dag är bra. Det handlar mer om vilket märke man föredrar och vad man är villig och kan   fixa själv.
Så är du osäker på vad du ska titta på så ta med någon som kan något om bilar.

Senast redigerat av jaka54 (10 november 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 november 2019 · 17 380 Inlägg

Prioriterar man driftsäkerhet så är väl det bara Toyota som gäller. Inga kul bilar men de rullar.
Japp, vi har en.

Man kan givetvis köpa en Audi för 30 papp som ser fin ut men...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Sroggc
10 november 2019 · 27 Inlägg

MrEngineer skrev:
Är du sugen på en Saab så sikta på en Aero så slipper du turbo problem smile När du köper bil i den prisklassen så gäller det att inspektera både säljare och köpare

Vad är skillnaden mellan Aero och de resterande modellerna på Saab?

Sroggc
10 november 2019 · 27 Inlägg

panda666 skrev:
Som tidigare skribent skrev sätt in 40 tror ja är vad som finns tror inte det går att välja 35  och sen pruta ner. Eftersom du kollar på saab lika bra kolla på s60-bmw e39-ford mondeo. svårt att slå en s60 med automat i komfort. Men alla dessa kommer säkert att paja då o då. Svårt att hitta nått som inte kommer att paja , tom asiaterna borde få nån problem då o då. Rost/rostig avgassystem, kärvande bromsar. Nånting kommer det va iaf men är hållbarhet absolut topp prio då kolla på valfri asiat typ toyota/honda eller nått. Accord eller avensis kanske en auris eller corolla.

Försöker bara hitta en som klarar av våra vintrar i Norrbotten. Som tar sig fram bra.

panda666
10 november 2019 · 4 228 Inlägg

Sroggc skrev:

panda666 skrev:
Som tidigare skribent skrev sätt in 40 tror ja är vad som finns tror inte det går att välja 35  och sen pruta ner. Eftersom du kollar på saab lika bra kolla på s60-bmw e39-ford mondeo. svårt att slå en s60 med automat i komfort. Men alla dessa kommer säkert att paja då o då. Svårt att hitta nått som inte kommer att paja , tom asiaterna borde få nån problem då o då. Rost/rostig avgassystem, kärvande bromsar. Nånting kommer det va iaf men är hållbarhet absolut topp prio då kolla på valfri asiat typ toyota/honda eller nått. Accord eller avensis kanske en auris eller corolla.

Försöker bara hitta en som klarar av våra vintrar i Norrbotten. Som tar sig fram bra.

Då är det toyota eller subaru som gäller och en frisk batteri. Är awd viktigt då köp subaru.

Sroggc
10 november 2019 · 27 Inlägg

panda666 skrev:

Sroggc skrev:

panda666 skrev:
Som tidigare skribent skrev sätt in 40 tror ja är vad som finns tror inte det går att välja 35  och sen pruta ner. Eftersom du kollar på saab lika bra kolla på s60-bmw e39-ford mondeo. svårt att slå en s60 med automat i komfort. Men alla dessa kommer säkert att paja då o då. Svårt att hitta nått som inte kommer att paja , tom asiaterna borde få nån problem då o då. Rost/rostig avgassystem, kärvande bromsar. Nånting kommer det va iaf men är hållbarhet absolut topp prio då kolla på valfri asiat typ toyota/honda eller nått. Accord eller avensis kanske en auris eller corolla.

Försöker bara hitta en som klarar av våra vintrar i Norrbotten. Som tar sig fram bra.

Då är det toyota eller subaru som gäller och en frisk batteri. Är awd viktigt då köp subaru.

Hur är deras motorer vet dom har haft lite problem med vevstackarna.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 november 2019 · 17 380 Inlägg

Sroggc skrev:

panda666 skrev:

Sroggc skrev:

Försöker bara hitta en som klarar av våra vintrar i Norrbotten. Som tar sig fram bra.

Då är det toyota eller subaru som gäller och en frisk batteri. Är awd viktigt då köp subaru.

Hur är deras motorer vet dom har haft lite problem med vevstackarna.

Ja. Korrekt. Var väl kamaxeln. Men Subbor är inte speciellt snåla med bränslet om man nu ogillar att tanka.

Jag kör själv en Citroën som pendlarbil. Så ska väl vara tyst. Men den fungerar. En C5 med den pålitliga 2-litersmotorn kanske? Ingen raket med automatlåda men jag gillar min Picasso med samma bestyckning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
10 november 2019 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Sroggc skrev:

panda666 skrev:

Då är det toyota eller subaru som gäller och en frisk batteri. Är awd viktigt då köp subaru.

Hur är deras motorer vet dom har haft lite problem med vevstackarna.

Ja. Korrekt. Var väl kamaxeln. Men Subbor är inte speciellt snåla med bränslet om man nu ogillar att tanka.

Jag kör själv en Citroën som pendlarbil. Så ska väl vara tyst. Men den fungerar. En C5 med den pålitliga 2-litersmotorn kanske? Ingen raket med automatlåda men jag gillar min Picasso med samma bestyckning.

vilka modeller hade problem? trodde det var nyare modeller som hade problem med motorn men inte gamla.

https://www.blocket.se/annons/kalmar/su … a/86864167

https://www.blocket.se/annons/jamtland/ … l/86465392

https://www.blocket.se/annons/kalmar/su … _/86648496

har dessa problem med motorn?

Sroggc
10 november 2019 · 27 Inlägg

panda666 skrev:

Hybrid_ skrev:

Sroggc skrev:

Hur är deras motorer vet dom har haft lite problem med vevstackarna.

Ja. Korrekt. Var väl kamaxeln. Men Subbor är inte speciellt snåla med bränslet om man nu ogillar att tanka.

Jag kör själv en Citroën som pendlarbil. Så ska väl vara tyst. Men den fungerar. En C5 med den pålitliga 2-litersmotorn kanske? Ingen raket med automatlåda men jag gillar min Picasso med samma bestyckning.

vilka modeller hade problem? trodde det var nyare modeller som hade problem med motorn men inte gamla.

https://www.blocket.se/annons/kalmar/su … a/86864167

https://www.blocket.se/annons/jamtland/ … l/86465392

https://www.blocket.se/annons/kalmar/su … _/86648496

har dessa problem med motorn?

Ingen aning, hade subaru som intressant till jag fick höra om motor problemrn. Men jag tror det är boxerdieseln som är problemet

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2019 · 13 673 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Prioriterar man driftsäkerhet så är väl det bara Toyota som gäller. Inga kul bilar men de rullar.
Japp, vi har en.

Man kan givetvis köpa en Audi för 30 papp som ser fin ut men...

Toyota är utan tvekan en av driftsäkrare bilarna man hittar.

Kanske en Kia kan vara något finns ju skapligt nya dieslar för dom pengarna  har inte kollat bensinare.

en Audi är det sista man ska välja om man ska ha någon form av liv utan nervösa samanbrott när skiten pajar gång på gång smile


mina bästa bilköp har varit när dom kostar allt från 0-2500kr    det är bilar man aldrig får huvudverk på och sällan speceillt mycket problem.  blir problemen för stora  köper man bara en ny smile

tantens Arosa som hon fick gratis blir jag förvånad om vi lagt 1000kr på i reservdelar sedan vi började åka med den för säkert 2.5år sen..  det kommer man inte långt med en bil man bryr sig om smile
världens jävla skrothög är det men den startar och går fast oljelampan lyst till och från sedan förra sommarn smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
panda666
10 november 2019 · 4 228 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Prioriterar man driftsäkerhet så är väl det bara Toyota som gäller. Inga kul bilar men de rullar.
Japp, vi har en.

Man kan givetvis köpa en Audi för 30 papp som ser fin ut men...

Toyota är utan tvekan en av driftsäkrare bilarna man hittar.

Kanske en Kia kan vara något finns ju skapligt nya dieslar för dom pengarna  har inte kollat bensinare.

en Audi är det sista man ska välja om man ska ha någon form av liv utan nervösa samanbrott när skiten pajar gång på gång smile


mina bästa bilköp har varit när dom kostar allt från 0-2500kr    det är bilar man aldrig får huvudverk på och sällan speceillt mycket problem.  blir problemen för stora  köper man bara en ny smile

tantens Arosa som hon fick gratis blir jag förvånad om vi lagt 1000kr på i reservdelar sedan vi började åka med den för säkert 2.5år sen..  det kommer man inte långt med en bil man bryr sig om smile
världens jävla skrothög är det men den startar och går fast oljelampan lyst till och från sedan förra sommarn smile

hehe vissa har tur,,eller? skulle ja köpa nått skrot för 1000kr skulle den rakt in till skroten efter 1 timme. Skulle nog säga att ja e bland dom som har otur me sina bilar-^^

torsen
10 november 2019 · 7 198 Inlägg

Ypperlig skrev:

torsen skrev:
SAAB med turbo är nog det sista du ska titta på om du vill ha en driftsäker bil.
Med din budget rekommenderas att gå in på blocket med 35.000:- som max(går i regel pruta 5.000:-).
Rensa bort allt europeiskt skit.
Välj bort företag och kolla endast privatannonsörer.
Prioritera Nissan, Honda, Subaru - och i viss mån Toyota och Mazda(de senare har ohemult andrahandsvärde = ofta inte prisvärda).

Jag själv kör i huvudsak ett europeiskt märke med bilar från 80-90-talet och jag har fantastisk driftsäkerhet och hållbarhet på mina bilar och de rostar inte upp i första taget som dina japanska diton tyvärr gör.

Är du försäljare på japanska bilar tro? Det finns otaliga problem med märkena du räknar upp.

Bilar för upp till 30000 kr är oavsett märke alltid en risk. Men köper du rätt märke så behöver det trots allt inte bli några dyra reparationer. Och självklart är det välservade bilar man ska titta på.

Redigerat av moderator. Tänk på att hålla en god ton utan personliga påhopp.

Sedan början på sjuttiotalet har jag alltid haft minst en Citroen i min ägo.
Har för närvarande en av 1990 års modell som jag ägt i snart 2½ decennium.
Den är byggd i Mangolde i Portugal.
Förutom någon månad på prov, har jag inte försörjt mig på att sälja bilar - däremot som hobby - varit lite Wheeler dealer.
Men däremot sedan 15-årsåldern varit anställd hos 6 olika bil- eller bilrelaterade företag (Volvo, SAAB, ASB m fl)

En stor skillnad mellan japansk och europeiska bilar är att förr rostade japanerna, men sällan hade tekniska/driftproblem.
Numera rostar japanska bilar inte, men europeiska BÅDE rostar och har dålig driftsäkerhet.
Finns en speciell tråd på det här forumet som handlar om en stor mellaneuropeisk biltillverkare som dras med STORA problem på drivlinan. Motorerna havererar vare sig de har kamrem eller kamkedja. Växellådorna har heller inte rosat marknaden.
Minns när Volvo lanserade 850-serien. Ägarna blinkade år varandra vilken växellåda de var inne på. 3 blinkningar betydde tredje växellådan.
En prestation som endast slås av Land Rover som hade kombinerat nackdelarna med stötstänger och kamrem i en och samma motor. Lucas stod för elsystemet och den tillfällige ägaren av bilfabrikatet, en tysk biltillverkare, stod för motorkonstruktioner som var allt annat än lyckade. Behöver jag nämna bilfabrikatet? En ledtråd är att de är kända för 2-cyl MC och startade sin efterkrigskarriär med 3-hjuliga "ostkupor".

Har visserligen, ännu, ej ägt någon Subaru, men av otaliga undersökningar framgår att Subaru är en av världens bästa bilar.
En ny Lexus har jag avverkat utan problem, så den kan jag också rekommendera, men den faller utom trådskaparens budget, men inte önskemål om driftsäkerhet.

torsen
10 november 2019 · 7 198 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Sroggc skrev:

panda666 skrev:

Då är det toyota eller subaru som gäller och en frisk batteri. Är awd viktigt då köp subaru.

Hur är deras motorer vet dom har haft lite problem med vevstackarna.

Ja. Korrekt. Var väl kamaxeln. Men Subbor är inte speciellt snåla med bränslet om man nu ogillar att tanka.

Jag kör själv en Citroën som pendlarbil. Så ska väl vara tyst. Men den fungerar. En C5 med den pålitliga 2-litersmotorn kanske? Ingen raket med automatlåda men jag gillar min Picasso med samma bestyckning.

Funderar trådskaparen på en BMW så lär de som har Citroenmotorer vara de mest driftsäkra.

Sroggc
10 november 2019 · 27 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:

Sroggc skrev:

Hur är deras motorer vet dom har haft lite problem med vevstackarna.

Ja. Korrekt. Var väl kamaxeln. Men Subbor är inte speciellt snåla med bränslet om man nu ogillar att tanka.

Jag kör själv en Citroën som pendlarbil. Så ska väl vara tyst. Men den fungerar. En C5 med den pålitliga 2-litersmotorn kanske? Ingen raket med automatlåda men jag gillar min Picasso med samma bestyckning.

Funderar trådskaparen på en BMW så lär de som har Citroenmotorer vara de mest driftsäkra.

Men citroen har väl haft problem med det elektriska eller är det en gammal myt? Mjah bmw, blir nog svårt så många som är "ungdomskörda".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang