Köpråd budget 30000kr.

torsen
10 november 2019 · 7 198 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Prioriterar man driftsäkerhet så är väl det bara Toyota som gäller. Inga kul bilar men de rullar.
Japp, vi har en.

Man kan givetvis köpa en Audi för 30 papp som ser fin ut men...

Toyota är utan tvekan en av driftsäkrare bilarna man hittar.

Kanske en Kia kan vara något finns ju skapligt nya dieslar för dom pengarna  har inte kollat bensinare.

en Audi är det sista man ska välja om man ska ha någon form av liv utan nervösa samanbrott när skiten pajar gång på gång smile


mina bästa bilköp har varit när dom kostar allt från 0-2500kr    det är bilar man aldrig får huvudverk på och sällan speceillt mycket problem.  blir problemen för stora  köper man bara en ny smile

tantens Arosa som hon fick gratis blir jag förvånad om vi lagt 1000kr på i reservdelar sedan vi började åka med den för säkert 2.5år sen..  det kommer man inte långt med en bil man bryr sig om smile
världens jävla skrothög är det men den startar och går fast oljelampan lyst till och från sedan förra sommarn smile

Nu ska man inte underskatta AUDI.
Men en sådan och dålig ekonomi blir man snabbt en autodidakt bilmekaniker.
Hjälpen i nöden är detta utomordentliga forum.

torsen
10 november 2019 · 7 198 Inlägg

Med tanke på att jag förmodar att trådskaparen inte förfogar över ett varmgarage med billyft och MIG-svets med mera, som kan vara bra för en bil i trettiotusenkronorsklassen, så kanske ett starkt alternativ kan vara att "leasa" en begagnad bil.
Fler aktörer på bilmarknaden har börjat med det, bl a KVD.

panda666
10 november 2019 · 4 228 Inlägg

torsen skrev:
Med tanke på att jag förmodar att trådskaparen inte förfogar över ett varmgarage med billyft och MIG-svets med mera, som kan vara bra för en bil i trettiotusenkronorsklassen, så kanske ett starkt alternativ kan vara att "leasa" en begagnad bil.
Fler aktörer på bilmarknaden har börjat med det, bl a KVD.

mmh har kollat lite på det också förr och man ska passa sig lite, verkar inte bli så jättebilligt endå. Kollade på en bil som skulle landa på runt 200-250 efter auktion ca och den landa ganska dyrt endå per månad med leasing så att det är lika bra att skaffa en helt ny och leasa. Trodde det skulle bli mycket billigare att leasa nått som är beggad men man ska vara försiktig.

M123
10 november 2019 · 962 Inlägg

torsen skrev:
Med tanke på att jag förmodar att trådskaparen inte förfogar över ett varmgarage med billyft och MIG-svets med mera, som kan vara bra för en bil i trettiotusenkronorsklassen, så kanske ett starkt alternativ kan vara att "leasa" en begagnad bil.
Fler aktörer på bilmarknaden har börjat med det, bl a KVD.

Jag kan tycka att det är ett lite väl stort utspel om angående rost på bilar i den prisklassen.
Jag vill nog hävda motsatsen att du sällan stöter på en så angripen bil i den prisklassen att du lär svetsa på den. Jag kan lite skämtsamt fråga vad gör du för dåliga bilköp torsen? big_smile

Sen leasa är väl en stor fallgrop i ett bilägande för man äger ju inte bilen, man köper ju inte den heller, enda likheten är väl att man säljer sig.
Sen det finns ju inget mervärde eller kvarvärde i det upplägget och framförallt inte på en begagnad bil där någon redan har brukat dom bästa milen ur den.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
MrEngineer Avstängd
10 november 2019 · 34 Inlägg

Sroggc skrev:

MrEngineer skrev:
Är du sugen på en Saab så sikta på en Aero så slipper du turbo problem smile När du köper bil i den prisklassen så gäller det att inspektera både säljare och köpare

Vad är skillnaden mellan Aero och de resterande modellerna på Saab?

Aero bilarna fick mitsubishi agg istället för garrett smile Garrett aggen är tyvärr ökända för att rasa, mitsu aggen snurrar på fint med bra hållbarhet

Byt sedan oljan det första du gör, efter det så brukar de rulla på ganska smärtfritt

Angående subaru så har ts rätt i att det är dieseln som strular, och då är det vevaxlar som går av och block som spricker. Bensinarna tuffar på helt okej

Senast redigerat av MrEngineer (10 november 2019)

Ypperlig Avstängd
10 november 2019 · 30 Inlägg

torsen skrev:

Ypperlig skrev:

torsen skrev:
SAAB med turbo är nog det sista du ska titta på om du vill ha en driftsäker bil.
Med din budget rekommenderas att gå in på blocket med 35.000:- som max(går i regel pruta 5.000:-).
Rensa bort allt europeiskt skit.
Välj bort företag och kolla endast privatannonsörer.
Prioritera Nissan, Honda, Subaru - och i viss mån Toyota och Mazda(de senare har ohemult andrahandsvärde = ofta inte prisvärda).

Jag själv kör i huvudsak ett europeiskt märke med bilar från 80-90-talet och jag har fantastisk driftsäkerhet och hållbarhet på mina bilar och de rostar inte upp i första taget som dina japanska diton tyvärr gör.

Är du försäljare på japanska bilar tro? Det finns otaliga problem med märkena du räknar upp.

Bilar för upp till 30000 kr är oavsett märke alltid en risk. Men köper du rätt märke så behöver det trots allt inte bli några dyra reparationer. Och självklart är det välservade bilar man ska titta på.

Redigerat av moderator. Tänk på att hålla en god ton utan personliga påhopp.

Sedan början på sjuttiotalet har jag alltid haft minst en Citroen i min ägo.
Har för närvarande en av 1990 års modell som jag ägt i snart 2½ decennium.
Den är byggd i Mangolde i Portugal.
Förutom någon månad på prov, har jag inte försörjt mig på att sälja bilar - däremot som hobby - varit lite Wheeler dealer.
Men däremot sedan 15-årsåldern varit anställd hos 6 olika bil- eller bilrelaterade företag (Volvo, SAAB, ASB m fl)

En stor skillnad mellan japansk och europeiska bilar är att förr rostade japanerna, men sällan hade tekniska/driftproblem.
Numera rostar japanska bilar inte, men europeiska BÅDE rostar och har dålig driftsäkerhet.
Finns en speciell tråd på det här forumet som handlar om en stor mellaneuropeisk biltillverkare som dras med STORA problem på drivlinan. Motorerna havererar vare sig de har kamrem eller kamkedja. Växellådorna har heller inte rosat marknaden.
Minns när Volvo lanserade 850-serien. Ägarna blinkade år varandra vilken växellåda de var inne på. 3 blinkningar betydde tredje växellådan.
En prestation som endast slås av Land Rover som hade kombinerat nackdelarna med stötstänger och kamrem i en och samma motor. Lucas stod för elsystemet och den tillfällige ägaren av bilfabrikatet, en tysk biltillverkare, stod för motorkonstruktioner som var allt annat än lyckade. Behöver jag nämna bilfabrikatet? En ledtråd är att de är kända för 2-cyl MC och startade sin efterkrigskarriär med 3-hjuliga "ostkupor".

Har visserligen, ännu, ej ägt någon Subaru, men av otaliga undersökningar framgår att Subaru är en av världens bästa bilar.
En ny Lexus har jag avverkat utan problem, så den kan jag också rekommendera, men den faller utom trådskaparens budget, men inte önskemål om driftsäkerhet.

Du modifierar sanningen lite väl mycket. För bilar i 30-tusenkronorsklassen kan det finnas rost oavsett märke.

Jag tycker det är konstigt att man fortfarande ser så mycket äldre europeiska bilar ute på vägarna om det skulle vara sådan skit som du beskriver.

Att VW-gruppen haft vissa problem på sina senare modeller är känt men trots det så köper tydligen folk deras bilar utan att fundera så det kan inte bara vara dåliga saker rakt av.

Volvo gick från bakhjulsdrift till framhjulsdrift. Att fel uppkommer på en helt och hållet ny konstruktion kan inträffa, även för Volvo. Volvo åtgärdade lådorna och M56-lådorna är idag kända för sin hållbarhet.

Mangisen
10 november 2019 · 1 034 Inlägg

M123 skrev:

torsen skrev:
Med tanke på att jag förmodar att trådskaparen inte förfogar över ett varmgarage med billyft och MIG-svets med mera, som kan vara bra för en bil i trettiotusenkronorsklassen, så kanske ett starkt alternativ kan vara att "leasa" en begagnad bil.
Fler aktörer på bilmarknaden har börjat med det, bl a KVD.

Jag kan tycka att det är ett lite väl stort utspel om angående rost på bilar i den prisklassen.
Jag vill nog hävda motsatsen att du sällan stöter på en så angripen bil i den prisklassen att du lär svetsa på den. Jag kan lite skämtsamt fråga vad gör du för dåliga bilköp torsen? big_smile

Sen leasa är väl en stor fallgrop i ett bilägande för man äger ju inte bilen, man köper ju inte den heller, enda likheten är väl att man säljer sig.
Sen det finns ju inget mervärde eller kvarvärde i det upplägget och framförallt inte på en begagnad bil där någon redan har brukat dom bästa milen ur den.

Jag undrar också vad det är för bilar man köper om det är så mycket rost och fel för 30k?? big_smile
Herregud jag har bilar för halva värdet som inte är ett enda fel på, ingen rost heller för den delen.
I lördags polerade jag en kompis Saab 9-5 SC 2008 som han ägt sedan 2011.
17k mil, oljesprutad 3 ggr in hans ägo, finns inte ett fel på bilen! Alltid igenom besiktning med blanka papper.. Han ska vara glad om han får 25-30k för den i detta skick..
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4096/4096-ea175f472d2bb4d23ade7d5089b4c07a.jpg

Senast redigerat av Mangisen (10 november 2019)

WilleG
16 november 2019 · 185 Inlägg

Ser många påhopp och påståenden om många bilmärken i den här tråden och kan inte låta bli att inflika med att alla bilar går sönder förr eller senare oavsett hur snäll du är på högerfoten, den som tror nåt annat lever i en fantasivärld.

TS, du bör köpa en väl omhändertagen bil (lågmilad brukar ju vara ett plus) av det märke du gillar. Var bara noga när du kollar på bilen.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
WilleG
16 november 2019 · 185 Inlägg

Ivel skrev:

WilleG skrev:
Ser många påhopp och påståenden om många bilmärken i den här tråden och kan inte låta bli att inflika med att alla bilar går sönder förr eller senare oavsett hur snäll du är på högerfoten, den som tror nåt annat lever i en fantasivärld.

TS, du bör köpa en väl omhändertagen bil (lågmilad brukar ju vara ett plus) av det märke du gillar. Var bara noga när du kollar på bilen.

Alla bilar går sönder någon gång, men skillnaden ligger i hur ofta och till vilken kostnad. Vissa modeller är sämre än andra så enkelt är det faktiskt.

Säger inget om det, men oftast är information om hållbarhet ganska partisk. Alla har haft olika erfarenheter och tror att deras upplevelse av ett bilmärke gäller för alla andra som äger en bil med samma märke.

Sen om t.ex. man en gång haft en bil som slutade starta 3ggr på 1 månad så köper man förmodligen aldrig mer en sån bil och börjar hata på märket. Man lyssnar oftast bara på negativa händelser andra haft med samma märke och bygger upp sin egen tro fast man egentligen bara hade otur och kanske köpte grisen i säcken en gång.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
WilleG
16 november 2019 · 185 Inlägg

Ivel skrev:
Är man kanske lite blåögd så tänker man så, andra kanske förlitar sig på statistik och rapporter från fackpressen eller annan media.
Det finns exempelvis mängder med rapporteringar om VAGs kamkedjeproblem, oljetörst eller DQ200, det behöver man inte äga en egen havererad för att ha hört om.
Det finns mängder med rapporteringar om takatakuddarna osv osv.

Sant. Sen finns det ju säkert en hel del människor som haft flertal VAG bilar med nämnda problem men aldrig nånsin behövt göra annat än service.

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Slim
16 november 2019 · 340 Inlägg

WilleG skrev:

Ivel skrev:
Är man kanske lite blåögd så tänker man så, andra kanske förlitar sig på statistik och rapporter från fackpressen eller annan media.
Det finns exempelvis mängder med rapporteringar om VAGs kamkedjeproblem, oljetörst eller DQ200, det behöver man inte äga en egen havererad för att ha hört om.
Det finns mängder med rapporteringar om takatakuddarna osv osv.

Sant. Sen finns det ju säkert en hel del människor som haft flertal VAG bilar med nämnda problem men aldrig nånsin behövt göra annat än service.

Håller med dig om det du skriver i denna tråd.

En bil för 30k kommer ha sina tidigare ägare som största fiende när det gäller hållbarhet. Köper man billig bil, köper man exemplar snarare än modell om man vill hitta rätt...

Sen är det trist att nästan alla trådar oavsett frågeställning inom 5 inlägg får en släng av VAG hat(jag håller dock med om att det finns stora problem med vissa modeller). Fenomen som det snabbar bara på forumdöden som brer ut sig online...

M123
16 november 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

Slim skrev:

WilleG skrev:

Sant. Sen finns det ju säkert en hel del människor som haft flertal VAG bilar med nämnda problem men aldrig nånsin behövt göra annat än service.

Håller med dig om det du skriver i denna tråd.

En bil för 30k kommer ha sina tidigare ägare som största fiende när det gäller hållbarhet. Köper man billig bil, köper man exemplar snarare än modell om man vill hitta rätt...

Sen är det trist att nästan alla trådar oavsett frågeställning inom 5 inlägg får en släng av VAG hat(jag håller dock med om att det finns stora problem med vissa modeller). Fenomen som det snabbar bara på forumdöden som brer ut sig online...

Det stämmer till viss del men vissa modeller tål misskötsel bättre än andra, vi kan ju kika på Volvo 244GLT -80 med eller utan V6 eller Auris med Toyotadiesel eller de senaste som hade BMWdiesel,  det är stor skillnad på hur respektive motor klarar ett sämre underhåll.
Så det beror på mer än skötsel, även när det gäller en bil för trettio kakor.

VAG-hat?
Du menar att forumsmedlemmar inte ska få berätta om eller diskutera sina erfarenheter om dom är om ett visst märke?
Varför tror du att så många så ofta nämner problem med VAG? Det är knappast någon som nämner problem lika ofta gällande Renault, FIAT, Ford, SAAB osv...kan det bero på att många på forumet haft stora bekymmer med sin VAG?

Jag tycker du har en bevisbörda här på motsatsen sen kan man även beakta hur många Fiat det säljs i landet kontra bilar från VAG.
Lika hur många Saab blev det tillverkade 2019 och dom föreliggande åren?
Ford och då den tyska och engelska grenen har väl om något tidigare varit en katastrof men blir här i det närmaste hyllade likt en Prius.
Sen Renault ja dom har inte heller varit problemfria vad man kan utläsa men hur stor är den vagnsparken procentuellt mot VAG.

Nej fram med lite fakta nu istället...

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
panda666
16 november 2019 · 4 228 Inlägg

M123 skrev:

Ivel skrev:

Slim skrev:

Håller med dig om det du skriver i denna tråd.

En bil för 30k kommer ha sina tidigare ägare som största fiende när det gäller hållbarhet. Köper man billig bil, köper man exemplar snarare än modell om man vill hitta rätt...

Sen är det trist att nästan alla trådar oavsett frågeställning inom 5 inlägg får en släng av VAG hat(jag håller dock med om att det finns stora problem med vissa modeller). Fenomen som det snabbar bara på forumdöden som brer ut sig online...

Det stämmer till viss del men vissa modeller tål misskötsel bättre än andra, vi kan ju kika på Volvo 244GLT -80 med eller utan V6 eller Auris med Toyotadiesel eller de senaste som hade BMWdiesel,  det är stor skillnad på hur respektive motor klarar ett sämre underhåll.
Så det beror på mer än skötsel, även när det gäller en bil för trettio kakor.

VAG-hat?
Du menar att forumsmedlemmar inte ska få berätta om eller diskutera sina erfarenheter om dom är om ett visst märke?
Varför tror du att så många så ofta nämner problem med VAG? Det är knappast någon som nämner problem lika ofta gällande Renault, FIAT, Ford, SAAB osv...kan det bero på att många på forumet haft stora bekymmer med sin VAG?

Jag tycker du har en bevisbörda här på motsatsen sen kan man även beakta hur många Fiat det säljs i landet kontra bilar från VAG.
Lika hur många Saab blev det tillverkade 2019 och dom föreliggande åren?
Ford och då den tyska och engelska grenen har väl om något tidigare varit en katastrof men blir här i det närmaste hyllade likt en Prius.
Sen Renault ja dom har inte heller varit problemfria vad man kan utläsa men hur stor är den vagnsparken procentuellt mot VAG.

Nej fram med lite fakta nu istället...

Vill man ha vag så får man köpa det absolut inget problem där. Men vi borde kunna få prata om dom och vad dom brukar strula med också. Som ivel säger och har sagt tidigare det är ju bilhandlare som slutat helt o ta in vissa modeller eftersom dom har så stora problem, har nästan aldrig hört om nått sådant förr med nått annat märke. Det var audi och vag bensinarna vad ja vet som dom inte tog in. Men utan att skoja nu eller kasta smuts på nån men alla vet ju hur dåligt bensin audi håller..det är ju tickande bomber och även vws eco fuel varianterna, riktigt dåliga bilar. Hur många kamkedjor som rasat? hur många audi bensinare har rasat? Alla vet ju att dessa är riktigt katastrof motorer det måste vi endå hålla med om. Deras dieslar håller mycket bättre.

M123
16 november 2019 · 962 Inlägg

panda666 skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:
Det stämmer till viss del men vissa modeller tål misskötsel bättre än andra, vi kan ju kika på Volvo 244GLT -80 med eller utan V6 eller Auris med Toyotadiesel eller de senaste som hade BMWdiesel,  det är stor skillnad på hur respektive motor klarar ett sämre underhåll.
Så det beror på mer än skötsel, även när det gäller en bil för trettio kakor.

VAG-hat?
Du menar att forumsmedlemmar inte ska få berätta om eller diskutera sina erfarenheter om dom är om ett visst märke?
Varför tror du att så många så ofta nämner problem med VAG? Det är knappast någon som nämner problem lika ofta gällande Renault, FIAT, Ford, SAAB osv...kan det bero på att många på forumet haft stora bekymmer med sin VAG?

Jag tycker du har en bevisbörda här på motsatsen sen kan man även beakta hur många Fiat det säljs i landet kontra bilar från VAG.
Lika hur många Saab blev det tillverkade 2019 och dom föreliggande åren?
Ford och då den tyska och engelska grenen har väl om något tidigare varit en katastrof men blir här i det närmaste hyllade likt en Prius.
Sen Renault ja dom har inte heller varit problemfria vad man kan utläsa men hur stor är den vagnsparken procentuellt mot VAG.

Nej fram med lite fakta nu istället...

Vill man ha vag så får man köpa det absolut inget problem där. Men vi borde kunna få prata om dom och vad dom brukar strula med också. Som ivel säger och har sagt tidigare det är ju bilhandlare som slutat helt o ta in vissa modeller eftersom dom har så stora problem, har nästan aldrig hört om nått sådant förr med nått annat märke. Det var audi och vag bensinarna vad ja vet som dom inte tog in. Men utan att skoja nu eller kasta smuts på nån men alla vet ju hur dåligt bensin audi håller..det är ju tickande bomber och även vws eco fuel varianterna, riktigt dåliga bilar. Hur många kamkedjor som rasat? hur många audi bensinare har rasat? Alla vet ju att dessa är riktigt katastrof motorer det måste vi endå hålla med om. Deras dieslar håller mycket bättre.

Jag förespråkar för fakta och då skall denna inehålla all data.
Att grunda ett missnöje på en biltillverkare via vad som uppkommer i forum på Internet är inte sanningen om hur dessa bilar står sig i realitet till andra, där måste man räka in antalet bilar hos vederbörande konkurrenter innan man kastar ur sig något.

Ska vi diskutera så föreslår jag att vi kliver ut ur sandlådan och då gör det rättvist och grundligt annars är allt bara larv.

Jag är varken för eller emot VAG och förnekar inte problem.

Sen om någon kommer stickades med data från något besiktningsorgan kan man bara slå det ifrån sig då nästan alla tillverkare i någon utsträckning erbjuder en förbesiktning och således kontaminerar data.

Senast redigerat av M123 (16 november 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Sroggc
16 november 2019 · 27 Inlägg

Har kollat runt nu dessa ser intressant för mig just nu. Saab 9-3/9-5, mitsubishi lancer 2.0, hyundai sonata, Volvo 850/v70. Helst automat men minst 135hk. Måste ha lite vrid då jag ska ut på e4. Har ni förslag några andra märken liknande? smile

elektronikfreak tummen mitt i handen
17 november 2019 · 159 Inlägg

Sroggc skrev:
Förslag på en driftsäker bil för max 30000. Bensinare, med bra komfort.

Har funderingar på Saab, men är osäker pga turbon samt oil sludge.

Sroggc skrev:

MrEngineer skrev:
Är du sugen på en Saab så sikta på en Aero så slipper du turbo problem smile När du köper bil i den prisklassen så gäller det att inspektera både säljare och köpare

Vad är skillnaden mellan Aero och de resterande modellerna på Saab?

Jag har själv haft flera Saabar av den aktuella modellen 9-5. Den tillverkades egentligen bara som bensinare i tre olika varianter - 2,0T, 2,3T och 2,3T AERO. 150hk, 170hk resp 260hk.

Eftersom du tänkt lägga 30K kronor så lär du säkert få en nyare modell från slutet av förra årtiondet. Till ovanstående ska läggas Biopower-modellerna som gick på etanol. Enda fördelen med dom var att vägskatten var i stort sett halverad mot de rena bensinmodellerna.

Rent allmänt avråder jag från 2,0T modellen på 150hk. Den är för motorsvag för att förflytta 1,7 ton. 2,3T modellen på 170hk är ett bättre val eller AERO-modellen. Dessutom var 2,3T bensinsnålare än vad 2,0T var.

Den som köper en SAAB idag kan göra riktiga fynd då priserna är löjligt låga. Kan man dessutom hitta en riktig lågmilare av senaste årsmodellen och vårdar den väl så är sannolikheten väldigt stor att den stiger i värde då modellen börjar bli lite sällsynt redan idag.

Dessutom - en av marknadens skönaste bilar och stolar,. Har själv gjort flera långresor runt hela Europa i just 9-5 och den är otroligt skön att köra.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
M123
17 november 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Det stämmer till viss del men vissa modeller tål misskötsel bättre än andra, vi kan ju kika på Volvo 244GLT -80 med eller utan V6 eller Auris med Toyotadiesel eller de senaste som hade BMWdiesel,  det är stor skillnad på hur respektive motor klarar ett sämre underhåll.
Så det beror på mer än skötsel, även när det gäller en bil för trettio kakor.

VAG-hat?
Du menar att forumsmedlemmar inte ska få berätta om eller diskutera sina erfarenheter om dom är om ett visst märke?
Varför tror du att så många så ofta nämner problem med VAG? Det är knappast någon som nämner problem lika ofta gällande Renault, FIAT, Ford, SAAB osv...kan det bero på att många på forumet haft stora bekymmer med sin VAG?

Jag tycker du har en bevisbörda här på motsatsen sen kan man även beakta hur många Fiat det säljs i landet kontra bilar från VAG.
Lika hur många Saab blev det tillverkade 2019 och dom föreliggande åren?
Ford och då den tyska och engelska grenen har väl om något tidigare varit en katastrof men blir här i det närmaste hyllade likt en Prius.
Sen Renault ja dom har inte heller varit problemfria vad man kan utläsa men hur stor är den vagnsparken procentuellt mot VAG.

Nej fram med lite fakta nu istället...

Det har i forumet postats mängder med rapporteringar  i ämnet och specifikt om VAG. Du har läst flertalet sådana trådar och kommenterat. Vad anser du att jag ska bevisa?
Vilken typ av tydliga fakta eftersöker du gällande vad?
Att Renaults DCT-låda inte är omskriven?
(Googla.)

Att B27 hade stora problem redan som ny?
(Googla.)

Att Auris/Avensis med BMW-diesel fick säljstopp av TSW?
(Tyvärr, går inte att googla.)

Det jag eftersträvar är fakta.

Som ett tydligt exempel...
Hur många bilar har VAG sålt/tillverkat?
Hur många har någon form av automatlåda?
Hur många har fått problem denna i utvald region.

Sen ställer man det mot andra tillverkare precis lika, sak mot sak parameter mot parameter sen räknar ut procent på det.

Kan man inte göra denna uträkning kan man inte heller ha stöd för sina påståenden och säga denna bil förekommer mer frekvent osv, har tex en tillverkare sålt 100 000 fler bilar blir även detta ett utfall i förekomsten på forum.

Så inga selektiva behandlingar utan ren fakta det är vad debatten helt saknar och som idag gjort alla diskussioner till ett epicentrum för lågstadieretorik.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

Ivel skrev:

M123 skrev:

Jag tycker du har en bevisbörda här på motsatsen sen kan man även beakta hur många Fiat det säljs i landet kontra bilar från VAG.
Lika hur många Saab blev det tillverkade 2019 och dom föreliggande åren?
Ford och då den tyska och engelska grenen har väl om något tidigare varit en katastrof men blir här i det närmaste hyllade likt en Prius.
Sen Renault ja dom har inte heller varit problemfria vad man kan utläsa men hur stor är den vagnsparken procentuellt mot VAG.

Nej fram med lite fakta nu istället...

Det har i forumet postats mängder med rapporteringar  i ämnet och specifikt om VAG. Du har läst flertalet sådana trådar och kommenterat. Vad anser du att jag ska bevisa?
Vilken typ av tydliga fakta eftersöker du gällande vad?
Att Renaults DCT-låda inte är omskriven?
(Googla.)

Att B27 hade stora problem redan som ny?
(Googla.)

Att Auris/Avensis med BMW-diesel fick säljstopp av TSW?
(Tyvärr, går inte att googla.)

Det jag eftersträvar är fakta.

Som ett tydligt exempel...
Hur många bilar har VAG sålt/tillverkat?
Hur många har någon form av automatlåda?
Hur många har fått problem denna i utvald region.

Sen ställer man det mot andra tillverkare precis lika, sak mot sak parameter mot parameter sen räknar ut procent på det.

Kan man inte göra denna uträkning kan man inte heller ha stöd för sina påståenden och säga denna bil förekommer mer frekvent osv, har tex en tillverkare sålt 100 000 fler bilar blir även detta ett utfall i förekomsten på forum.

Så inga selektiva behandlingar utan ren fakta det är vad debatten helt saknar och som idag gjort alla diskussioner till ett epicentrum för lågstadieretorik.

Nu ska vi undvika den här debatten i denna tråd men jag vill nog gärna lägga mig i lite jag också. Du har rätt i din mellanstadieretorik som vill se en jämförelse på antal sålda fordon kontra antal fordon med problem, men den håller inte längre än till år 6. Folk envisas med att hävda att VAG, som ju säljer mest bilar i världen(!), därigenom har någon rättighet att presentera fler fel, den procentuella felmängden blir ändå liten.

Tillåt mig då använda lite retorik från högstadiet. VAG säljer mycket riktigt flest bilar just nu, eller gjorde ialf 2018. De slog Toyota med ett par hundratusen och Honda med någon miljon. Det jag då, som går i åttan tycker är konstigt är att det rapporteras så få fel från Toyota och Honda som säljer 35-40miljoner bilar när VAG säljer 21 miljoner bilar. År efter år efter år efter år...

Jag kan inte få ihop det, men jag ser fram emot att få börja gymnasiet där detta kanske förklaras för mig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sroggc
17 november 2019 · 27 Inlägg

Förstår ej varför denna diskussion kom upp. När jag ber om köpråd. Om det fortsätter tänker jag ta bort tråden och blir riktigt besviken.

M123
17 november 2019 · 962 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Det har i forumet postats mängder med rapporteringar  i ämnet och specifikt om VAG. Du har läst flertalet sådana trådar och kommenterat. Vad anser du att jag ska bevisa?
Vilken typ av tydliga fakta eftersöker du gällande vad?
Att Renaults DCT-låda inte är omskriven?
(Googla.)

Att B27 hade stora problem redan som ny?
(Googla.)

Att Auris/Avensis med BMW-diesel fick säljstopp av TSW?
(Tyvärr, går inte att googla.)

Det jag eftersträvar är fakta.

Som ett tydligt exempel...
Hur många bilar har VAG sålt/tillverkat?
Hur många har någon form av automatlåda?
Hur många har fått problem denna i utvald region.

Sen ställer man det mot andra tillverkare precis lika, sak mot sak parameter mot parameter sen räknar ut procent på det.

Kan man inte göra denna uträkning kan man inte heller ha stöd för sina påståenden och säga denna bil förekommer mer frekvent osv, har tex en tillverkare sålt 100 000 fler bilar blir även detta ett utfall i förekomsten på forum.

Så inga selektiva behandlingar utan ren fakta det är vad debatten helt saknar och som idag gjort alla diskussioner till ett epicentrum för lågstadieretorik.

Nu ska vi undvika den här debatten i denna tråd men jag vill nog gärna lägga mig i lite jag också. Du har rätt i din mellanstadieretorik som vill se en jämförelse på antal sålda fordon kontra antal fordon med problem, men den håller inte längre än till år 6. Folk envisas med att hävda att VAG, som ju säljer mest bilar i världen(!), därigenom har någon rättighet att presentera fler fel, den procentuella felmängden blir ändå liten.

Tillåt mig då använda lite retorik från högstadiet. VAG säljer mycket riktigt flest bilar just nu, eller gjorde ialf 2018. De slog Toyota med ett par hundratusen och Honda med någon miljon. Det jag då, som går i åttan tycker är konstigt är att det rapporteras så få fel från Toyota och Honda som säljer 35-40miljoner bilar när VAG säljer 21 miljoner bilar. År efter år efter år efter år...

Jag kan inte få ihop det, men jag ser fram emot att få börja gymnasiet där detta kanske förklaras för mig.

Många gånger när man inte förstår undervisningen så brukar man få gå om en klass eller två.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang