Köpråd budget 30000kr.

Mangisen
17 november 2019 · 1 034 Inlägg

Sroggc skrev:
Förstår ej varför denna diskussion kom upp. När jag ber om köpråd. Om det fortsätter tänker jag ta bort tråden och blir riktigt besviken.

Jag håller med dig till 100% men du får tyvärr vänja dig, här på garaget har vi ett antal personer (troll?) som i många trådar hävdar sin rätt mot att spy galla.. nåde dig om du köper en VAG!

Sroggc
17 november 2019 · 27 Inlägg

Misstänker att det är så illa. Nåja finns några få goda själar iaf. Som respekterar vad man skriver. Och håller till på det spåret.

caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

Sroggc skrev:
Har kollat runt nu dessa ser intressant för mig just nu. Saab 9-3/9-5, mitsubishi lancer 2.0, hyundai sonata, Volvo 850/v70. Helst automat men minst 135hk. Måste ha lite vrid då jag ska ut på e4. Har ni förslag några andra märken liknande? smile

Honda Accord brukar jag slänga in i debatten. Lite roligare än motsvarande Toyota och fortfarande med god kvalitet. Toyota Camry är inte så vanliga i Sverige men även de lite mer förfinade än övriga Toyotor. Det som talar emot Accord 2.4 är att de blir svårstartade när det är kallare än -25 beroende på att de är så långslagiga. Motorvärmare tar emellertid bort den egenheten.

Annars är många råd goda. Det enskilda exemplaret och säljaren själv är viktigare att syna än bilmärket. Sedan har alla olika preferenser på vad som är bra/dåligt/snyggt/sportigt osv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sroggc
17 november 2019 · 27 Inlägg

caromania skrev:

Sroggc skrev:
Har kollat runt nu dessa ser intressant för mig just nu. Saab 9-3/9-5, mitsubishi lancer 2.0, hyundai sonata, Volvo 850/v70. Helst automat men minst 135hk. Måste ha lite vrid då jag ska ut på e4. Har ni förslag några andra märken liknande? smile

Honda Accord brukar jag slänga in i debatten. Lite roligare än motsvarande Toyota och fortfarande med god kvalitet. Toyota Camry är inte så vanliga i Sverige men även de lite mer förfinade än övriga Toyotor. Det som talar emot Accord 2.4 är att de blir svårstartade när det är kallare än -25 beroende på att de är så långslagiga. Motorvärmare tar emellertid bort den egenheten.

Annars är många råd goda. Det enskilda exemplaret och säljaren själv är viktigare att syna än bilmärket. Sedan har alla olika preferenser på vad som är bra/dåligt/snyggt/sportigt osv.

Då fungerar inte accord. Norrbotten så har vi uppåt minst - 30 emellanåt.

caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

Sroggc skrev:

caromania skrev:

Sroggc skrev:
Har kollat runt nu dessa ser intressant för mig just nu. Saab 9-3/9-5, mitsubishi lancer 2.0, hyundai sonata, Volvo 850/v70. Helst automat men minst 135hk. Måste ha lite vrid då jag ska ut på e4. Har ni förslag några andra märken liknande? smile

Honda Accord brukar jag slänga in i debatten. Lite roligare än motsvarande Toyota och fortfarande med god kvalitet. Toyota Camry är inte så vanliga i Sverige men även de lite mer förfinade än övriga Toyotor. Det som talar emot Accord 2.4 är att de blir svårstartade när det är kallare än -25 beroende på att de är så långslagiga. Motorvärmare tar emellertid bort den egenheten.

Annars är många råd goda. Det enskilda exemplaret och säljaren själv är viktigare att syna än bilmärket. Sedan har alla olika preferenser på vad som är bra/dåligt/snyggt/sportigt osv.

Då fungerar inte accord. Norrbotten så har vi uppåt minst - 30 emellanåt.

Exakt. Fast det gäller som sagt 2.4-motorn och om man inte har motorvärmare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:

Johansson72 skrev:
Min erfarenhet är att japsarna är lite surriga i motorvägsfart, medans tyskarna är utväxlade för autobahn.
Så mitt förslag på en skön bensinare, en äldre Audi A6 med lite mil. https://www.blocket.se/annons/skane/aud … t/87196844

Eller varför inte en uddafågel, en Mondeo med Volvofemman, lite över budget men kanske nått att hålla koll efter: https://www.blocket.se/annons/skane/for … a/86279649

Den generationen av A6 varvar 3150rpm i 120km/h.
En -03/-05 Accord 2.4 2900rpm i 120km/h.
En Avensis gen2 2.0 3050rpm i 120km/h.
wink

Faktum är att den generationens Accord är tråkiga på motorväg. Surrig behöver inte bara vara varv även om Johansson drar upp utväxling, vägljudet är betydligt högre i en Accord tyvärr. Motorn hör man däremot inte alls, knappt ens om man står bredvid bilen med motorn igång. Motorer, det kan de bygga därborta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sroggc
17 november 2019 · 27 Inlägg

Hur är mazda?  Samma där högt vägljud?

caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

Johansson72 skrev:
Subjektivt upplever jag japsar som surrigare än tyskar.. Bättre så?!?

Dumt att generalisera. Min egen japs är tystare än motsvarande Audi, BMW och Mercedes.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

Sroggc skrev:
Hur är mazda?  Samma där högt vägljud?

Egentligen är det bästa att provköra och skaffa sig en uppfattning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
17 november 2019 · 4 228 Inlägg

För att sammanfatta lite, vad har vi kommit fram till? vilka typ 5 bilar rekommenderas här? och vart lutar det åt ts?

Slim
17 november 2019 · 340 Inlägg

Jag gillar 9-5 i den prisklassen... Det är en prisvärd bil.

A6ans utväxling beror ju på motoralternativ. Utan att veta gissar jag att 2.4an och uppåt varvar mindre uppe i fart.

Om inte kombi är ett krav, hittar man enkelt S60 för dessa pengar.

caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

Min ”nya” japs varvar 1000 i 120.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Slim
17 november 2019 · 340 Inlägg

Ivel skrev:

Slim skrev:
Jag gillar 9-5 i den prisklassen... Det är en prisvärd bil.

A6ans utväxling beror ju på motoralternativ. Utan att veta gissar jag att 2.4an och uppåt varvar mindre uppe i fart.

Om inte kombi är ett krav, hittar man enkelt S60 för dessa pengar.

2.4 varvar 3200rpm i 120km/h.
3.0 varvar 3100rpm i 120km/h.
4.2 varvar 2150rpm i 120km/h.

S60 är ganska bekväm men S80 är ännu billigare att köpa märkligt nog.

Ok, håller med om att en 4.2 inte direkt är jämförbar med de andra...

Fått bilden av att S60 håller ihop bättre, men komforten är såklart ännu bättre i S80n.

Sroggc
17 november 2019 · 27 Inlägg

Blir nog inte en Audi tar hellre en bmw 523i e39. Varit med om hiskeliga elproblem med audi

Sroggc
17 november 2019 · 27 Inlägg

Hur är hyundai sonata. Har inte vetat om den förräns nu.

panda666
17 november 2019 · 4 228 Inlägg

Ivel skrev:

Slim skrev:

Ivel skrev:
2.4 varvar 3200rpm i 120km/h.
3.0 varvar 3100rpm i 120km/h.
4.2 varvar 2150rpm i 120km/h.

S60 är ganska bekväm men S80 är ännu billigare att köpa märkligt nog.

Ok, håller med om att en 4.2 inte direkt är jämförbar med de andra...

Fått bilden av att S60 håller ihop bättre, men komforten är såklart ännu bättre i S80n.

S60 och S80 delar de flesta komponenterna med undantag för någon bärarm i framvagnen och det kosmetiska. Samma motorer och växellådor, (bortsett från T6 och den 4vxl automaten) samma bromsar, samma elektriska komponenter osv osv.
Men, ja den generella uppfattningen verkar vara så att en S60 håller bättre av de tu, skumt nog.
S60 har ett fullständigt värdelöst baksäte samt sämst stolar av de tre S60 V70 S80 anser jag.
( Nu kommer pandan och kastar currykebab efter mig.)

https://i.ibb.co/nBQ7JY1/09102015-grilled-curry-chicken-kebabs-shaozhizhong-9-1500x1125.jpg

har inte alla dom 3 samma stolar? min s60 hade typ de bästa stolarna ja nånsin suttit i helt seriöst. Bekvämare stolar får man leta efter länge men som du sa baksäte var inget bra fast min familj är inte så stora så det gick. s60 med automat är ganska svårslaget i komfort, man kommer fram till ens destination helt utvilad. Riktig Currywurst svennebilfanhelvete men i like it.

Senast redigerat av panda666 (17 november 2019)

panda666
17 november 2019 · 4 228 Inlägg

Ivel skrev:

Sroggc skrev:
Blir nog inte en Audi tar hellre en bmw 523i e39. Varit med om hiskeliga elproblem med audi

E39 har ofta problem med el, vattenpumpen och smårost här och där.
Kontrollera samtliga elektriska komponenter.
Förarstolen är ofta nött på vänster sida, det verkar som en majoritet av E39-förare har en stålkam i bakfickan.
Kör bilen minst 4mil för att säkerställa att det inte är en "varm choklad maskin" du köper. Lukta i expansionskärlet, luktarcdrt avgaser gå vidare. Är det dålig värme, gå vidare. Kolla oljan både på stickan och påfyllningslocket.
Rost, ja det syns med blotta ögat.
Bra bil? Nej det anser inte jag efter en näve ägda i varierande utgångsskick tillika skötsel och ålder.
Bekväm? Jag finner aldrig en vettig ergonomi i BMW av någon anledning, jo i F31 sitter jag vettigt, kanske för att ratten äntligen är centrerad mot förarstolens mittpunkt. E30, E36,E46 har ratten lite till höger vilket stör mig som gillar att köra bil...speciellt i "förarens bil".

svaga punkter, kylningen, kylaren, termotstat, v-pump. slangar o expansionskärl/påfyllningskärl. Abs givare, krans eller om man har otur styrboxen eller vad den kallas. Samtliga som jag ägt har alla behövts fyllas med glykol ganska ofta. Men annars bra bilar och komfortabla dom med. Håller man koll på kylaren och givarna så är det inte mycket annat som strular. Motorerna har man sett komma upp i 40-50.000mil.

Slim
17 november 2019 · 340 Inlägg

Hade komfortstolar i min e39 540i6 Touring(ångrar att jag sålde den) och de var extremt bra enligt mig. Hela bilen var verkligen bra på alla sätt bortsett från att den tyvärr hade levt ett hårt liv innan jag hade den...

Edit: Rosten är enligt mig e39ans stora akilleshäl. Har fått bilden av att den inte tål att brukas året runt. Annars är som sagt 540n, i synnerhet med manuell låda mycket bra.

Senast redigerat av Slim (17 november 2019)

MrEngineer Avstängd
17 november 2019 · 34 Inlägg

Sroggc skrev:
Hur är mazda?  Samma där högt vägljud?

Jag personligen upplever mazdor i din prisklass som allt för högljudda.. nya mazdor är mycket trevligare

WilleG
18 november 2019 · 185 Inlägg

Slim skrev:
Hade komfortstolar i min e39 540i6 Touring(ångrar att jag sålde den) och de var extremt bra enligt mig. Hela bilen var verkligen bra på alla sätt bortsett från att den tyvärr hade levt ett hårt liv innan jag hade den...

Edit: Rosten är enligt mig e39ans stora akilleshäl. Har fått bilden av att den inte tål att brukas året runt. Annars är som sagt 540n, i synnerhet med manuell låda mycket bra.

Inflikar då jag själv äger en 528 Touring -97

Rost är ett faktum oavsett om du kör på inlandsvägar eller i salt på dessa bilar, kolla bakluckan (öppna och kolla under också) och båda domkraftsfästen bak, dom verkar vilja fara först.

Kan styrka tidigare nämnda problem. Kylsystemet har jag bytt många slangar och luftat ofta i mitt ägo. Har bilen dålig värme så är det garanterat läckage nånstans.

Bilen och motorn har gått ca 40000 mil och går som en klocka. Slarva dock inte med oljebyten då blir du nog olycklig (gäller väl egentligen alla bilar).
Har fått byta både kamaxel- och vevaxelgivare så det är inget ovanligt med åren.
Har även automatlåda på min som aldrig har strulat.

På tal om motorvägsvarv så ligger jag med 2.8an kring 2300rpm i 120 km/h vilket drar ungefär 0,75 l/mil

EDIT: Ska tillägga att jag kör bilen året om smile

Senast redigerat av WilleG (18 november 2019)

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang