Passat 2.0 TDI läcker kylarvätska

-m
10 november 2019 · 172 Inlägg

Hej,
Jag har fått fylla på kylarvätskan några gånger under hösten.
Nu senast tog det 4 dagar för kylarvätskan att rinna ut så mycket så jag tvingades fylla på igen.

Jag har kollat oljestickan, den är svart och fin.

Enligt min ovetenskapliga undersökning på nätet är vattenpumpen en bra felkandidat.

Jag har tid hos verkstaden i närtid och kör runt 8 mil om dagen.

Hur farligt är det att köra på och toppa av under någon eller några veckor.

Bilen har gått knappt 12000 mil och är från 2014. Det är den lilla motorn på 140hk.

Senast redigerat av -m (11 november 2019)

viccoA
11 november 2019 · 3 109 Inlägg

Toppa på ofta, kolla gärna nivån varje dag, så länge det finns kylvätska i expansionskärlet varje gång du fyller på ska det inte vara något problem.

Senast redigerat av viccoA (11 november 2019)

amazinjoey
11 november 2019 · 1 138 Inlägg

1.4 TSI?

Låter som ditt topplock har gått smile smile smile smile smile smile smile

Mew
11 november 2019 · 2 152 Inlägg

amazinjoey skrev:
1.4 TSI?

Låter som ditt topplock har gått smile smile smile smile smile smile smile

Nu tycker jag att vi lugnar oss lite. Behöver inte alltid vara det värsta tänkbara alternativet. Dessutom står det 2.0 TDI i rubriken...

Så länge du fyller på som du gör och bilen inte går varm är det inga problem att köra med. Oljan såg ju fin ut. Håll bara koll på nivån och kör tills verkstaden har tid att ta sig an bilen. smile

Senast redigerat av Mew (11 november 2019)

amazinjoey
11 november 2019 · 1 138 Inlägg

Mew skrev:

amazinjoey skrev:
1.4 TSI?

Låter som ditt topplock har gått smile smile smile smile smile smile smile

Nu tycker jag att vi lugnar oss lite. Behöver inte alltid vara det värsta tänkbara alternativet. Dessutom står det 2.0 TDI i rubriken...

Så länge du fyller på som du gör och bilen inte går varm är det inga problem att köra med. Oljan såg ju fin ut. Håll bara koll på nivån och kör tills verkstaden har tid att ta sig an bilen. smile

Är oljan fin, inget läckage under bilen  eller runt motorn så är det packningen, vilket inte är ovanligt på 2.0TDI

Bättre att han luktar på kylarvätskan, luktar den avgas = packningen
Kolla ifall avgasrören är renare på insidan = packningen
Lys in  kolvarna och se ifall nån av dem  är rena

Deception
11 november 2019 · 97 Inlägg

Kan nästan garantera att det är vattenpumpen. De är kassa från fabrik. Jag har själv en passat från 2012.. Vid 12k mil började den "dra" lite kylvätska. Bara så man fick fylla på lite då och då. Någon deciliter. Oljan fin, vattnet fint..

Runt 14k mil  (ett år senare typ) så började det gå åt kopiösa mängder vatten från ingenstans. Då hade lagret i pumpen blivit så dåligt att det rann rejält och först då kunde man se några spår. Pumpen sitter rätt kapslad så vid små läckage syns det inte alltid något..

Innanför kamremskåpan fanns dock en hel hög kristaller från glykolen.
Jag fick således byta kamrem osv 4000 mil i förtid, "shit happens" enligt Volkswagen..

Senast redigerat av Deception (11 november 2019)

simlar
11 november 2019 · 5 516 Inlägg

Rinner kylarvätskan ut på marken eller försvinner kylarvätskan utan spår?
Om det är läckage från vattenpumpen skulle jag inte rekommendera att köra alls med bilen förrän det är åtgärdat eftersom vattenpumpen drivs av kamremmen på 2,0TDI och om vattenpumpen skär betyder det att kamremmen går av och resulterar i åtminstone byte/renovering av topplocket.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Deception
11 november 2019 · 97 Inlägg

I mitt fall såg man inte alls var vätskan tog vägen för än det läckte rejält..

-m
11 november 2019 · 172 Inlägg

Tackar för alla svar.
Bilen blev inlämnad imorse. Att köra vidare var inget verkstaden rekommenderade.
11200 mil, dvs 800 mil kvar av maskinskadegarantin.
Vi får väl se vad verkstaden säger imorgon.

Jag har kollat på nätet allt pekar på att det är vattenpumpen.

alhild_86
8 december 2019 · 2 Inlägg

-m skrev:
Tackar för alla svar.
Bilen blev inlämnad imorse. Att köra vidare var inget verkstaden rekommenderade.
11200 mil, dvs 800 mil kvar av maskinskadegarantin.
Vi får väl se vad verkstaden säger imorgon.

Jag har kollat på nätet allt pekar på att det är vattenpumpen.

För oss nyfikna, vad sa verkstaden?

-m
8 december 2019 · 172 Inlägg

alhild_86 skrev:

-m skrev:
Tackar för alla svar.
Bilen blev inlämnad imorse. Att köra vidare var inget verkstaden rekommenderade.
11200 mil, dvs 800 mil kvar av maskinskadegarantin.
Vi får väl se vad verkstaden säger imorgon.

Jag har kollat på nätet allt pekar på att det är vattenpumpen.

För oss nyfikna, vad sa verkstaden?

Åh förlåt, att jag inte beskrivit.
Det var vattenpumpen.

Så det blev ett komplett kamremsbyte med allt det innebär.
Jag lämnade in bilen på måndagen och kunde hämta den på onsdag e.m.
Inte allt för tokigt när det blev en oplanerad reparation.

Maskinskadeförsäkringen gjorde att kalaset slutade på 8000.

FB stod för en stor del av kostnaden för hyrbilen också.

sollu
8 december 2019 · 413 Inlägg

Hur mycket har gått din bil 12000 eller mindre och vad är din mil gräns på maskingaranti?
Min v60 gått 12300 mil när multiremmen gick av och vattenpumpen lossnat och LF vägra att ersättas. 8200 betalar jag för kamrem+vattenpump, spännrulle, multiremmen o små grejer på meca Volvo verkstad vill ha 14000 svin dyrt

Senast redigerat av sollu (8 december 2019)

-m
8 december 2019 · 172 Inlägg

Gränsen är vid 12000 mil
Min bil hade gått 11200.

På Passaten kostar kamremsbytet också 13-14k. Eftersom det är 18000 mils bytesintervall, kostar kamremmen 80 öre/mil. Så vid 11200 mil hade jag kört upp kamrem för 8700 kr.
Så det gick väl lite på jämnt ut.

sollu
8 december 2019 · 413 Inlägg

Du hade tur på min kamreren är gets men pumpen är airtex  jag vet ej om det är bra kvalitet på pumpen lite orolig för kvalitet annars bilen rullar fint

Senast redigerat av sollu (8 december 2019)

-m
9 december 2019 · 172 Inlägg

Pratade med en av mina kollegor. Han konstaterade att vattenpumpen är en rätt usel konstruktion. Det är alldeles för dålig lagring av axeln, på bara en position. Man får stora olämpliga krafter på axeln, vilket leder till glapp i lagret och läckande tätning.

Men jag är helt säker på att pumpen är billig för VW.

sollu
10 december 2019 · 413 Inlägg

-m skrev:
Pratade med en av mina kollegor. Han konstaterade att vattenpumpen är en rätt usel konstruktion. Det är alldeles för dålig lagring av axeln, på bara en position. Man får stora olämpliga krafter på axeln, vilket leder till glapp i lagret och läckande tätning.

Men jag är helt säker på att pumpen är billig för VW.

Menar du din pump eller Airtex?

-m
12 december 2019 · 172 Inlägg

sollu skrev:

-m skrev:
Pratade med en av mina kollegor. Han konstaterade att vattenpumpen är en rätt usel konstruktion. Det är alldeles för dålig lagring av axeln, på bara en position. Man får stora olämpliga krafter på axeln, vilket leder till glapp i lagret och läckande tätning.

Men jag är helt säker på att pumpen är billig för VW.

Menar du din pump eller Airtex?

Airtex vet jag inte hur det ser ut.
Jag syftade på VWs vattenpumpar generellt, med vattenpump på kamrem och bara lagrat på en punkt.
Hade det funnits två lagringar på vattenpumpen, hade den definitivt hållit hela bilens livslängd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang