Har problem med att måla min spoiler!

daniiii
11 november 2019 · 4 Inlägg

Hej allihopa!
Tänkte måla en spoiler som nyligen köpt till min BMW 1-series, men det är något som är fel! Tvättade spoilern med avfettning innan skulle måla den med sprayfärg, grundfärg och spraylackfärg. Nu är det så att både grundfärg och lacken sitter inte som de ska! Blir små prickar/hål på ena sidan och på andra sidan är det grundfärgen som försöker komma överst! Så när jag sprayar med spraylackfärgen ovanpå grundfärgen är det grundfärgen som syns hur mycket än jag jag sprayar lackfärg ovanpå!
OBS!!! Spoilern är gjord av glasfiber!

Något som jag har missat från början och tips på vad jag kan göra nu? (Läste nånstans om något som kallades för premier plastik eller nåt. Kan det det va något jag missat? )

Tack på förhand!

sonken91
11 november 2019 · 310 Inlägg

Prova tvätta med nått annat än avfettning till att börja med, den lämnar en fet hinna. Tex nån typ av silikonborttagning ska du ha.
Sen en bra primer är nån epoxy grund

Slim
11 november 2019 · 340 Inlägg

Avfettning blir bara kladd... Jag brukar tvätta med aceton.

rcy
11 november 2019 · 1 705 Inlägg

Har man inget som är gjort för ändamålet så kan det funka att tvätta med bromsrengöring eller fönsterputs.
Fördelen med båda produkterna är att dom dunstar och lämnar en torr yta.

Men som tidigare nämnts så bör du nog ha någon form av primer underst.

BMW 320i "tysken" (2007)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
torsen
11 november 2019 · 7 198 Inlägg

Slipa med vattenslippapper, förslagsvis 600-papper?

caromania Forummoderator
11 november 2019 · 9 296 Inlägg

Eftersom det är glasfiber så är det en primerfråga. Många spoilers är gjorda i PU-skum som kan avge gaser som kan trilskas i både 10 och 20 år. Slipa inte för mycket bara. Bara en lätt ruggning av ytan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Deception
11 november 2019 · 97 Inlägg

Jag säger en kombo av ovanstående svar.

Tvätta av den med T-röd, silikonborttagare eller dyl. Sprit som inte lämnar spår med andra ord.

Gå vidare med plastprimer. Låt torka ordentligt. Sen kör du med grund, färg lack.

Se absolut till att ha varmt om du står hemma och målar. Över 20 c på material, färg och omgivningen, gärna varmare.

Följ torktiderna ordentligt. Jag vet själv att man lätt kan ha för bråttom ibland. Då skär sig lacken med färgen eller ännu värre.

daniiii
11 november 2019 · 4 Inlägg

Tack snälla allihopa för era svar 🙏. Tror att jag förstått vart felet ligger nu!

torsen
11 november 2019 · 7 198 Inlägg

För många år sedan deltog jag vid framtagande av SAAB 97.
Mycket problem med lacken, som ville bli porig = mikroskopiska blåsor.
Lite högre temperatur i sprutboxen + uppvärmning av färgen så att den blev mycket lättflytande.
Minns inte tiden genom DIN-bägaren, men tror det var halva tiden jämfört med vanlig rumstempererad färg.
Sadolins levererade färgen och metoden. Dom hade erfarenheten från andra kunder dom hjälpt.

doktorduett
12 november 2019 · 340 Inlägg

o minst 20 grader där du sprutar.
på glasfiber ska du ha epoxyprimer
dom små prickor är sannolikt för att du inte har använd sillikonborttagning

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang