V70N T5 dör vid körning

Lars62
11 november 2019 · 29 Inlägg

Har en V70N T5 som jag fick soppatorsk med förra veckan, tankade och den startade och gick precis som vanligt efteråt, ända tills för några dagar sen när bilen stod på tomgång och helt plötsligt bara dog och gick ej att starta igen. Fick ingen bensin fram till motorn så jag tog ur tank armaturen och såg att det låg massa grus och smuts i burken på bilden nedan, så jag rengjorde den, nu går den att starta och köra men så fort man saktar ner och stannar vid en korsning eller liknande så dör motorn, även om man håller full gas. Vad kan vara problemet? Kan det ha kommit mer grus och smuts in i den där "burken"?
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231877/231877-f10303b3695a7eb923454dd70d3d69f5.jpg

Senast redigerat av Lars62 (11 november 2019)

Marlboroman
11 november 2019 · 8 228 Inlägg

Du kanske har ett bränslefilter som behöver bytas?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
zzr9409209
11 november 2019 · 716 Inlägg

Precis,sitter vid höger bakhjul..

Lars62
11 november 2019 · 29 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Precis,sitter vid höger bakhjul..

Bilen har inte varit såhär innan jag fick soppatorsk, kan filtret ha dragit i sig skit och smuts när jag fick soppatorsk?

zzr9409209
11 november 2019 · 716 Inlägg

Är väl inget att fundera över,ett filter kostar inte mycket , byt filtret och mät b-trycket,även vid körning..

Lars62
11 november 2019 · 29 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Är väl inget att fundera över,ett filter kostar inte mycket , byt filtret och mät b-trycket,även vid körning..

Åkte och köpte nytt filter nyss, men märkte på vägen till biltema att bilen går helt plötsligt normalt, enda jag har gjort är att tanka. Får väl prova och köra ett tag och se om problemet återkommer

Mew
11 november 2019 · 2 152 Inlägg

Bra det, men byt filtret ändå! Hade du så pass mycket skit där är det lika bra.

Lars62
15 november 2019 · 29 Inlägg

Mew skrev:
Bra det, men byt filtret ändå! Hade du så pass mycket skit där är det lika bra.

Filtret är bytt, men har märkt nu när jag kört ett tag att bilen går mycket sämre och beter sig konstigt när det är mindre soppa i tanken men sen när man tankar så går den helt normalt. Har ej varit så innan jag fick soppatorsk, kan det vara pumpen i tanken som håller på att ge upp?

Greenhorn
15 november 2019 · 399 Inlägg

Lars62 skrev:

Mew skrev:
Bra det, men byt filtret ändå! Hade du så pass mycket skit där är det lika bra.

Filtret är bytt, men har märkt nu när jag kört ett tag att bilen går mycket sämre och beter sig konstigt när det är mindre soppa i tanken men sen när man tankar så går den helt normalt. Har ej varit så innan jag fick soppatorsk, kan det vara pumpen i tanken som håller på att ge upp?

Någon mera kunnig än mig, Kan det vara returen som är tilltäppt, eller överfyllnadsröret vid tanklocket???

typ att det blir vakuum i tanken... eller är jag helt ute å spånar... försöker bara slänga ut några ideer.

Senast redigerat av Greenhorn (15 november 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 november 2019 · 4 917 Inlägg

Ja, eller att du har ett rejält undertryck i tanken..
Det är väl tanklocket som är täppt och inte filtret..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lars62
15 november 2019 · 29 Inlägg

Greenhorn skrev:

Lars62 skrev:

Mew skrev:
Bra det, men byt filtret ändå! Hade du så pass mycket skit där är det lika bra.

Filtret är bytt, men har märkt nu när jag kört ett tag att bilen går mycket sämre och beter sig konstigt när det är mindre soppa i tanken men sen när man tankar så går den helt normalt. Har ej varit så innan jag fick soppatorsk, kan det vara pumpen i tanken som håller på att ge upp?

Någon mera kunnig än mig, Kan det vara returen som är tilltäppt, eller överfyllnadsröret vid tanklocket???

typ att det blir vakuum i tanken... eller är jag helt ute å spånar... försöker bara slänga ut några ideer.

Råkade bryta av anslutningen till returen i tankarmaturen när jag tog ur den, kan det ha med det att göra?

Greenhorn
15 november 2019 · 399 Inlägg

Lars62 skrev:

Greenhorn skrev:

Lars62 skrev:

Filtret är bytt, men har märkt nu när jag kört ett tag att bilen går mycket sämre och beter sig konstigt när det är mindre soppa i tanken men sen när man tankar så går den helt normalt. Har ej varit så innan jag fick soppatorsk, kan det vara pumpen i tanken som håller på att ge upp?

Någon mera kunnig än mig, Kan det vara returen som är tilltäppt, eller överfyllnadsröret vid tanklocket???

typ att det blir vakuum i tanken... eller är jag helt ute å spånar... försöker bara slänga ut några ideer.

Råkade bryta av anslutningen till returen i tankarmaturen när jag tog ur den, kan det ha med det att göra?

jag är ingen expert i detta... men ganska troligen, som det är en stor del av bränslesystemet.

zzr9409209
15 november 2019 · 716 Inlägg

Är det en sadeltank på bilen,?sitter det då en pump som pumpar över bränsle?
Men mät bränsletrycket,både med lite bränsle och "mera..

Lars62
16 november 2019 · 29 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Är det en sadeltank på bilen,?sitter det då en pump som pumpar över bränsle?
Men mät bränsletrycket,både med lite bränsle och "mera..

Vet inte riktigt, men vad jag har hört så sitter det två pumpar på T5

zzr9409209
16 november 2019 · 716 Inlägg

På v50 T5 sitter det en styrbox till bränslepumpen mitt i skitsprutet framför höger bakhjul...Plockat isär en sådan en ggn,fullt med grönmossa...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang