Brådhis skrev:
Agent_K_Kent skrev:
Tjena
Jag äger en Volvo 740 -85 A-Traktor med utbytt motor från F till 940 Turbo.
Har nyligen bytt topplockspackning och kylare, och idag startade jag den för första gången på ett tag, till en början varvade den inte över 1,5k rpm men efter ett litet tag så fick vi den att varva bra, tomgången är lite sisådär och svajar pga LMM.
Iallafall efter att vi hade fått den att gått och kört i någon minut så stängde min kompis av den, och direkt sprutade det ur expansionskärlet. Inte lite heller
Utan det var så högt tryck att vi knappt kunna öppna locket.
Har läst runt lite men alla säger olika så vill helst få det svart på vitt nu eftersom att vintern närmar sig.
Har läst om att det kan vara is i systemet (kylarn) och även att vattnet kokar för att sedan kyla ned turbon.
Tacksam för svar
Mvh//Filip
Nyligen bytt toppackning och nu blir det övertryck i systemet? Då är nog tyvärr den nya packningen ledsen av en eller annan anledning. Hur mår toppen? Rak? Sprickor? Varför byttes toppackningen från början? Dessa motorer brukar tåla rätt bra med misshandel innan packningen ger sig...
(Svårt att varva och dålig tomgång, sitter kamremmen rätt efter bytet av packningen?)
//Brådhis
Först och främst, tack för snabbt svar.
Toppen var lite sisådär den var relativt rak men någon liten grop, men kompisens farsa (rätt kunnig) sade att det var lugnt. Vi skrapade bort lite gammal packning och skit sen var den rätt fin. Vi bytte från en början för att den gick lite halvdant, vitrykte och tändstiften var igensotade. När vi rev ner toppen så var det fullt med vatten i en av cylindrarna. Vi gjorde bytet så seriöst vi kunna och följde instruktioner och med hjälp från kompisens farsa, han hjälpte även mig att sätta dit kamremmen så som den satt innan, har även bytt kamrem ett par gånger förr, så jag antar att den sitter rätt men man vet aldrig.