Ostabilt laddtryck/tappar laddtryck

GrusNisse
14 november 2019 · 1 Inlägg

Tja! har en volvo 940 ltt -97.
Nyligen chippat med viking eco max kopior tändning och bränsle, kör med pysventil. pysventilen har jag ställt ganska högt och när jag gasar fullt går laddtrycket upp till 0,7 vid ca 2000-2500 rpm för att sedan vid strax efter redan 3000 bli ostabilt och gå ner till 0,4-0,5. varför gör den så?
efter fullt gaspådrag dör den på tomgång (gjorde även innan chip), kollat insuget och bytt lite slangar bland annat "dump"slang mellan insug och turbo.
rycker jag wg slangen börjar den spika vid 0,9 och bilen hackar.(gjorde även innan chipp) men det är väl normalt?
kör även med 2,5" efter katalysator, sportluft och borttagen "återcirkulerande vevhusventilation".

Greenhorn
14 november 2019 · 399 Inlägg

Förlåt att jag säger detta och tar upp detta ämne igen... bilar är som människor, det finns inte en exakt lika dan bil som en annan... ska man tuna en bil, är det i en bromsbänk och inte med chip som fungerar bara rätt generellt över en sorts bilmodel. Läs detta
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4545970

Har du provtryck hela ditt system innan?
Från soppa tanken till vakuumtestat mm, innan du satte in chipet.
alltså kort en hälsotest av bilen på någon firma?

Senast redigerat av Greenhorn (14 november 2019)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 november 2019 · 13 736 Inlägg

den bör inte börja spotta och fräsa så tidig som 0.9  men att det fungerar dåligt att pysa ut laddtryck ur en 940 är inget nytt.. man ska ALLTID byta tryckklockan till wastegaten för att uppnå rätt laddtryck och väljer man en laddtrycks styrning så ska ALLTID luften som pyses ut åka till baka till  lågtrycks sidan efter Lmm..   eftersom all mätt luft som inte förbrukas på en bil med lmm är väldigt obra att släppa ut eftersom det då saknas luft som bilen tror ska finnas där.       att den misständer beror nog på att stiften är dåliga eller har för stort gap.     1.1-1.2bar är det normala att köra med dessa chip. sen att turbon är långt utanför sitt arbetsområde är en annan sak smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Greenhorn
15 november 2019 · 399 Inlägg

Growe skrev:
den bör inte börja spotta och fräsa så tidig som 0.9  men att det fungerar dåligt att pysa ut laddtryck ur en 940 är inget nytt.. man ska ALLTID byta tryckklockan till wastegaten för att uppnå rätt laddtryck och väljer man en laddtrycks styrning så ska ALLTID luften som pyses ut åka till baka till  lågtrycks sidan efter Lmm..   eftersom all mätt luft som inte förbrukas på en bil med lmm är väldigt obra att släppa ut eftersom det då saknas luft som bilen tror ska finnas där.       att den misständer beror nog på att stiften är dåliga eller har för stort gap.     1.1-1.2bar är det normala att köra med dessa chip. sen att turbon är långt utanför sitt arbetsområde är en annan sak smile

Sedär, då har även jag fått lära mig något nytt  (ALLTID byta tryckklockan till wastegaten för att uppnå rätt laddtryck) Så inställningarna som finns i ECU, måste alltså stämma med rätt inställd trycklocka...
Alltså... om man vill köra med högre tryck inställningar i ECU, så måste man matcha det med rätt tryckklocka... vet att det finns... andra mjukare och hårdare fjädrar för att ställa in rätt sorts BAR... eller pratar jag i nattmössan nu... förlåt TS att kapar lite i din tråd, men jag tror vi båda har något att lära oss här.

Dock vill jag bara påpeka, det jag fick lära mig... när man ska tuna upp en gammal bil... att måste gå igenom den och kolla allt är okej innan man tunar upp bilen... jag har fått byta ut en massa gamla dåliga slangar och komp testa, lameller, bromsar, mm innan jag började titta på mera häster i kärran.
Man måst få stopp på fanskapen om olyckan är framme.

Senast redigerat av Greenhorn (15 november 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang