Köpa Pendlarburk med snabb värme.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 november 2019 · 17 380 Inlägg

Verkligheten är: 9 km 80 km/h landsväg till jobbet enkel väg. Min gamla Picasso går som ett skott men är lite trög med att ge kupévärme hyfsat fort om man inte kör som en vettvilling. Men vem orkar det på isiga vägar kl 0530 en vintermorgon? Dessutom sjuka mängder Rådjur som verkar självmordsbenägna utmed vägkanten. Har inte möjlighet till att plugga i motorvärmare även om bilen ovan har det.

Men en burk för 30k som ger bra med värme i kupé fort? Helst inte monstermotor heller. Och gärna automatlåda. ESP är ju bra med så går det inte åt helvete när man kör slalom mellan ovan nämnda djur.

Kom med förslag så får jag provköra.
En kollega har en Focus som fungerar bra. Eluppvärmd vindruta dessutom. Är de ok?

Inga BMW eller VAG.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
14 november 2019 · 3 306 Inlägg

Audi

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
14 november 2019 · 3 306 Inlägg

Presidento skrev:
Audi

2.0 Tfsi

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
14 november 2019 · 4 228 Inlägg

både min e39 och s60 gick upp i temp ganska fort och värme kom ganska forst. speciellt min e39 530 me 230hk gick upp i värme ganska fort och värme i kupe kom ganska fort. Men på vinter speciellt så tidigt på morgonen oavsett vad man kör borde ta en stund innan värme i kupen kommer om inte man har en modern diesel som har en extravärmare som dom brukar ha och då kommer värme i kupen väldigt fort typ efter 2-3min.

Utmarks-Loke
14 november 2019 · 5 813 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Inga BMW

Synd, för de har extremt snabb värme.

Ypperlig Avstängd
14 november 2019 · 30 Inlägg

Saab och Volvo bensinare. Byggda för nordisk kyla.

mb_pucken
14 november 2019 · 5 083 Inlägg

Alla mercor jag har haft har haft kanonvärme oavsett om det är bensin eller diesel. Eller ja. Min nuvarande c320cdi är lite segare, antar att det är mindre spillvärme i cdi motorn.
Rent spontant känns det som desto ineffektivare motor desto mera värme över till chauffören.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
panda666
14 november 2019 · 4 228 Inlägg

mb_pucken skrev:
Alla mercor jag har haft har haft kanonvärme oavsett om det är bensin eller diesel. Eller ja. Min nuvarande c320cdi är lite segare, antar att det är mindre spillvärme i cdi motorn.
Rent spontant känns det som desto ineffektivare motor desto mera värme över till chauffören.

bmw och merca dieslar moderna då vad ja sett på jobbet så får dom ganska fort värme antar att dom har extravärmare elektrisk eller nått.

Annars som andra har skrivit skulle ja rekommendera volvo eller bmw för dom kommer upp i värme ganska fort speciellt bmws 6or i e39 typ 525-528 osv

panda666
14 november 2019 · 4 228 Inlägg

Ivel skrev:
Focus, jag blir åksjuk av de modellerna med eluppvärmd vindruta då jag sitter och stirrar på eltrådarna.
BMW, klart det kommer värme snabbt så även varm choklad i expansionskärlet.

Civic har snabb värme, Corolla likaså. Dom brukar fungera någorlunda ur driftsäkerhetssynpunkt. wink Men antisladd saknas iofs.
Avensis T25 är ju klockrena och en automatväxlad 1.8l sedan är den billigaste versionen, slå till.

skulle lätt ha valt bmwn pga chokladen, mitt andra val skulle blie audi tfsi. Dom bilarna du pratar har inget av det jag nämnde precis. Vill du han ska frysa så tidigt på morgonen?

Presidento Of World
14 november 2019 · 3 306 Inlägg

Ivel skrev:

Presidento skrev:

Presidento skrev:
Audi

2.0 Tfsi

Helst med dubbelkopplingslåda då?

Ja! Annars får man inte riktigt den adrenalinkicken som höjer blodcirkulationen och kroppsvärmen!!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 november 2019 · 17 380 Inlägg

BMW är väldigt snabba upp i temp i den prisklassen pga en motor som spiller mycket värme, min 750 E38 hann väl knappt lämna parkeringen innan den var varm på 90-talet men behöver något som fungerar. Fast kanske har hittat lösningen. Kan köpa en Eberspächer 5kW som är helt ny billigt pga utgången modell.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
14 november 2019 · 5 813 Inlägg

Hybrid_ skrev:
BMW är väldigt snabba upp i temp i den prisklassen pga en motor som spiller mycket värme, min 750 E38 hann väl knappt lämna parkeringen innan den var varm på 90-talet men behöver något som fungerar. Fast kanske har hittat lösningen. Kan köpa en Eberspächer 5kW som är helt ny billigt pga utgången modell.

Om det är såna bmw du åkt omkring i förstår jag att du är orolig. Men annars kan du köpa en volvo 745 och installera en vedkamin i bak. Då får du både driftsäkerhet och värme.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 november 2019 · 13 673 Inlägg

volvo 240 med stora värmepaketet (ac)  självklart en turbo och du hinner inte blinka innan du får sätta dig i bara kallingar för att det är så varmt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Putteliten
14 november 2019 · 9 068 Inlägg

En volvodiesel med dieselvärmare och on call. Du ställer in i appen hur dags du ska åka hemifrån, oavsett hur kallt det är ute så är bilen varm när du ska åka.

Snurriis
14 november 2019 · 761 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Verkligheten är: 9 km 80 km/h landsväg till jobbet enkel väg. Min gamla Picasso går som ett skott men är lite trög med att ge kupévärme hyfsat fort om man inte kör som en vettvilling. Men vem orkar det på isiga vägar kl 0530 en vintermorgon? Dessutom sjuka mängder Rådjur som verkar självmordsbenägna utmed vägkanten. Har inte möjlighet till att plugga i motorvärmare även om bilen ovan har det.

Men en burk för 30k som ger bra med värme i kupé fort? Helst inte monstermotor heller. Och gärna automatlåda. ESP är ju bra med så går det inte åt helvete när man kör slalom mellan ovan nämnda djur.

Kom med förslag så får jag provköra.
En kollega har en Focus som fungerar bra. Eluppvärmd vindruta dessutom. Är de ok?

Inga BMW eller VAG.

Hur står du till valet på en Saab?

Min 9-5 tar ca 3-5min körning att gå upp i normal motorarbets temp och är riktigt varm å god smile
Dom har TCS (ESP) som standard och har rätt låg förbrukning för att ha en medelstor motor, jag ligger mellan 0.6-0.7L/mil landsväg.
Om du optimerar så får du ner den lite till i förbrukning samt tjänar ett par pollar smile

caromania Forummoderator
14 november 2019 · 9 296 Inlägg

Alltså ni missar ju hela grejen. Det viktigaste är stolsvärme.  Den ska vara så snabb och varm att Hybrid ser ut som ett äppelskrutt när han kommer fram.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
amazinjoey
15 november 2019 · 1 138 Inlägg

Toyota prius! sjuk snabb att bli varm

Janneutanb
15 november 2019 · 7 267 Inlägg

Vilken bil du än väljer så kan det vara en bra idé att byta termostaten om det är snabb värme du är ute efter.

xXSammy
15 november 2019 · 6 566 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En kollega har en Focus som fungerar bra. Eluppvärmd vindruta dessutom. Är de ok?

Har inte mycket att säga om Focus mk2 för långfärd, aldrig ägt en.. Mk3an känns lite ur budget om du vill ha en i fint skick.

Mondeo mk3 är en trevlig bil annars, dieselvärmare är inget måste då ett PTC element finns annars som värmer (troligen snabbare också)
Den gamla jag hade drog 0.5-0.6 på landsväg .. 0.8 med stress till jobbet, var en manuell 2.0 Tdci 140 hk

De/Dem
granadadr
15 november 2019 · 7 268 Inlägg

Presidento skrev:

Presidento skrev:
Audi

2.0 Tfsi

sist jag kollade så ingår dkw i VAG gruppen,, ts ville ju ej ha det ,, eller BMW,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang