Volvo 940 dör vid gassläpp

Smartmenlat
16 november 2019 · 48 Inlägg

Hej, hade en annan tråd men eftersom den blev så lång och folk svarade på första frågan så tänkte jag starta ny tråd.

Iaf så är det mesta löst nu, den hackade förut på högvarv men med lite v power bensin(gamla stått i 6månader) och bytte tändstift så nu går den jättebra på alla varvtal:) så om nån har problem med att den går bra på låga varv men när laddtryck börjar byggas så hackar den, typ som att den tvekar. Då kan tändstift hjälpa:)

Iaf nu problemet som består är att den dör vid gassläpp. Tomgången är bra om man släpper nära tomgångsvarven men dör alltid om man varvat upp och sen släpper. Dör liks direkt.
Det jag gjort:

1. Har en dumpventil som jag nu gjort återcirkulerande, var öppen förut, men hjälpte ej.
2. Spänt fjädern så att den inte står öppen vid tomgång, hjälpte lite men inte tillräckligt.
3. Kopplat ur tomgångsmotorn och då gick den annorlunda räddade tomgången ibland men ibland inte.

Så mina tankar på orsaker:
1. Luftmassemätaren trasig?
2. Vakumläckage?
3. Nåt med bränsletrycksregulatorn?
4. Dålig tomgångsmotor?

Tacksam för svar:)

BMW 323ci "Elif" (1999)
Brådhis * Voff voff *
16 november 2019 · 10 244 Inlägg

Har för mig det finns två backventiler för vakum nånstans vid torpedväggen. Hade en 945 Turbor för 14-15 år sedan och den betedde sig som du beskriver och då bytte jag några runda backventiler. Har för mig dom var svart/vita. Ursäkta den vaga beskrivningen men det är som sagt många år sedan nu...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Smartmenlat
16 november 2019 · 48 Inlägg

Brådhis skrev:
Har för mig det finns två backventiler för vakum nånstans vid torpedväggen. Hade en 945 Turbor för 14-15 år sedan och den betedde sig som du beskriver och då bytte jag några runda backventiler. Har för mig dom var svart/vita. Ursäkta den vaga beskrivningen men det är som sagt många år sedan nu...

//Brådhis

Tänker du till vevhusventilationen eller något annat? Ska kolla om jag hittar något sånt smile

BMW 323ci "Elif" (1999)
Brådhis * Voff voff *
16 november 2019 · 10 244 Inlägg

Smartmenlat skrev:

Brådhis skrev:
Har för mig det finns två backventiler för vakum nånstans vid torpedväggen. Hade en 945 Turbor för 14-15 år sedan och den betedde sig som du beskriver och då bytte jag några runda backventiler. Har för mig dom var svart/vita. Ursäkta den vaga beskrivningen men det är som sagt många år sedan nu...

//Brådhis

Tänker du till vevhusventilationen eller något annat? Ska kolla om jag hittar något sånt smile

Jadu, jag får för mig att dom var till klimatanläggningens vakum. Men jag kan blanda ihop det...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Smartmenlat
16 november 2019 · 48 Inlägg

Brådhis skrev:

Smartmenlat skrev:

Brådhis skrev:
Har för mig det finns två backventiler för vakum nånstans vid torpedväggen. Hade en 945 Turbor för 14-15 år sedan och den betedde sig som du beskriver och då bytte jag några runda backventiler. Har för mig dom var svart/vita. Ursäkta den vaga beskrivningen men det är som sagt många år sedan nu...

//Brådhis

Tänker du till vevhusventilationen eller något annat? Ska kolla om jag hittar något sånt smile

Jadu, jag får för mig att dom var till klimatanläggningens vakum. Men jag kan blanda ihop det...

//Brådhis

Ska kolla iallafall:)

BMW 323ci "Elif" (1999)
Smartmenlat
16 november 2019 · 48 Inlägg

Updatering!

Gick ner nu, skruva dumpventilen nästan hårdast, hade hårdare förut egentligen, och sen så bytte jag bromsservoslang och den till BTRen. Var inga synliga hål eller nåt så tror egentligen inte de gjorde så mkt skillnad.

Hittade inga vakuumgrejer vid torpedväggen, bara den till vevhusventilationen men den är ny.

Så om tomgångsmotorn är inkopplad så funkar tomgången perfekt om man håller sig under 0bar laddtryck på mätaren, dvs atomsfär, men så fort man laddar över, kan vara 0.1 eller 0.6 så stendör den och om man försöker rädda den med gasen måste man latja med gasen hela tiden. Släpper man gasen dör den direkt oavsett vad, då får man starta om och allt fungerar som innan om man inte laddar över 0 dvs.
Det är ganska inntressant tycker jag, nån som har någon ide?

Sen när jag koppla ur tomgångsmotorn så klarar den faktiskt tomgång! vid fullt laddtryck och gassläpp så klarar den precis, vänder vid typ 200varv. Så kör så temporärt men skulle verkligen vilja ha det och funka med tomgångsmotorn.

Några smarta ideer?

ps. har den återcirkulerande dumpventilen närmast gasspjäll och tomgångsmotor slangen precis efter intercooler, det borde väl inte vara några problem?

BMW 323ci "Elif" (1999)
Marlboroman
16 november 2019 · 8 228 Inlägg

Har du byggt egna tryckrör? Och vart tar luften som ska återcirkuleras vägen? Alltså vart har du lett in den i systemet igen?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Smartmenlat
16 november 2019 · 48 Inlägg

Marlboroman skrev:
Har du byggt egna tryckrör? Och vart tar luften som ska återcirkuleras vägen? Alltså vart har du lett in den i systemet igen?

Hej, ja det är 3 tum tryckrör som är egenbyggt. Verkar vara tätt, har prövat med startgas och letat efter läckor.

Dumpventilen har jag lett tillbaka till turbon inlopp efter LMMen. Så de borde vara lugnt tänker jag. Har dock provat med öppen och hjälpte inget. Det är verkligen som att den bara tvärdör, vägrar att stanna. Har en annan 940 och när man laddar och trycker in kopplingen vill den iallafall stanna långsamt från 1500varv men nu så bara kör den direkt till 0. Känns som att tomgångsmotorn vägrar kicka in. Har testat den vid sidan av och smörjt den och ström kommer fram. Så de känns ruskigt irriterande just nu...

BMW 323ci "Elif" (1999)
Brådhis * Voff voff *
16 november 2019 · 10 244 Inlägg

Fasen så irriterande... Jag hade EXAKT det här felet på en 945 Turbo -92 jag hade för 14-15 år sedan. Men jag minns ju inte var dom där jämrans backventilerna satt.

Var precis som du beskriver. Hade man haft laddtryck och släppte gasen dog bilen. Om man inte laddade funkade det som det skulle. Hursom kom vi väl fram till att något som behövde vakum (ECC) käkade upp allt vakum och bilen stannade... Har jag för mig... Tror jag...

Den bilen var iaf helt original (originalmonterad Turbo+-sats).

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (16 november 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Smartmenlat
17 november 2019 · 48 Inlägg

Efter 2 dagars felsökande och fixande av allt möjligt hittades felet tillslut av en slump. Jag glömde koppla in tps-kabeln efter jag rengjorde spjället och då jävlar klara den tomgången och gick satan bra! Ladda 0.6 men den gick som satan, iaf jämför med min andra slöa orginalbil hehe.

Men fortfarande konstigt att den gick utan, läste lite om att den kanske lägger några andra defult tändkurvor när den inte är inkopplad. Nån som vet?

BMW 323ci "Elif" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang