Diskussion kring skattebefriade fordon

Ypperlig Avstängd
16 november 2019 · 30 Inlägg

Diskussion kring skattebefriade fordon, +30år.

Senast redigerat av Ypperlig (16 november 2019)

jaka54
16 november 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Får vi verkligen hoppas att det inte bir så! Och det är väl inte så många som har en 30år gammal eller mer som vardagsbil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-8c6521eee96bae73655bcb0874d7b9cd.jpg

Senast redigerat av jaka54 (16 november 2019)

Ypperlig Avstängd
16 november 2019 · 30 Inlägg

Fin Audi du har! En riktig skatteblåsare.

Low
16 november 2019 · 3 296 Inlägg

Att de skulle ändra på bilar som är redan skattebefriade tycker jag skulle vara sinnessjukt.

Men om dem skulle före slå tex efter bilar år 2000 inte bli så skulle jag köpa.

M123
16 november 2019 · 962 Inlägg

Ts kan nog fråga sig om inte trådar likt denna inte bara lyfter en fråga utan kan blir ett frö för någon Greta någonstans att börja ställa till det.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Ypperlig Avstängd
16 november 2019 · 30 Inlägg

M123 skrev:
Ts kan nog fråga sig om inte trådar likt denna inte bara lyfter en fråga utan kan blir ett frö för någon Greta någonstans att börja ställa till det.

Det är sant, finns mycket priusägare här. Raderar tråden.

caromania Forummoderator
16 november 2019 · 9 296 Inlägg

Faktum är att staten generellt sett gör lättnader för den här typen av fordon och gjort så i flera omgångar. Och nej, det kommer aldrig bli så att gemene man åker runt i 30år gamla bilar så staten kommer aldrig intressera sig för de småslantarna det handlar om. Betydligt större risk är att andra sektorer kommer få kännbara skatteväxlingar iom att efterfrågan på bensin och diesel sjunker.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 november 2019 · 14 007 Inlägg

Jag vill gärna köra mina två skattebefriade bilar när jag vill året runt utan att varje gång ställa på och ställa av. Tillsammans går dom nog 300-400 mil tillsammans under ett år. Jag tycker inte att det är så mycket att bråka om. Dom har aldrig vinterdäck monterade. Dom körs bara på sommaren och på torra och fina vintervägar. Snälla låt oss ha så här framöver. Självklart är det några som förstör för andra genom att använda veteranbilar som bruksbilar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-930a548d11429ba748808189ad64a0f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-e7bacec1cc44d81d637fa1ffc0dfdd93.jpg

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (16 november 2019)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
16 november 2019 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag vill gärna köra mina två skattebefriade bilar när jag vill året runt utan att varje gång ställa på och ställa av. Tillsammans går dom nog 300-400 mil tillsammans under ett år. Jag tycker inte att det är så mycket att bråka om. Dom har aldrig vinterdäck monterade. Dom körs bara på sommaren och på torra och fina vintervägar. Snälla låt oss ha så här framöver. Självklart är det några som förstör för andra genom att använda veteranbilar som bruksbilar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-930a548d11429ba748808189ad64a0f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-e7bacec1cc44d81d637fa1ffc0dfdd93.jpg

/Benny

Fast det är inget som hindrar någon från att åka runt i veteranbilar som bruksfordon. Staten bryr sig inte om det öht. Andelen 30år gamla bilar är försvinnande liten i förhållande till bilparken, och generellt så är Sverige mycket mer förmånligt att köra gammelbil i än andra länder.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
16 november 2019 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:
Men å andra sidan har man bilar som hobby är en eventuell vägtrafikskatt en fis i rymden utslaget på ett års ägande.
Jag anser det är bättre att höja bränslekostnaden rejält för fossila bränslen, då ställer fler om till alternativa bränslen och de fossila bränslena kan brukas i entusiastfordon som inte går att konvertera.
Win/win.

Det håller jag inte med om. En kostnad på 2-3000kr för en skattebefriad bil som körs kanske 3-500mil per år skulle bara resultera i Bennys på- och avställande stup i kvarten.

Jag förespråkar helt klart en vägtrafikskatt baserad på körsträcka som redovisas vid besiktningen. Att sedan det skulle utnyttjas av någon enstaka 90-talist i Umeå som fuskade med mätarställningen kvittar. De skattebefriade fordonen är idag ca 3-4% av alla fordon i Sverige. Sannolikt skulle antal fuskande mätarbackare vara betydligt färre än så.

En höjd bränsleskatt är mer rättvis än en allmän vägtrafikskatt. Då betalar man när man kör.

Och det är värt att repetera det jag sagt förut. Det absolut bästa alla garaget.org-medlemmar kan göra är att gå med i en motorklubb som är ansluten till MHRF. Det är tack vare MHRF som vi har det så otroligt förmånligt i Sverige. Deras röst är tung och den påverkar definitivt rikspolitiken i dessa frågor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mew
16 november 2019 · 2 152 Inlägg

caromania skrev:
Och det är värt att repetera det jag sagt förut. Det absolut bästa alla garaget.org-medlemmar kan göra är att gå med i en motorklubb som är ansluten till MHRF. Det är tack vare MHRF som vi har det så otroligt förmånligt i Sverige. Deras röst är tung och den påverkar definitivt rikspolitiken i dessa frågor.

Hur står sig andra klubbar, typ ACCS, jämfört med MHRF? Oftast så verkar folk ha hittat till antingen det ena eller det andra (eller tredje, fjärde osv.) och håller stenhårt på att det minsann är det bästa alternativet, men jag tycker aldrig jag hört nån som faktiskt har jämfört. (Ex. Jag föredrar denna för att...)

Senast redigerat av Mew (16 november 2019)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 november 2019 · 14 007 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

Ivel skrev:
Men å andra sidan har man bilar som hobby är en eventuell vägtrafikskatt en fis i rymden utslaget på ett års ägande.
Jag anser det är bättre att höja bränslekostnaden rejält för fossila bränslen, då ställer fler om till alternativa bränslen och de fossila bränslena kan brukas i entusiastfordon som inte går att konvertera.
Win/win.

Det håller jag inte med om. En kostnad på 2-3000kr för en skattebefriad bil som körs kanske 3-500mil per år skulle bara resultera i Bennys på- och avställande stup i kvarten.

Jag förespråkar helt klart en vägtrafikskatt baserad på körsträcka som redovisas vid besiktningen. Att sedan det skulle utnyttjas av någon enstaka 90-talist i Umeå som fuskade med mätarställningen kvittar. De skattebefriade fordonen är idag ca 3-4% av alla fordon i Sverige. Sannolikt skulle antal fuskande mätarbackare vara betydligt färre än så.

En höjd bränsleskatt är mer rättvis än en allmän vägtrafikskatt. Då betalar man när man kör.

Och det är värt att repetera det jag sagt förut. Det absolut bästa alla garaget.org-medlemmar kan göra är att gå med i en motorklubb som är ansluten till MHRF. Det är tack vare MHRF som vi har det så otroligt förmånligt i Sverige. Deras röst är tung och den påverkar definitivt rikspolitiken i dessa frågor.

Man kan ju ha bilen påställd under säsongen och sedan ställa av den, 2000/ 3000kr delat på fem månader är en skitsumma när det kommer till hobbybilägande anser jag.
Högre bränslepris är vi överens om.
Kilometerskatt minns nog du som jag hur det fifflades med stämpling när det kom till dieslarna förr. Det blir mer rättvist med ökad bränslekostnad, det är svårare att bluffa sig runt numera.

En tur i oktober, en tur i november....december.....februari....eller april. Det blir en massa av- och påställande. Säsongen går efter vädret, inte efter datum.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
16 november 2019 · 9 296 Inlägg

Mew skrev:

caromania skrev:
Och det är värt att repetera det jag sagt förut. Det absolut bästa alla garaget.org-medlemmar kan göra är att gå med i en motorklubb som är ansluten till MHRF. Det är tack vare MHRF som vi har det så otroligt förmånligt i Sverige. Deras röst är tung och den påverkar definitivt rikspolitiken i dessa frågor.

Hur står sig andra klubbar, typ ACCS, jämfört med MHRF? Oftast så verkar folk ha hittat till antingen det ena eller det andra (eller tredje, fjärde osv.) och håller stenhårt på att det minsann är det bästa alternativet, men jag tycker aldrig jag hört nån som faktiskt har jämfört. (Ex. Jag föredrar denna för att...)

MHRF är en paraplyorganisation med 180-190 klubbar som berör hobbyn på högt och på lågt, allt mellan mopedklubbar till lastbilar.

Jag är osäker på hur engagerade ACCS är i lobbyism med politiker men MHRF har ständigt pågående samtal med Transportstyrelsen och både lokal-, regional- och rikspolitiker och det finns många exempel på hur hobbyn förenklats och blivit lättare tack vare deras arbete.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
16 november 2019 · 7 198 Inlägg

Ivel skrev:

caromania skrev:

Ivel skrev:
Men å andra sidan har man bilar som hobby är en eventuell vägtrafikskatt en fis i rymden utslaget på ett års ägande.
Jag anser det är bättre att höja bränslekostnaden rejält för fossila bränslen, då ställer fler om till alternativa bränslen och de fossila bränslena kan brukas i entusiastfordon som inte går att konvertera.
Win/win.

Det håller jag inte med om. En kostnad på 2-3000kr för en skattebefriad bil som körs kanske 3-500mil per år skulle bara resultera i Bennys på- och avställande stup i kvarten.

Jag förespråkar helt klart en vägtrafikskatt baserad på körsträcka som redovisas vid besiktningen. Att sedan det skulle utnyttjas av någon enstaka 90-talist i Umeå som fuskade med mätarställningen kvittar. De skattebefriade fordonen är idag ca 3-4% av alla fordon i Sverige. Sannolikt skulle antal fuskande mätarbackare vara betydligt färre än så.

En höjd bränsleskatt är mer rättvis än en allmän vägtrafikskatt. Då betalar man när man kör.

Och det är värt att repetera det jag sagt förut. Det absolut bästa alla garaget.org-medlemmar kan göra är att gå med i en motorklubb som är ansluten till MHRF. Det är tack vare MHRF som vi har det så otroligt förmånligt i Sverige. Deras röst är tung och den påverkar definitivt rikspolitiken i dessa frågor.

Man kan ju ha bilen påställd under säsongen och sedan ställa av den, 2000/ 3000kr delat på fem månader är en skitsumma när det kommer till hobbybilägande anser jag.
Högre bränslepris är vi överens om.
Kilometerskatt minns nog du som jag hur det fifflades med stämpling när det kom till dieslarna förr. Det blir mer rättvist med ökad bränslekostnad, det är svårare att bluffa sig runt numera.

Ett populärt sätt, utan (olagliga tekniska) ingrepp var att i samband med utlandsresa stämpla ut bilen, men att "glömma" att stämpla in efter återkomsten till Sverige via Malmö eller Helsingborg.
Gällde bara att "gömma" märket på vindrutans övre mitt för tullen.
En diskret dekal i form av ett S-märke dolde "dieselmärket".
Därefter stämplade man in bilen i Värtan/Stockholm, eller vad som var närmast.
Man hade dock endast 3 månader på sig, om jag minns rätt.
Kilometerräknaren skulle stämplas var tredje månad.
B t w hade jag # 10 på "dieselmärket" på min dåvarande Opel 2100 D.

Jag som kör så lite med mina hobbybilar har ingenting emot kilometerskatt på dem som inte fyllt 30 år, och på dem som fyllt 30 år vill jag fortfarande ha skattebefrielse.
Plocka russinen ur kakan?

Mew
16 november 2019 · 2 152 Inlägg

Högre bränslepris? Det är ju apdyrt redan som det är. I dagsläget är över 60% av bränslepriset i Sverige ren skatt - och vi pratar om ännu mer?? Fortsätter det så här har snart ingen råd att vara fordonsintresserad längre...

Senast redigerat av Mew (16 november 2019)

Mew
16 november 2019 · 2 152 Inlägg

Ivel skrev:

Mew skrev:
Högre bränslepris? Det är ju apdyrt redan som det är. I dagsläget är över 60% av bränslepriset i Sverige ren skatt - och vi pratar om ännu mer?? Fortsätter det så här har snart ingen råd att vara fordonsintresserad längre...

Med tanke på vad medelsvensson använder sig av att frakta sitt arsel till och från arbetet och köra till någon köplada så är inte bränslepriset för högt ty då skulle det inte rulla så många tunga törstiga högbyggda motorstarka fordon i mellanmjölkens land utan betydligt fler små ekonomiska fordon.
Det säljs SUVar som aldrig förr.

Tyvärr är det väl så att många har mer pengar än vett. Men det finns bättre alternativ än att tokhöja priserna och på så sätt låta alla lida. Bonus malus är ett bra exempel.

xXSammy
17 november 2019 · 6 566 Inlägg

Problemet är inte nybilar, även om du köper en med en V6a så släpper den ut hälften av vad en av samma storlek gjorde på 90 talet.

För stunden så höjs bara skatterna på nuvarande bilar och nya bilar samt bränslekostnaden, sen krävs det att "alla" ska köpa, helst elbilar trots brist på modell utbud, laddstationer (Jag har varken laddnignsmöjlighet hemma, på jobbet eller närmsta mack, eftersom jag bor i Sveriges störta förort: Stockholm).

För ett par år sen erbjöd Renault 30.000 i avdrag på nybilen om en skrotade sin gamla bil. Idag får du inget om du skrotar bilen
Skulle de istället erbjuda 30-50.000 i avdrag på alla nybilar om din gamla bil (beroende på årsmodell och ägande) skrotas så skulle vagnparken ändras betydligt snabbare.

Senast redigerat av xXSammy (17 november 2019)

De/Dem
mb_pucken
17 november 2019 · 5 083 Inlägg

xXSammy skrev:
Problemet är inte nybilar, även om du köper en med en V6a så släpper den ut hälften av vad en av samma storlek gjorde på 90 talet.

För stunden så höjs bara skatterna på nuvarande bilar och nya bilar samt bränslekostnaden, sen krävs det att "alla" ska köpa, helst elbilar trots brist på modell utbud, laddstationer (Jag har varken laddnignsmöjlighet hemma, på jobbet eller närmsta mack, eftersom jag bor i Sveriges störta förort: Stockholm).

För ett par år sen erbjöd Renault 30.000 i avdrag på nybilen om en skrotade sin gamla bil. Idag får du inget om du skrotar bilen
Skulle de istället erbjuda 30-50.000 i avdrag på alla nybilar om din gamla bil (beroende på årsmodell och ägande) skrotas så skulle vagnparken ändras betydligt snabbare.

Där har vi en som enligt mig tänker helt rätt!
För att få en miljövinst så måste så klart den gamla bilen bort från vägarna och återvinnas. Annars är det ju bara 2 utsläppskällor oavsett om den nya bilen är en elbil eller liknande.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

mb_pucken skrev:

xXSammy skrev:
Problemet är inte nybilar, även om du köper en med en V6a så släpper den ut hälften av vad en av samma storlek gjorde på 90 talet.

För stunden så höjs bara skatterna på nuvarande bilar och nya bilar samt bränslekostnaden, sen krävs det att "alla" ska köpa, helst elbilar trots brist på modell utbud, laddstationer (Jag har varken laddnignsmöjlighet hemma, på jobbet eller närmsta mack, eftersom jag bor i Sveriges störta förort: Stockholm).

För ett par år sen erbjöd Renault 30.000 i avdrag på nybilen om en skrotade sin gamla bil. Idag får du inget om du skrotar bilen
Skulle de istället erbjuda 30-50.000 i avdrag på alla nybilar om din gamla bil (beroende på årsmodell och ägande) skrotas så skulle vagnparken ändras betydligt snabbare.

Där har vi en som enligt mig tänker helt rätt!
För att få en miljövinst så måste så klart den gamla bilen bort från vägarna och återvinnas. Annars är det ju bara 2 utsläppskällor oavsett om den nya bilen är en elbil eller liknande.

Äldre bilar skrotas iofs ut naturligt och det är därför den här rullande skattebefrielsen på 30år fungerar.

Däremot håller jag med om eller snarare anser att det här finns en möjlighet för staten att göra en seriös insats för miljön, lägg in en kraftig höjning av skrotpremien. Om jag fick 30k för min gamla rosthög så skulle den gå på skroten. Nu envisas jag med att lägga ut blocketannonser för att kränga den för 5-6k, eller ännu värre så ids jag inte och den hamnar på gården i avvaktan på... ingenting.

Varför gör inte staten det då? Det kostar för mycket pengar helt enkelt. Staten skulle inte ha råd med det. Lite trist, men spel för galleriet såklart när ”åtgärder som är avsedda för att förbättra miljön” bara ska generera inkomster till staten och inte utgifter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 november 2019 · 14 007 Inlägg

Kan ni inte låta oss vara ifred vi som har veteranbilar och kanske kör 200-300 mil om året. Näe, ta tag i dom som kör kanske upp till 5000 mil med skitiga fordon eller dom som flyger till solen eller fjällen 2-3 gånger om året eller ni som åker till New York över en weekend bara för att shoppa. Där anser jag att det finns miljövinster. Semester och rekreation törs man väl inte ge sig på? Det är lätt att ge sig på människor som brinner för bilhobbyn vilket ger otroligt många arbetstillfällen i detta avlånga land.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang