Diskussion kring skattebefriade fordon

caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:
Kan ni inte låta oss vara ifred vi som har veteranbilar och kanske kör 200-300 mil om året. Näe, ta tag i dom som kör kanske upp till 5000 mil med skitiga fordon eller dom som flyger till solen eller fjällen 2-3 gånger om året eller ni som åker till New York över en weekend bara för att shoppa. Där anser jag att det finns miljövinster. Semester och rekreation törs man väl inte ge sig på? Det är lätt att ge sig på människor som brinner för bilhobbyn vilket ger otroligt många arbetstillfällen i detta avlånga land.

/Benny

Fast det är ju det vi får vara. Ifred. Skattelättnader och regler som vi slipper, t ex vinterdäckslagen. Sedan finns förmånliga försäkringar som andra länder bara kan drömma om. Vi har det skitbra i Sverige.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 november 2019 · 14 007 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:
Kan ni inte låta oss vara ifred vi som har veteranbilar och kanske kör 200-300 mil om året. Näe, ta tag i dom som kör kanske upp till 5000 mil med skitiga fordon eller dom som flyger till solen eller fjällen 2-3 gånger om året eller ni som åker till New York över en weekend bara för att shoppa. Där anser jag att det finns miljövinster. Semester och rekreation törs man väl inte ge sig på? Det är lätt att ge sig på människor som brinner för bilhobbyn vilket ger otroligt många arbetstillfällen i detta avlånga land.

/Benny

Fast det är ju det vi får vara. Ifred. Skattelättnader och regler som vi slipper, t ex vinterdäckslagen. Sedan finns förmånliga försäkringar som andra länder bara kan drömma om. Vi har det skitbra i Sverige.

Jamen det finns ju många s.k. lobbyister här på forumet. Får dom som dom vill så höjs säkert bensinen till 40 kr/l och det skulle vara döden för bilhobbyn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Vettemannen skrev:
Kan ni inte låta oss vara ifred vi som har veteranbilar och kanske kör 200-300 mil om året. Näe, ta tag i dom som kör kanske upp till 5000 mil med skitiga fordon eller dom som flyger till solen eller fjällen 2-3 gånger om året eller ni som åker till New York över en weekend bara för att shoppa. Där anser jag att det finns miljövinster. Semester och rekreation törs man väl inte ge sig på? Det är lätt att ge sig på människor som brinner för bilhobbyn vilket ger otroligt många arbetstillfällen i detta avlånga land.

/Benny

Fast det är ju det vi får vara. Ifred. Skattelättnader och regler som vi slipper, t ex vinterdäckslagen. Sedan finns förmånliga försäkringar som andra länder bara kan drömma om. Vi har det skitbra i Sverige.

Jamen det finns ju många s.k. lobbyister här på forumet. Får dom som dom vill så höjs säkert bensinen till 40 kr/l och det skulle vara döden för bilhobbyn.

/Benny

Hmmm. Läser vi på samma sida Benny?

Och att bensinen skulle höjas till 40kr/liter är såklart överdrivet. Att någon åsikt på garaget.orgs forum skulle påverka någonting är överhuvudtaget bara nonsens faktiskt. Därför är det fint att veta att vi har organisationer som MHRF som för vår talan och faktiskt påverkar i en positiv riktning.

Jag kan verkligen rekommendera boken ”Vägval under 50år för MHRF” som är en bok som getts ut precis nyligen av MHRF i samband med deras 50årsjubileum. Där kan du läsa om alla lättnader som skett under åren och att det är tydligt att vi bara får det bättre och bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-208c9f7926bb589e51955dc651e83ed7.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
spillolja
17 november 2019 · 4 014 Inlägg

Man har ju flyttat på gränsen för när bilen behöver ha en fungerande katalysator till >1993, man borde ha en dynamisk gräns tex. när bilen är >25år gammal så behöver den inte vara verksam längre  (Co-halt <4,5%) då det inte är ekonomiskt försvarbat att byta ut katalysatorn på en såpas gammal bil

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 november 2019 · 14 007 Inlägg

spillolja skrev:
Man har ju flyttat på gränsen för när bilen behöver ha en fungerande katalysator till >1993, man borde ha en dynamisk gräns tex. när bilen är >25år gammal så behöver den inte vara verksam längre (Co-halt <4,5%) då det inte är ekonomiskt försvarbat att byta ut katalysatorn på en såpas gammal bil

smile

2018 när jag besiktade Trans Amen så var CO-halten 0,4 och den får vara 4,5. Då verkar ja katalysatorn fungera. Jag tycker att det var skitbra att värdena var så låga! Corvettens värden var något högre men inte mycket.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 november 2019 · 14 007 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Fast det är ju det vi får vara. Ifred. Skattelättnader och regler som vi slipper, t ex vinterdäckslagen. Sedan finns förmånliga försäkringar som andra länder bara kan drömma om. Vi har det skitbra i Sverige.

Jamen det finns ju många s.k. lobbyister här på forumet. Får dom som dom vill så höjs säkert bensinen till 40 kr/l och det skulle vara döden för bilhobbyn.

/Benny

Hmmm. Läser vi på samma sida Benny?

Och att bensinen skulle höjas till 40kr/liter är såklart överdrivet. Att någon åsikt på garaget.orgs forum skulle påverka någonting är överhuvudtaget bara nonsens faktiskt. Därför är det fint att veta att vi har organisationer som MHRF som för vår talan och faktiskt påverkar i en positiv riktning.

Jag kan verkligen rekommendera boken ”Vägval under 50år för MHRF” som är en bok som getts ut precis nyligen av MHRF i samband med deras 50årsjubileum. Där kan du läsa om alla lättnader som skett under åren och att det är tydligt att vi bara får det bättre och bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-208c9f7926bb589e51955dc651e83ed7.jpg

Det var bara nåt jag behövde vräka ur mig! Ursäkta!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:

Vettemannen skrev:
Jamen det finns ju många s.k. lobbyister här på forumet. Får dom som dom vill så höjs säkert bensinen till 40 kr/l och det skulle vara döden för bilhobbyn.

/Benny

Hmmm. Läser vi på samma sida Benny?

Och att bensinen skulle höjas till 40kr/liter är såklart överdrivet. Att någon åsikt på garaget.orgs forum skulle påverka någonting är överhuvudtaget bara nonsens faktiskt. Därför är det fint att veta att vi har organisationer som MHRF som för vår talan och faktiskt påverkar i en positiv riktning.

Jag kan verkligen rekommendera boken ”Vägval under 50år för MHRF” som är en bok som getts ut precis nyligen av MHRF i samband med deras 50årsjubileum. Där kan du läsa om alla lättnader som skett under åren och att det är tydligt att vi bara får det bättre och bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-208c9f7926bb589e51955dc651e83ed7.jpg

Det var bara nåt jag behövde vräka ur mig! Ursäkta!

/Benny

Du är ursäktad! wink
Lek med tanken att de höjer soppan med 5kr i skattesyfte över natten. Vad skulle det defacto kosta dig per år i Corvetten eller Trans Amen? 1500-2000kr. Säg 4000kr så tar jag i. Samtidigt har du sluppit skatt på 3000kr per år och bil. Och försäkringen kostar väl 500kr per bil? Helförsäkrat. Vänd på det. Sverige ÄR fantastiskt, även för oss bilälskare!

Köp boken. Seriöst tips. Mycket trevlig läsning.

Edit glömde en nolla i skatten.

Senast redigerat av caromania (17 november 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
WilleG
17 november 2019 · 185 Inlägg

Ivel skrev:
Jag föreslår en prishöjning radikalt på fossila bränslen.
Du har tre bilar värda tillsammans över 300.000kr som leksaker och bekymrar dig över att det skulle kosta dig en knapp tusenlapp extra i månaden att köra dom, utslaget på ett år.
300mil x 1.5l = 450liter x 16kr = 7200kr.
7200/12 = 600kr/månad.
450liter x 40kr = 18000kr.
18000/12 = 1500kr.
Nu kommer inte bensinen kosta 40kr litern under din tid som bilförare,  gissningsvis inte under min tid heller, men möjligtvis hinner den upp i 25kr vilket blir 11250kr eller 937.50kr/månad.
937.50-600=337.50kr.
Det går alldeles utmärkt att köra gamla V8or på etanol. wink

Jag håller med dig gällande flyget, det ska skattas och det hårt. Det är alldeles för billigt att ta en flygstol till solen. Varför inte införa ett personliga utsläppsrätter?
Person A eldar med olja i sin kåk och har därav x andelar utsläppsrätter kvar medans person B har bergvärme och på så vis fler utsläppsrätter kvar.
Den som gillar att köra bil hobbymässigt har inte möjlighet att flyga till Thailand och vice versa.
Vi tar för stor plats per capita utsläppsmässigt i Sverige, anser jag, även om vi är långt från sämst globalt och miljö är ju faktiskt en global fråga.

Bränslepriserna handlar ju inte om man har råd med sin hobby. Det handlar om vardagstrafiken och pendling till arbete.

Säg att man bor 4 mil från jobbet, 8 mil pendling varje arbetsdag blir ca 2000 mil per år (och då räknar vi ingen körning på fritiden alls)
En medelsvensson har kanske en bil som drar runt 0,7 landsvägskörning det blir ca 1800 kr i månaden på bränsle enbart för att ha möjlighet till att arbeta. Då har vi inte räknat in skatt och försäkring som kostnad utöver.

Skulle kostnaderna gå upp mot 25kr litern så blir månadskostnaderna bli närmare 3000 kr i månaden på enbart drivmedel. (fortfarande exklusive resor på fritiden) Det blir nu en politisk fråga då det blir billigare att stämpla a-kassa och sitta hemma än att jobba.

Senast redigerat av WilleG (17 november 2019)

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

WilleG skrev:

Ivel skrev:
Jag föreslår en prishöjning radikalt på fossila bränslen.
Du har tre bilar värda tillsammans över 300.000kr som leksaker och bekymrar dig över att det skulle kosta dig en knapp tusenlapp extra i månaden att köra dom, utslaget på ett år.
300mil x 1.5l = 450liter x 16kr = 7200kr.
7200/12 = 600kr/månad.
450liter x 40kr = 18000kr.
18000/12 = 1500kr.
Nu kommer inte bensinen kosta 40kr litern under din tid som bilförare,  gissningsvis inte under min tid heller, men möjligtvis hinner den upp i 25kr vilket blir 11250kr eller 937.50kr/månad.
937.50-600=337.50kr.
Det går alldeles utmärkt att köra gamla V8or på etanol. wink

Jag håller med dig gällande flyget, det ska skattas och det hårt. Det är alldeles för billigt att ta en flygstol till solen. Varför inte införa ett personliga utsläppsrätter?
Person A eldar med olja i sin kåk och har därav x andelar utsläppsrätter kvar medans person B har bergvärme och på så vis fler utsläppsrätter kvar.
Den som gillar att köra bil hobbymässigt har inte möjlighet att flyga till Thailand och vice versa.
Vi tar för stor plats per capita utsläppsmässigt i Sverige, anser jag, även om vi är långt från sämst globalt och miljö är ju faktiskt en global fråga.

Bränslepriserna handlar ju inte om man har råd med sin hobby. Det handlar om vardagstrafiken och pendling till arbete.

Säg att man bor 4 mil från jobbet, 8 mil pendling varje arbetsdag blir ca 2000 mil per år (och då räknar vi ingen körning på fritiden alls)
En medelsvensson har kanske en bil som drar runt 0,7 landsvägskörning det blir ca 1800 kr i månaden på bränsle enbart för att ha möjlighet till att arbeta. Då har vi inte räknat in skatt och försäkring som kostnad utöver.

Skulle kostnaderna gå upp mot 25kr litern så blir månadskostnaderna bli närmare 3000 kr i månaden på enbart drivmedel. (fortfarande exklusive resor på fritiden) Det blir nu en politisk fråga då det blir billigare att stämpla a-kassa och sitta hemma än att jobba.

Fast det är en annan diskussion. Egentligen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 november 2019 · 14 007 Inlägg

WilleG skrev:

Ivel skrev:
Jag föreslår en prishöjning radikalt på fossila bränslen.
Du har tre bilar värda tillsammans över 300.000kr som leksaker och bekymrar dig över att det skulle kosta dig en knapp tusenlapp extra i månaden att köra dom, utslaget på ett år.
300mil x 1.5l = 450liter x 16kr = 7200kr.
7200/12 = 600kr/månad.
450liter x 40kr = 18000kr.
18000/12 = 1500kr.
Nu kommer inte bensinen kosta 40kr litern under din tid som bilförare,  gissningsvis inte under min tid heller, men möjligtvis hinner den upp i 25kr vilket blir 11250kr eller 937.50kr/månad.
937.50-600=337.50kr.
Det går alldeles utmärkt att köra gamla V8or på etanol. wink

Jag håller med dig gällande flyget, det ska skattas och det hårt. Det är alldeles för billigt att ta en flygstol till solen. Varför inte införa ett personliga utsläppsrätter?
Person A eldar med olja i sin kåk och har därav x andelar utsläppsrätter kvar medans person B har bergvärme och på så vis fler utsläppsrätter kvar.
Den som gillar att köra bil hobbymässigt har inte möjlighet att flyga till Thailand och vice versa.
Vi tar för stor plats per capita utsläppsmässigt i Sverige, anser jag, även om vi är långt från sämst globalt och miljö är ju faktiskt en global fråga.

Bränslepriserna handlar ju inte om man har råd med sin hobby. Det handlar om vardagstrafiken och pendling till arbete.

Säg att man bor 4 mil från jobbet, 8 mil pendling varje arbetsdag blir ca 2000 mil per år (och då räknar vi ingen körning på fritiden alls)
En medelsvensson har kanske en bil som drar runt 0,7 landsvägskörning det blir ca 1800 kr i månaden på bränsle enbart för att ha möjlighet till att arbeta. Då har vi inte räknat in skatt och försäkring som kostnad utöver.

Skulle kostnaderna gå upp mot 25kr litern så blir månadskostnaderna bli närmare 3000 kr i månaden på enbart drivmedel. (fortfarande exklusive resor på fritiden) Det blir nu en politisk fråga då det blir billigare att stämpla a-kassa och sitta hemma än att jobba.

Jag kan hålla med dig där. Inte säkert att det passar med kommunalt p.g.a. var man bor eller hur regelbundet/oregelbundet man jobbar. Jag har inte kollat men jag "tror" att om jag tar bussen till jobbet så skulle det säkert ta 1 timma enkel resa medans det blir 17 minuter med bil. Behöver ta 2 bussar samt gå en bit på och över farliga vägar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

Kom igen nu gubbar. Inte för långt off topic. Ämnet var ju skattebefriade bilar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 november 2019 · 14 007 Inlägg

caromania skrev:
Kom igen nu gubbar. Inte för långt off topic. Ämnet var ju skattebefriade bilar.

Du har rätt. Jag tycker det är skitbra med skattebefrielse på veteranfordon. Nu när försäkringarna är lägra så blir det ännu bättre. Jag är mot ett missbruk av 30-årsregeln. Man skall inte använda veteranbilar som dailydriver. Jag hoppas att inte det är några som använder veteranbilar när dom kör till jobbet med bara sommardäck mitt i vintern. Jag skulle inte ens tänka tanken att köra runt med sommardäck om det så bara är lite frost ute, då väntar jag till en torr och solig vinterdag, då kan det vara trevligt att lufta veteranbilen i några mil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 november 2019 · 14 007 Inlägg

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:

caromania skrev:
Kom igen nu gubbar. Inte för långt off topic. Ämnet var ju skattebefriade bilar.

Du har rätt. Jag tycker det är skitbra med skattebefrielse på veteranfordon. Nu när försäkringarna är lägra så blir det ännu bättre. Jag är mot ett missbruk av 30-årsregeln. Man skall inte använda veteranbilar som dailydriver. Jag hoppas att inte det är några som använder veteranbilar när dom kör till jobbet med bara sommardäck mitt i vintern. Jag skulle inte ens tänka tanken att köra runt med sommardäck om det så bara är lite frost ute, då väntar jag till en torr och solig vinterdag, då kan det vara trevligt att lufta veteranbilen i några mil.

/Benny

Nu är vi på samma sida i boken. big_smile
Dessa bilar har fått den status dom har gällande skatt och besiktning just för att de inte generellt sett brukas som brukisar. Men som så ofta är det några som gärna "missbrukar" den frihet som finns och drar ögonen åt sig och vips så blev det en regeländring.
Jag är eventuellt en av de som bidragit till förarbevis för mopeder exempelvis, fast då var man 15 bast och kanske inte begrep bättre än de som är vuxna och missbrukar statens "förtroende".
(Jag skulle inte tycka att det är lämpligt att promenera sista 300m till din arbetsplats, det är trafikanarki DeLuxe där! Jag tror du gör dig bättre utan en utbytt höftled efter att blivit överkörd av någon stresspitt i något hantverkarskåp kastandes sig ut från Gap Sundins väg.)

Utfarten från Gap Sundin samt cirkulationplatsen bredvid är ingen höjdare, speciellt inte på kvällen när man ska ut från jobbet. Man kan riktigt se hur bilarna gasar på för att "du ska fan inte före mig, du får vänta" syndromet!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
WilleG
17 november 2019 · 185 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:
Kom igen nu gubbar. Inte för långt off topic. Ämnet var ju skattebefriade bilar.

Du har rätt. Jag tycker det är skitbra med skattebefrielse på veteranfordon. Nu när försäkringarna är lägra så blir det ännu bättre. Jag är mot ett missbruk av 30-årsregeln. Man skall inte använda veteranbilar som dailydriver. Jag hoppas att inte det är några som använder veteranbilar när dom kör till jobbet med bara sommardäck mitt i vintern. Jag skulle inte ens tänka tanken att köra runt med sommardäck om det så bara är lite frost ute, då väntar jag till en torr och solig vinterdag, då kan det vara trevligt att lufta veteranbilen i några mil.

/Benny

Samtidigt som jag kan hålla med till viss del om detta så finns det ju bränslesnåla veteranbilar också som i mitt tycke är utmärkt att bruka till vardags. Givetvis bör man ju ha vinterdäck då tycker jag.

Till exempel en 80 tals Mercedes diesel eller en Golf diesel, dom drar väl ca 0,5-0,6 blandad körning vilket är riktigt bra för en pendla-till-jobbet bil. Borde inte det vara bättre om vi nöter ut gamla grejer innan vi tillverkar nytt? Det är väl miljövänligare än om vi bygger en ny bil som också drar 0,5-0,6?

Bör man fortsätta beskatta dessa bilar?

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

WilleG skrev:

Vettemannen skrev:

caromania skrev:
Kom igen nu gubbar. Inte för långt off topic. Ämnet var ju skattebefriade bilar.

Du har rätt. Jag tycker det är skitbra med skattebefrielse på veteranfordon. Nu när försäkringarna är lägra så blir det ännu bättre. Jag är mot ett missbruk av 30-årsregeln. Man skall inte använda veteranbilar som dailydriver. Jag hoppas att inte det är några som använder veteranbilar när dom kör till jobbet med bara sommardäck mitt i vintern. Jag skulle inte ens tänka tanken att köra runt med sommardäck om det så bara är lite frost ute, då väntar jag till en torr och solig vinterdag, då kan det vara trevligt att lufta veteranbilen i några mil.

/Benny

Samtidigt som jag kan hålla med till viss del om detta så finns det ju bränslesnåla veteranbilar också som i mitt tycke är utmärkt att bruka till vardags. Givetvis bör man ju ha vinterdäck då tycker jag.

Till exempel en 80 tals Mercedes diesel eller en Golf diesel, dom drar väl ca 0,5-0,6 blandad körning vilket är riktigt bra för en pendla-till-jobbet bil. Borde inte det vara bättre om vi nöter ut gamla grejer innan vi tillverkar nytt? Det är väl miljövänligare än om vi bygger en ny bil som också drar 0,5-0,6?

Bör man fortsätta beskatta dessa bilar?

Mitt svar på sista frågan är Nej. En rullande 30årsgräns är utmärkt oavsett vad. Däremot kommer en bruksbil aldrig kunna försäkras med ”samlarfordonsförsäkring” då den brukas som bruksfordon. Helt i sin ordning tycker jag. Och det är därför jag har mina halvgamla specialbilar försäkrade med vanlig bilförsäkring. För jag använder dem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Low
17 november 2019 · 3 296 Inlägg

"Bara" en höjning på 5kr per liter.

125x5= 625kr, på en enda tankning..

Om det är "bara" vad är då meningen? Kommer jag tanka mindre ? Nej... Kommer träden bli grönare? Nej..


Sånt här hjälper däremot! :

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/milj … r-om-bilen


Jag skulle kunna tänka mig konvertera om min van om det är lika dyrt/billigare att köra med etanol.

doktorduett
17 november 2019 · 340 Inlägg

typiskt svensk, mer skatt är bra för miljön...
bullshit... jag har inte råd att köpa ny fin elbil att ha som firmabil.
jag kör för mellan 3 o 4000 kr soppa i md, höjer man skatten ännu mer så tjänar jag mindre o kan inte sätta mat på bordet till min familj.
eller ska jag höja priset till kunden motsvarande va skatten höjs ?????????
ren jävla idioti att tro allt kan lösas med höjda skatter

caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

doktorduett skrev:
typiskt svensk, mer skatt är bra för miljön...
bullshit... jag har inte råd att köpa ny fin elbil att ha som firmabil.
jag kör för mellan 3 o 4000 kr soppa i md, höjer man skatten ännu mer så tjänar jag mindre o kan inte sätta mat på bordet till min familj.
eller ska jag höja priset till kunden motsvarande va skatten höjs ?????????
ren jävla idioti att tro allt kan lösas med höjda skatter

Men vi pratar ju om lägre skatter? Till och med ingen alls faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
doktorduett
17 november 2019 · 340 Inlägg

nja så jävla fel har jag inte läst.
flera härinne vill höja bränsle skatten, o det är väl en skatt?

caromania Forummoderator
17 november 2019 · 9 296 Inlägg

doktorduett skrev:
nja så jävla fel har jag inte läst.
flera härinne vill höja bränsle skatten, o det är väl en skatt?

Utan att lägga ord i munnen på Ivel så verkar han generellt vilja höja bränsleskatt på fossila bränslen ja, men det får stå för honom.

Personligen anser jag emellertid att tråden handlar om skattebefriade fordon som är över 30år och hur förmånligt det faktiskt är att vara hobbybilsägare i Sverige.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang