DSG, nu drabbar kostnaden bilhandlaren.

Ivel
18 november · 1 046 Inlägg

Nu har ännu en bilköpare fått rätt i en tvist mot en bilhandlare gällande en havererad DSG-låda.
Blir detta praxis?
Kommer beghandlarna att vägra byta in bilarna med dessa lådor?
Kommer andrahandsvärdet att sjunka likt en tjallare i Värtahamnen?
Blir bilarna i lager osäljbara?
Vad tror forumskamraterna?

Läs artikeln från AMS här:

https://www.mestmotor.se/automotorsport … 204d9e25f0

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
candyweiss
18 november · 464 Inlägg

Ivel skrev:
Nu har ännu en bilköpare fått rätt i en tvist mot en bilhandlare gällande en havererad DSG-låda.
Blir detta praxis?
Kommer beghandlarna att vägra byta in bilarna med dessa lådor?
Kommer andrahandsvärdet att sjunka likt en tjallare i Värtahamnen?
Blir bilarna i lager osäljbara?
Vad tror forumskamraterna?

Läs artikeln från AMS här:

https://www.mestmotor.se/automotorsport … 204d9e25f0

Förmodligen köper hon en Prius nu, så hon inte får problem igen.

Vad är likheten mellan en elbil och diarré? Ångesten av att inte hinna fram i tid.
zemet
18 november · 3 494 Inlägg

Tror inte det blir någon direkt skillnad? Problemet med oljekonsumtionen har fått lite artiklar men vad jag vet så köps och säljs VAG fortsatt som förr med något undantag här och där.

https://www.mestmotor.se/automotorsport … fick-ratt/

https://www.mestmotor.se/automotorsport … tar-salja/

Cuefa Kungen av dagspendlande.
18 november · 1 845 Inlägg

"Beslutet blir att VW-ägaren får totalt 44.000 kronor i ersättning av bilfirman – om de inte struntar i att följa beslutet och därmed hamnar på ARN:s så kallade Svarta lista."

Jag tror jag vet vad utgången blir på detta, för kundens räkning. Dvs inte ett jota.

Sen är det ju åter igen så att inte alla VAG-bilar med DSG rasar, så det kommer säljas (och köpas) bilar som vanligt skulle jag tro.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Low
18 november · 2 423 Inlägg

Vi hade en Skoda 2011a 1.2tsi, med 7 växlad dag, den var inne för kamkedje rassel två gånger, dsg slirar två gånger, det var inom 8k mil och 4 år, där vi köpte bilen ville varken köpa in den eller inbyte, så vi sålde via KVD..

Skit bilar.

Low skrev:
Vi hade en Skoda 2011a 1.2tsi, med 7 växlad dag, den var inne för kamkedje rassel två gånger, dsg slirar två gånger, det var inom 8k mil och 4 år, där vi köpte bilen ville varken köpa in den eller inbyte, så vi sålde via KVD..

Skit bilar.

Åter igen.
Ni hade problem med er bil.
Tråkigt.

Det betyder INTE att alla VAG är skit.
Med tanke på mängden 350s som skurit och mängden TH350/400/700-lådor som rasat måste du ju gråta blod varje gång du startar Cheva Vanen eller?

Inte alla bilar är perfekta men inte alla bilar är skit för att några av dem är dåliga.

caromania Forummoderator
18 november · 8 396 Inlägg

Jag är övertygad om att begagnatförsäljningen inte påverkas speciellt mycket på kort sikt. Oavsett vara eller tillverkare så har ett starkt varumärke en förmåga att klara sig bra ändå. Sedan kan det ju definitivt leda till att enskilda handlare undviker (eller pressen sågar) en viss vara eller varumärke, och det ser vi ju såklart effekter på med tanke på hur djupt rotad inställningen är till t ex franska eller engelska bilar.

Så frågan är ju vad som händer med ett varumärke på lång sikt? Ett bra exempel är ju Audi som slogs med fantastiska rostproblem på 70-talet, vilket resulterade i en kraftig kvalitetsförbättring och sedermera de eminenta bilar som kom därifrån på 80-talet.

Sedan kan vi bara spekulera i huruvida en period av problem inom en koncern leder till större reaktioner framöver. Förmodligen inte då status smäller högre än pålitlighet i vårt västerländska samhälle.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
18 november · 464 Inlägg

Low skrev:

Skit bilar.

Osså var vi igång igen sad

Vad är likheten mellan en elbil och diarré? Ångesten av att inte hinna fram i tid.
M123
18 november · 847 Inlägg

Tvist och praxis? Genom ARN?
Praxis utövas väl genom att något har gått en rättslig prövning och blir en måttstock för kommande hantering av samma fall.
ARN är ju ingen domstol...

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Low

Cuefa skrev:

Low skrev:

Skit bilar.

Åter igen.
Tråkigt.

Med tanke på mängden 350s som skurit och mängden TH350/400/700-lådor som rasat måste du ju gråta blod varje gång du startar Cheva Vanen eller?

Inte alla bilar är perfekta men inte alla bilar är skit för att några av dem är dåliga.

Japp, jag skrev om vår bil, om en Skoda 1.2tsi dsg7, dessa är skit bilar.

Förstår inte var du fick att jag menar ALLA som du nämner?

Sedan dra in min van i det hela. Hahah...

panda666
18 november · 3 218 Inlägg

Bilhandlaren eller Arn kanske borde ha sagt till kunden oj hur många dsg/vw har pajat gentemot hur många bilar som dom säljer? du vet ju att vw släpper ut X antal bilar per år och procenten vill vi ha bevis på och statistik på hur många som pajar gentemot dom som släpps ut. Så ja vet inte det blir ingen ersättning.

Low skrev:

Cuefa skrev:

Low skrev:

Skit bilar.

Åter igen.
Tråkigt.

Du skriver ju själv "skitBILAR" dvs plural.
Om din bil inte bestod av flera individer är det EN bil du har erfarenhet av och som har krånglat.
SkitBILAR (obs, jag struntar i särskrivningen) innebär att du i stort sett drar ALLA Skoda 2011a 1.2tsi, med 7 växlad dsg över samma kam.
Därav min anmärkning.

spillolja
18 november · 2 214 Inlägg

I det aktuella fallet med jettan så har nu en ny uppdaterad DSG installerad och måånga sköna mil framför sig

smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Janneutanb
18 november · 7 049 Inlägg

Cuefa skrev:
"Beslutet blir att VW-ägaren får totalt 44.000 kronor i ersättning av bilfirman – om de inte struntar i att följa beslutet och därmed hamnar på ARN:s så kallade Svarta lista."

Jag tror jag vet vad utgången blir på detta, för kundens räkning. Dvs inte ett jota.

Sen är det ju åter igen så att inte alla VAG-bilar med DSG rasar, så det kommer säljas (och köpas) bilar som vanligt skulle jag tro.

Exakt detta!
Ganska meningslöst med "gör som vi säger annars hamnar ni på ajabaja-listan som ingen ändå läser"...

Sen reagerade jag på
"Bilen har för övrigt haft nio ägare vilket innebär att den slitits mer än normalt, står det i ARN:s sammanfattning av svaret."

Varför slits en bil mer vid ägarbyte?
Årsmodell och miltal är väl det väsentliga...
Dessutom är säkert hälften av ägarna bilfirmor ändå.

Low

Cuefa skrev:

Low skrev:

Cuefa skrev:

Åter igen.
Tråkigt.

Du skriver ju själv "skitBILAR" dvs plural.
Om din bil inte bestod av flera individer är det EN bil du har erfarenhet av och som har krånglat.
SkitBILAR (obs, jag struntar i särskrivningen) innebär att du i stort sett drar ALLA Skoda 2011a 1.2tsi, med 7 växlad dsg över samma kam.
Därav min anmärkning.

Jösses

granadadr
18 november · 5 980 Inlägg

älskar,  hata Vag trådar smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 november · 9 961 Inlägg

granadadr skrev:

dom är rätt intresanta..  en del försvarar skrotet med näbbar och klor smile

jag åker själv vw men jag vet om problemen och jag ser dom väldigt ofta..

en dsg7 är som att lägga en handgranat utan sprint i fickan. och hoppas bygeln inte hoppar bort när man är ute och går...man vet att förr eller senare händer det men man vet aldrig när...

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Mangisen
18 november · 939 Inlägg

Growe skrev:

granadadr skrev:

en dsg7 är som att lägga en handgranat utan sprint i fickan. och hoppas bygeln inte hoppar bort när man är ute och går...man vet att förr eller senare händer det men man vet aldrig när...

Varför åker du vw om du har den åsikten? smile
Är det inte som att skjuta sig själv i foten?

Mew
18 november · 1 040 Inlägg

Growe skrev:

granadadr skrev:

Ungefär så, samma sak med TFSI-motorerna. Även jag har varit med om ett flertal bilar som rasat, dock har ingen av dem varit min som tur är.

-------

Förstår inte riktigt argumenten hos er som försvarar bilarna, menar att börja prata om procentsatser... Nej, självklart kommer inte ALLA bilar med sagda motor/låda att rasa. Men det är väldigt många - inte alla, men väldigt många - sådana fall man hör om, och nu pratar jag inte bara media osv, utan folk man känner som det har hänt personligen (Eller deras föräldrar osv, men nära). Jag undviker dessa bilar som pesten, inte för att det KOMMER att bli problem, utan för att risken är för stor för att jag ska känna mig bekväm med ett sådant köp. Det är också anledningen till att jag avråder folk från att köpa de bilarna - det är helt enkelt en onödig risk att ta när det finns så många bättre alternativ.

Senast redigerat av Mew (18 november )

Snurriis
18 november · 618 Inlägg

granadadr skrev:

Fram med popcorn skålen!! XD

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik