Söker rekommendationer kring billjud

TS1997
19 november 2019 · 81 Inlägg

Hej!

Jag har en BMW 523i E39 som jag vill uppgradera ljudet i. Originalstereon som sitter i den idag är riktigt dålig och det brusar oavsett radiokanal. Ett annat problem med den är faktumet att jag inte kan koppla in telefonen i den så länge det inte finns någon dold möjlighet till detta som jag inte känner till? smile Jag tänker därför uppgradera den men jag skulle vilja uppgradera resten av ljudet också när jag ändå uppgraderar.

Jag funderar nu därför på vad jag borde skaffa och hur stora skillnader det blir mellan olika prisklasser. Jag undrar nu därför om någon här har tid och lust att skriva ihop ett par olika rekommendationer för olika prisnivåer mellan 5-10.000 kr och 30-40.000 kr?

Jag vet att dessa rekommendationer kan variera en hel del beroende på vad jag har för krav och mål och tänkte därför nämna allt jag kommer på nedan. Ni får dock gärna fråga om det är något jag missat.

Stereo
Jag föredrar en dubbeldin med Apple Car Play så jag kan koppla upp telefonen och använda Google Maps istället för de GPS-system som brukar vara inbyggda. Jag vill dock ha så bra ljudkvalitet som möjligt och väljer bättre ljudkvalitet över Apple Car Play om ljudet är märkbart sämre i enheten med Apple Car Play.

Ljud
Jag vill ha ett system som kan spela högt men detta system ska användas för musik och jag väljer därför ljudkvalitet över volym. Jag gillar även bas och vill ha det bästa möjliga inom budget på denna front. Jag har inte haft möjlighet att mäta skuffen än och vet därför inte hur stor baslåda som får plats men baserat på vad jag kan hitta online så verkar den vara ca 45x106x119 cm. Jag vill dock ha plats för saker i skuffen fortfarande så det utrymme jag är villig att låta en baslåda ta upp är 45x106x60 cm om måtten ovan är korrekta.

Ljudet ska sitta i denna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233104/233104-2e490de6072027111308d5f2a66b3113.jpg

Jag vet att denna fråga är väldigt generell men jag vet inte hur jag kan specificera den mer och hoppas att det fungerar ändå. Missade jag något som ni behöver veta för att kunna hjälpa mig så säg till.

Tack på förhand!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang