Elektrisk baklucka fungerar ej på Mazda 929

Themaztervirre
19 november 2019 · 56 Inlägg

Här kommer ytterligare en fråga angående min Mazda 929 från 84. Bakluckan öppnas med hjälp av en knapp i kupén. Men nu fungerar det inte och jag vet inte vad som kan vara fel. Har kollat säkringarna men inte hittat någon trasig. Tänkte kolla alla relän men hittade inga över huvud taget. har sökt på nätet efter nån bra bild som visar vart relän sitter men utan resultat. hittade bara något schema som visar vilket relä som går vart men inte dess placering på bilen. nån som har nån aning om placeringen av reläna, eller en manual till bilen man skulle kunna få fotat till sig, eller annan värdefull hjälp? Tack på förhand.

Jesper328
19 november 2019 · 2 333 Inlägg

Kan tyvärr inte hjälpa dig med ett reläschema.
Men har du kollat på att låset får ström när du trycker på knappen?
Och kollat så att det inte är ett avbrott i kontakten?

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 november 2019 · 17 379 Inlägg

Kan du öppna luckan ändå?

Svårt och tänka mig att det finns ett relä. En solenoid drar inte så mycket för en sådan sak. Men man vet inte, 929:an var ju Top-of-the-line.

Ta ut knappen och kolla färgerna. Kolla så den har spänning fram och om den släpper igenom den.
Kolla sedan där bak om solenoiden har samma färg på kabeln, då är du en bit på väg och kan följa den, eller ringa den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
johnny blade
20 november 2019 · 269 Inlägg

Jag vet inte hur det är på en Mazda,men min Crown har en knapp till bakluckan.Den knappen kan man stänga av med en knapp i handskfacket.

Themaztervirre
26 november 2019 · 56 Inlägg

Tack för svaren! Ska titta närmare på kablarna! Finns ju ett vanligt nyckellås till luckan men det krånglar det med, men kanske får vara mer bestämd så kanske den går att få upp manuellt iallafall

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 november 2019 · 4 917 Inlägg

Detta kallas väl för KÄRVNING och avhjälpes normalt med smörjservice, får vi hoppas..
Tro mig, lite av käringens symaskinsolja på RÄTT ställe kan göra underverk..
Inte i nyckelhålet dock..
Därmed sagt, så satsar jag denna gången på oljan..smile

Senast redigerat av malus (26 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
26 november 2019 · 2 250 Inlägg

Finns väl en nödöppnare åtkomlig från insidan av lucka.
Kolla instuktionsboken.

Kablaget mellan kaross o lucka, kan vara skadad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang