Etanolkonvertering och parkeringsvärmare

candyweiss
20 november 2019 · 863 Inlägg

Rent generellt, om jag etanolkonverterar min bensindrivna bil, kommer den bensindrivna parkeringsvärmaren att fungera på etanol?
Eller den måste också konverteras?

Senast redigerat av candyweiss (20 november 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Hilmer
20 november 2019 · 1 776 Inlägg

Jag blandtankar (B95/E85) i min bil och brännaren fungerar utmärkt i mitt fall!
Vill minnas att det är samma brännare för bensin och diesel och då bör den gå på etanol också.

simlar
20 november 2019 · 5 516 Inlägg

Man kan behöva ändra bränslemängden på värmarens doseringspump.
Enda egentliga skillnaden mellan en diesel och bensinvärmare.
Finns justerbara doseringspumpar att köpa så man kan justera in så värmaren får rätt blandningsförhållande.

Nackdel med etanol är att det finns stor risk värmaren inte komma funka i kyla.

Senast redigerat av simlar (20 november 2019)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
candyweiss
20 november 2019 · 863 Inlägg

simlar skrev:
Man kan behöva ändra bränslemängden på värmarens doseringspump.
Enda egentliga skillnaden mellan en diesel och bensinvärmare.
Finns justerbara doseringspumpar att köpa så man kan justera in så värmaren får rätt blandningsförhållande.

Nackdel med etanol är att det finns stor risk värmaren inte komma funka i kyla.

Det är väl både motor och värmare som både startar och går sämre i kyla?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
rcy
20 november 2019 · 1 705 Inlägg

candyweiss skrev:

simlar skrev:
Man kan behöva ändra bränslemängden på värmarens doseringspump.
Enda egentliga skillnaden mellan en diesel och bensinvärmare.
Finns justerbara doseringspumpar att köpa så man kan justera in så värmaren får rätt blandningsförhållande.

Nackdel med etanol är att det finns stor risk värmaren inte komma funka i kyla.

Det är väl både motor och värmare som både startar och går sämre i kyla?

Den går inte sämre, men den kan bli svårare att starta.
Jag har kört alla mina Saabar på etanol, både såna som varit Biopower från början och sådana som jag konverterat själv, och det enda jag märker är att det blir nåt varv extra på startmotorn vintertid och att tomgången kan vara lite nervös i en minut eller så vid uppstart. I övrigt har jag inte haft några problem med etanol trots perioder med -25.
Om något så skulle jag säga att när dom väl är igång så går dom bättre i kyla, då det är turbomotorer som gillar den kalla luften och etanolen tillåter att styrsystemet plockar ut mer effekt.

Ford vet jag hade stora problem med sina flexifuel bilar, men det gällde inte bara kallstart, dom ogillade tydligen att köras på etanol överlag.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang