Tändlås fjädrar ej tillbaka SAAB 9-3 1999

divrg
20 november 2019 · 7 Inlägg

För ett tag sedan så började tändlåset strejka. Nyckeln fjädrar inte tillbaka utan måste föras tillbaka manuellt i tändlåset. Jag brukar kontrollera att blinkers eller vindrutetorkare startar när jag för tillbaka nyckeln.

På en besiktning gick det genom men på en ombesiktning för  andra fel så satte han en tvåa på "funktionsfel tändlås". Trots att jag sa att jag brukade vrida tillbaka nyckeln tills elen funkade. Men tydligen så får man itne ta det ansvaret själv i det här landet.. blev riktigt förbannad på skiten men nåja..

Nu måste skiten fixas. Frågan är bara hur man gör? är det någon som har erfarenhet av detta?

Bilen är en SAAB 9-3 årsmodell:1999 Automatväxling

Tack för alla svar och att ni tog er tid att läsa detta.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 november 2019 · 4 917 Inlägg

Det blir väl till att montera av tändlåset helt enkelt ovh kolla upp vad som fallerar inuti..
'Jag hade problem med mitt tändlås för ca 5 år sedan och jag fixade det själv..
Det tog iofs 3 dagar, men..
Inte fasiken betalar man bortåt 5 tusen för något man kan göra själv..
Ta lite bilder medans du demonterar om du är osäker.
Och på beskrivningen att döma så är det väl någon himla fjäder som pajat..

Senast redigerat av malus (20 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
20 november 2019 · 7 198 Inlägg

Det här var ett vanligt fel när SAAB 99 var ny.
Fanns då en recall där fjädern byttes gratis i s m ordinarie service(hos SAAB-ANA).
Flera tillbud och olyckor p g a a bilar "självstartade".
Många startmotorer brändes när förare inte hade sinnesnärvaro att med våld återföra nyckeln.
Minns bilden på förstasidan i kvällstidningarna på 99:an som startade själv och körde genom garageväggen  och fortsatte ner i polen i trädgården.
Då - på den tiden - behövdes ett specialverktyg för att klara de 3-kantiga muttrarna som behövde demonteras för att kunna lyfta upp växelspaksanordningen.
Har för mig det var UNC 1/4" eller UNC 5/16" gänga på de 3 3-kantmuttrarna som mycket väl kan ersättas med vanliga 6-kantiga muttrarna.
Specialverktyget består av ett rör där 3 urtag gjorts för "vingarna" på specialmuttrarna.
Ingick i SAAB:s konstruktion för att försvåra stöld av bilen.

B t w så har jag 3 muttrar kvar efter att ha bytt dom mot konventionella 6-kantmuttrar.

Mycket tok med SAAB genom åren.

divrg
20 november 2019 · 7 Inlägg

Tack för svar. Men finns det en risk att denna självstartar? Det har den inte gjort på en månad.

rcy
21 november 2019 · 1 705 Inlägg

divrg skrev:
Tack för svar. Men finns det en risk att denna självstartar? Det har den inte gjort på en månad.

Nej, torsen pratar av någon anledning om Saab 99 vilket är en helt annan modell, det enda gemensamma med din bil är väl loggan i ratten, om ens det.

Det du behöver göra är att ta ur tändningslåset och göra rent. Det är rätt vanligt att låsen börjar kärva på äldre modeller, designen med att ha tändningslåset mellan stolarna har sina fördelar men en klar nackdel är att det samlas mycket smuts och skit i dom.
Ta isär och gör rent, men undvik att dränka den i låsolja eller dylikt. Det gör bara att mer smuts och skräp fastnar i låset och problemet kommer att återkomma.

https://www.youtube.com/watch?v=hqmizgXkOqo

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 320i "tysken" (2007)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
divrg
25 november 2019 · 7 Inlägg

rcy skrev:

divrg skrev:
Tack för svar. Men finns det en risk att denna självstartar? Det har den inte gjort på en månad.

Nej, torsen pratar av någon anledning om Saab 99 vilket är en helt annan modell, det enda gemensamma med din bil är väl loggan i ratten, om ens det.

Det du behöver göra är att ta ur tändningslåset och göra rent. Det är rätt vanligt att låsen börjar kärva på äldre modeller, designen med att ha tändningslåset mellan stolarna har sina fördelar men en klar nackdel är att det samlas mycket smuts och skit i dom.
Ta isär och gör rent, men undvik att dränka den i låsolja eller dylikt. Det gör bara att mer smuts och skräp fastnar i låset och problemet kommer att återkomma.

https://www.youtube.com/watch?v=hqmizgXkOqo

Tusen tack, men var ska man rengöra? själva den cylindern man plockar ut eller det som är kvar?
Använder han den där insexnyckeln för att ta knuffa upp cylinderna eller använder han den för att "låsa upp" något?

Mew
26 november 2019 · 2 152 Inlägg

divrg skrev:

rcy skrev:

divrg skrev:
Tack för svar. Men finns det en risk att denna självstartar? Det har den inte gjort på en månad.

Nej, torsen pratar av någon anledning om Saab 99 vilket är en helt annan modell, det enda gemensamma med din bil är väl loggan i ratten, om ens det.

Det du behöver göra är att ta ur tändningslåset och göra rent. Det är rätt vanligt att låsen börjar kärva på äldre modeller, designen med att ha tändningslåset mellan stolarna har sina fördelar men en klar nackdel är att det samlas mycket smuts och skit i dom.
Ta isär och gör rent, men undvik att dränka den i låsolja eller dylikt. Det gör bara att mer smuts och skräp fastnar i låset och problemet kommer att återkomma.

https://www.youtube.com/watch?v=hqmizgXkOqo

Tusen tack, men var ska man rengöra? själva den cylindern man plockar ut eller det som är kvar?
Använder han den där insexnyckeln för att ta knuffa upp cylinderna eller använder han den för att "låsa upp" något?

Ser ut som att han trycker in en spärr som låser fast cylindern på sin plats. Tryck in spärren och dra cylindern uppåt (ta hjälp av nyckeln, precis som på videon) så får du upp den.

Meaganeowner
26 november 2019 · 2 250 Inlägg

Nyckeln ska stå i ett speciellt läge, för att kunna trycka in spärren.
Du hittar läget genom att trycka in insexnyckeln, eller en böjd tråd, och samtidigt vrida nyckeln.

Om inte så vore, så kunde vem som helst trycka in spärren, utan nyckel och starta bilen med t ex en mejsel.

rcy
27 november 2019 · 1 705 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Nyckeln ska stå i ett speciellt läge, för att kunna trycka in spärren.
Du hittar läget genom att trycka in insexnyckeln, eller en böjd tråd, och samtidigt vrida nyckeln.

Om inte så vore, så kunde vem som helst trycka in spärren, utan nyckel och starta bilen med t ex en mejsel.

Helt korrekt, du måste har rätt nyckel och vrida tändningen nåt steg för att kunna peta in insexnyckeln.
Insexnyckeln lossar en liten spärr, och sedan lyfter du låscylindern genom att dra i nyckeln.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang