Toyota aygo 2008 koppling

Ninnis113
20 november 2019 · 9 Inlägg

Hej alla kunniga!
Har min bil inne på verkstad, dom har försökt byta koppling (halvautomat). Dock så ”accepterar” inte databoxen den nya kopplingen..? Det står tydligen bara error.  Någon som har varit med om liknande? Jag förutsätter att det sitter rätt koppling i då det är en auktoriserad verkstad som jobbar på bilen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 november 2019 · 17 378 Inlägg

Ninnis113 skrev:
Hej alla kunniga!
Har min bil inne på verkstad, dom har försökt byta koppling (halvautomat). Dock så ”accepterar” inte databoxen den nya kopplingen..? Det står tydligen bara error.  Någon som har varit med om liknande? Jag förutsätter att det sitter rätt koppling i då det är en auktoriserad verkstad som jobbar på bilen.

Kopplingen ska justeras in för att fungera. Detta bör en Toyotaverkstad klara av. Annars har de en Hotline att tillgå som de kan fråga. Själva kopplingen är samma som för en ren manuell men om elektroniken som faktiskt gör själva kopplandet strular så blir det mycket riktigt error.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ninnis113
20 november 2019 · 9 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Ninnis113 skrev:
Hej alla kunniga!
Har min bil inne på verkstad, dom har försökt byta koppling (halvautomat). Dock så ”accepterar” inte databoxen den nya kopplingen..? Det står tydligen bara error.  Någon som har varit med om liknande? Jag förutsätter att det sitter rätt koppling i då det är en auktoriserad verkstad som jobbar på bilen.

Kopplingen ska justeras in för att fungera. Detta bör en Toyotaverkstad klara av. Annars har de en Hotline att tillgå som de kan fråga. Själva kopplingen är samma som för en ren manuell men om elektroniken som faktiskt gör själva kopplandet strular så blir det mycket riktigt error.

Går det att fixa tro, eller är det kört?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 november 2019 · 4 917 Inlägg

Det med AUKTORISERAD ska man nog ta med en STOR nypa salt..
Det betyder egentligen bara att dom får lov att utföra det dom håller på med..smile
Så det ordet tar jag inte så högtidligt..
Skrotar är ju också auktoriserade.., om du nu förstår vad jag menar..smile
Men helt klart klarar dom inte av jobbet TROTS sin auktorisation. ,
Och självklart går det att fixa..
Frågan är bara vad dom har dabbat sig med..

Senast redigerat av malus (20 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Ninnis113
20 november 2019 · 9 Inlägg

malus skrev:
Det med AUKTORISERAD ska man nog ta med en STOR nypa salt..
Det betyder egentligen bara att dom får lov att utföra det dom håller på med..smile
Så det ordet tar jag inte så högtidligt..
Skrotar är ju också auktoriserade.., om du nu förstår vad jag menar..smile
Men helt klart klarar dom inte av jobbet TROTS sin auktorisation. ,
Och självklart går det att fixa..
Frågan är bara vad dom har dabbat sig med..

Då har jag lite hopp iaf smile Det kan inte vara så att databoxen har gett upp? Men då är det väl konstigt om den lyser error?
Ingen som har en liknande erfarenhet?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 november 2019 · 17 378 Inlägg

Kört är det inte på långa vägar. Men kanske kopplingsroboten måste nollställas i samband med bytet. Det klarar en Toyota, Citroen eller Peugeot-verkstad av att göra då det är samma bilar.

Har du lämnat den på Mekonomen eller liknande så är du rökt. De kan nog inte fixa den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ninnis113
20 november 2019 · 9 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kört är det inte på långa vägar. Men kanske kopplingsroboten måste nollställas i samband med bytet. Det klarar en Toyota, Citroen eller Peugeot-verkstad av att göra då det är samma bilar.

Har du lämnat den på Mekonomen eller liknande så är du rökt. De kan nog inte fixa den.

Ok. Nej den står inte på mekonomen utan på en annan mindre verkstad. Personen som jobbar på bilen har bytt likande kopplingar innan men aldrig stött på detta problem innan. Vad tror du om databoxen, kan den vara ”sönder”?

Jesper328
20 november 2019 · 2 333 Inlägg

1 : Styrdonet har pajat, och den som felsökte och dömde ut kopplingen har gjort en kass felsökning.
2 : De kan inte lära in att kopplingen har bytts med sin utrustning.
3 : De har klantat sig med någonting när de har haft isär lådan.

Up the RA
Ninnis113
20 november 2019 · 9 Inlägg

Jesper328 skrev:
1 : Styrdonet har pajat, och den som felsökte och dömde ut kopplingen har gjort en kass felsökning.
2 : De kan inte lära in att kopplingen har bytts med sin utrustning.
3 : De har klantat sig med någonting när de har haft isär lådan.

Jag tror på alternativ 1 och 2 isåfall. Kopplingen hittades inte på felsökning utan det kände man tydligt att den var kass.
Jag har ju ingen lust att betala för nåt om det inte funkar hmm

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 november 2019 · 17 378 Inlägg

Ninnis113 skrev:

Hybrid_ skrev:
Kört är det inte på långa vägar. Men kanske kopplingsroboten måste nollställas i samband med bytet. Det klarar en Toyota, Citroen eller Peugeot-verkstad av att göra då det är samma bilar.

Har du lämnat den på Mekonomen eller liknande så är du rökt. De kan nog inte fixa den.

Ok. Nej den står inte på mekonomen utan på en annan mindre verkstad. Personen som jobbar på bilen har bytt likande kopplingar innan men aldrig stött på detta problem innan. Vad tror du om databoxen, kan den vara ”sönder”?

Som Jesper328 nämnde kan styrdonet/databoxen/ECM gått sönder.

Kan vara så att personen som bytt tidigare utan problem inte har råkat på att elektroniken strular. Eftersom felet uppenbarligen är att bilen inte vill prata med verkstadens dator så kan man göra på 2 sätt:

- Ta den till en verkstad som har utrustningen för att läsa ut kopplingens felkoder.

- Om verkstaden bilen står på har det men inte får kontakt med detta utan bara error som kickback så be de kolla om den kan bytas ut till en begagnad. Och vad det skulle kosta. Har man otur måste den nya delen giftas in i bilen.

- Det kan vara så enkelt som ett kabelbrott och då får bilens styrsystem ett frispel. Inte lätt att felsöka för en vanlig verkstad då man måste mäta upp canbus-signaler och att dessa uppför sig som de ska. Då måste man ha kompletta elscheman.

Jobbar själv med detta men för annat bilmärke.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ninnis113
20 november 2019 · 9 Inlägg

Ivel skrev:
Det korta tråkiga svaret är: En Toyotaverkstad fixar detta.
Det behövs rätt elektronisk utrustning = märkesverkstadens, för att felsöka och programmera.

Mjo. Men om denna verkstaden inte löser detta, kan jag då be dom att sätta i min gamla koppling och inte betala? Känns förjävligt att betala för något som dom inte klarade

Ninnis113
20 november 2019 · 9 Inlägg

Ivel skrev:

Ninnis113 skrev:

Ivel skrev:
Det korta tråkiga svaret är: En Toyotaverkstad fixar detta.
Det behövs rätt elektronisk utrustning = märkesverkstadens, för att felsöka och programmera.

Mjo. Men om denna verkstaden inte löser detta, kan jag då be dom att sätta i min gamla koppling och inte betala? Känns förjävligt att betala för något som dom inte klarade

Är det denna verkstad som utfört felsökningen och kommit fram till att det är kopplingssatsen som är problemet?

Det behöver inte vara fel på kopplingssatsen för att kopplingen slirar utan det kan vara en justering av kopplingsroboten som behövs.
Huruvida du kan kräva att verkstaden återställer bilen till utgångsläge vågar jag inte svara på men nog tycker jag att ett ej utfört arbete inte ska kosta dig något samt den eventuellt onödiga reservdelen ska du inte heller behöva betala för. Men hur det rent krasst är juridiskt vågar jag inte svära på.

Borde finnas någon form av konsumentköpslag även där tycker jag men jag vet inte heller just nu. Ska kolla upp detta

Ninnis113
21 november 2019 · 9 Inlägg

Uppdatering

Killen på verkstaden lät bilen stå strömlös (kopplade av batteriet?) över natten. På morgonen gjorde han ett nytt försök med att koppla ihop koppling med databox och då fungerade det!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang