Motor hänger nedåt efter smäll.

julisj
20 november 2019 · 27 Inlägg

Då jag kör en 740 med kapade fjädrar händer det att växellådorna (Då jag kör a-traktor) tar i marken på platser där vägen inte är jämn, så som en infart eller ett övergångsställe.

För någon timme sedan så körde jag in på en parkering, som var lite högre upp än vad vägen jag körde på var, och slog emot underredet mot asphalten. Det händer mycket ofta att det skrapar eller ger små smällar, men den här gången var den lite högre än vanligt, trots att jag höll ~7 km/h. Direkt efter smällen märker jag av att avgasröret hänger ner i marken, och lika gör växellådorna. Huven öppnas, och min kära B230F hänger bakåt. Fläkten har flyttats ut ur skyddskåpan, och bakdelen av motorn rör nästan karossen. Allt skedde under mörker, så kunde inte se så mycket. Då jag provade att köra den en meter eller två (efter smällen), så kan jag beskriva hur det var. För varje varv som däcken snurrade, så var det något som tog emot, och gjorde att den hackade sig framåt. Jag tror att det kan vara kardanknuten som är i en för hög vinken, och därför trycker tillbaka när man försöker köra, vilket resulterar i att växellådorna skakar mycket. De skakar men jämna mellanrum, därför misstänker jag att det är kardankuten. Då marken var mycket blöt, och ljust inte helt fans där kunde jag bara se att downpipen låg mot marken, men kunde inte se växellådorna på grund av mörker.

Just nu står den på skolparkeringen, och behöver gärna komma hem så snabbt som möjligt. Bogsera/knuffa hem den är inget alternativ, då det slår i växellådrona när den rullar för fort (tror vi. Vi är inte experter, så om du har en hypotest, tveka inte på att berätta!).

Skulle gärna villa ha hem den, och få den lagad så fort som möjligt. Så om du tror du vet vad det kan vara, tveka inte, jag uppskattar alla hjälp!

Den ända tanken jag själv fått, är att växellådsbalken har lossnat, satt stor tyngd på motorn, böljt den nedår, satt för hög vinkel på kardanknuten. Kom gärna med förslag!

Tack i förhand,
/Julius smile

Senast redigerat av julisj (20 november 2019)

Utmarks-Loke
20 november 2019 · 5 814 Inlägg

Du har väl slagit av växellådsbalken? Men det låter som du borde låta den stå där den står och börja cykla istället.

julisj
20 november 2019 · 27 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Du har väl slagit av växellådsbalken? Men det låter som du borde låta den stå där den står och börja cykla istället.

Jo, det var min tanke med, som jag skrev dit i min edit smile
Tyvärr kan jag inte cykla då den är stulen..
Tror du att balken ramlat av helt eller bara hänger löst? Vi har varit många under bilen och hört någon säga att något som har med lådorna att göra inte sitter redigt fast, vilket jag antar är balken som talas om. Om den har trillat av så får jag nog slänga då den eller en ny på skolgården smile

Loveless
20 november 2019 · 532 Inlägg

Ja, låter onekligen som att växellådsbalken lossnat. Kanske går att ta en domkraft och lyfta under växellådan. Sedan sätta en kloss mellan toppen och torpedväggen och bogsera hem honom långsamt. Eventuellt ta ner kardanen så bakaxeln snurrar fritt.

Går inte det skulle jag nog hyra en kärra på bensinmack och köra hem honom så fort som möjligt. Kan vara värt några hundralappar, för dumt om han blir stående och folk börjar förstöra/sno delar. hmm

När du fått hem honom kan du lyfta upp med pallbockar, inspektera hur det ser ut och laga i lugn och ro.

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 november 2019 · 4 917 Inlägg

Ett långt rör tvärs  över motorutrymmet.
En kedja runtom motorn så att hela vilar på röret.
Lyft med något att bräcka med för att komma under med kedjan och lyfta upp på röret.
Eller trä i röret när någon lyfter..

Senast redigerat av malus (20 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Loveless
20 november 2019 · 532 Inlägg

Växellådsbalken sitter med fyra rejäla bultar, två på varje sida upp mot karossen. Sedan en bult mot växellådskudden. Har du tur har bultarna bara lossnat. Om du har otur har även gängorna förstörts.

Senast redigerat av Loveless (20 november 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
julisj
20 november 2019 · 27 Inlägg

Loveless skrev:
Ja, låter onekligen som att växellådsbalken lossnat. Kanske går att ta en domkraft och lyfta under växellådan. Sedan sätta en kloss mellan toppen och torpedväggen och bogsera hem honom långsamt. Eventuellt ta ner kardanen så bakaxeln snurrar fritt.

Går inte det skulle jag nog hyra en kärra på bensinmack och köra hem honom så fort som möjligt. Kan vara värt några hundralappar, för dumt om han blir stående och folk börjar förstöra/sno delar. hmm

När du fått hem honom kan du lyfta upp med pallbockar, inspektera hur det ser ut och laga i lugn och ro.

Tack så jätte mycket! Ska se om jag kan få hem den och sätta dit en ny balk! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang