Yr av bil

Robbban77
21 november 2019 · 32 Inlägg

Hej!

Har ett väldigt problematiskt och svårhittat problem!

Efter bara några minuters färd i bilen börjar jag av nån anledning känna mig yr och att synen blir som man är berusad, lite efter och snurrig.

Vissa dagar värre vissa dagar bättre.
Upplever ev lite bättre ju kallare de är?

Bilen hade en tidigare läcka ifrån ena spridaren med detta är åtgärdat.

Har sökt överallt (som går se med blotta ögat) samt även haft mekaniker som lyft och letat efter avgasläcka men bilen är snustorr och tät..

Började fundera på om de va ACn som läckte nånting in i kupén men uteslöt det både efter att det har gått ett tag samt har testat köra med ac avstängd.

Bilen köptes av firma som hade såklart använt starka medel för få den som ny inuti vilket lukta starkt som tusan.. har försökt tvätta alla paneler och mattor efterrätt utan resultat..

Har även kört med en sån "ac cleaner" som man ställer på golvet med ac på fullt blås. Bilen luktar fräscht inuti men blir fortfarande yr...

- Jag kan inte känna det är någon speciell doft som tränger sig in, varken avgaser eller något kemiskt.
- avgasrör är bomtät
-kupefilter bytt
- inga som helst märkliga dofter vid tomgång förutom lukt av en varm motor.
AC verkar fungera som den ska, värmer å å kyler.

Bilen i fråga är en Nissan NV200 1.5DCI

Jag hade väldiga problem med en tidigare bil där bilen var bomtät (luften tog sig inte ut så den blev som en tryckkammare) samt att den hade en obehaglig sur/stark doft som inte gick ur oavsett stor rekond med klädseltvätt samt ozonmaskin.
Kan detta satt sina spår på mig och kroppen? Något har blivit påverkat efter detta?

Senast redigerat av Robbban77 (21 november 2019)

Alfa Romeo 166 "Alfan" (2002)
Parre7
21 november 2019 · 58 Inlägg

He ba sätt på näsproppa

Mew
21 november 2019 · 2 156 Inlägg

Parre7 skrev:
He ba sätt på näsproppa

Va? Vilket språk är detta? lol

Utmarks-Loke
21 november 2019 · 5 833 Inlägg

Jag blev yr och illamående en gång efter att ha åkt med en kompis i hans lastbil. Dess vindruta var böjd i kanten för att nå runt hörnet, och detta påverkade synen efter att man suttit och tittat ut ett par timmar. Nu verkar ju nissan NV200 ha ganska flat vindruta men det skulle ändå kunna vara via synen du blir påverkad, det måste inte vara ångor som gör det.

mb_pucken
21 november 2019 · 5 087 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag blev yr och illamående en gång efter att ha åkt med en kompis i hans lastbil. Dess vindruta var böjd i kanten för att nå runt hörnet, och detta påverkade synen efter att man suttit och tittat ut ett par timmar. Nu verkar ju nissan NV200 ha ganska flat vindruta men det skulle ändå kunna vara via synen du blir påverkad, det måste inte vara ångor som gör det.

Exakt det där upplevde jag i en bil för ett tag sedan. Tyvärr kan jag inte komma på vad för modell det var.

Ts kanske kan testa att höja och sänka stolen för att byta synfält genom rutan.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
M123
21 november 2019 · 962 Inlägg

Ozon kan du nog utesluta som en normalt frisk människa men oroar du dig besök läkare.

Ozon bildas vid svetsning och är ofantligt med folk i världen som utsätts för detta dagligen. Det finns hälsorisker men det tycker jag du ska sätta dig in i själva utan att jag gör det värre om du är orolig.

Det jag tycker du ska ställa dig frågande över är.

Kommer detta lika frekvent stillastående som åkandes, är det något speciellt väglag som är värre?
Blir du även yr när andra kör?
Blir du yr med öppet fönster?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
rcy
22 november 2019 · 1 705 Inlägg

På ett tidigare jobb hade vi några billiga Renault Kangoo. Om dom stod i direkt solljus eller väldigt varmt, så fick flera av mina kollegor liknande problem som dig. Vi var rätt säkra på att det var plasten i instrumentbrädan som när den blev varm gav ifrån sig någonting som vissa personer helt enkelt inte klarade av.

Brådhis * Voff voff *
22 november 2019 · 10 276 Inlägg

Det är ju dessutom (numera... Vet ej varför...) ganska vanligt att vindrutorna är lite halvtaskigt tillverkade, så att man upplever det lite som att ha ett par dåliga glasögon på sig i vissa vinklar.

Men som skrivits här ovanför, testa med en ruta öppen så vet du iaf om det är synen eller tex andningsorganen som påverkas.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (22 november 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang