Eftermontering av dragkrok som gått åt skogen, via verkstad (Volvo XC70 Sport 2016)

PrdGmr
21 november 2019 · 21 Inlägg

-

Senast redigerat av PrdGmr (25 november 2019)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 november 2019 · 13 669 Inlägg

fyfan.... så där ska det inte se ut inte okej... jävla tattar jobb

att den hamnar nära är för att det är en krok till en v70 inte en xc70

Senast redigerat av Growe (21 november 2019)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 november 2019 · 13 669 Inlägg

PrdGmr skrev:

Growe skrev:
fyfan.... så där ska det inte se ut inte okej... jävla tattar jobb

att den hamnar nära är för att det är en krok till en v70 inte en xc70

Tack snälla, jag misstänkte också att det var fel krok helt enkelt...

om bara kroken var fel... på riktigt ser det ut så där efter man monterat en krok så har man inget på en bilverkstad att göra...  aldrig sätt något så illa... om jag skär i en kofongare så tar jag upp och ner det tills det är slimfit mot stången inget annat är okej

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 november 2019 · 13 669 Inlägg

kan du ta ett kort på plåten som sitter vid dragkontakten så man ser vad dom monterat för något på bilen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 november 2019 · 14 007 Inlägg

Fyfan va fult monterat. Detta är absolut inte yrkesmän som gjort denna montering!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 november 2019 · 13 669 Inlägg

enligt plåten är det rätt drag men aldrig..något är fel..  men i detta läge känns avståndet mellan kofongaren och draget som ett mindre problem när någon totalt dödar hela kofongaren..   den där är bara att kasta åt helvete och börja om.      förstår inte hur man tänker när man sågar upp kofongaren så där när man inser att draget inte passar..  då plockar man väll ner draget skickar tillbaka det och ber om ett som passar..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 november 2019 · 13 669 Inlägg

Vettemannen skrev:
Fyfan va fult monterat. Detta är absolut inte yrkesmän som gjort denna montering!

/Benny

jag började skratta åt eländet när jag såg det.. men som ägare hade jag varit mer än förbannad.. 

visade min 19åriga son det där.. och han såg alla problem inom loppet av typ 1sec.. att man på en verkstad gör något sånt där visar ju bara att det är inget ställe som ska röra en bil.  tror inte dom ska göra något alls...  ser inte att man skulle klara av något jobb med den känslan av hur saker ska göras..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 november 2019 · 13 669 Inlägg

https://dragkrokdirekt.se/manualer/V-294.pdf

dom måste varit duktiga på att läsa den där pdf när dom monterade draget..  finns anvisning var det ska kapas.. och det är på undersidan inte synligt utifrån =/     skriv ut monterings anvisningar och fråga var någonstans instruktionen var att såga ett hål på utsidan av kofongaren med en mejsel och hammare..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 november 2019 · 14 007 Inlägg

PrdGmr skrev:

Growe skrev:
https://dragkrokdirekt.se/manualer/V-294.pdf

dom måste varit duktiga på att läsa den där pdf när dom monterade draget..  finns anvisning var det ska kapas.. och det är på undersidan inte synligt utifrån =/     skriv ut monterings anvisningar och fråga var någonstans instruktionen var att såga ett hål på utsidan av kofongaren med en mejsel och hammare..

Haha, tack som fasen. Försökte hitta den här men min google-fu var inget vidare. Ja något har ju gått åt helvete helt klart. Men kroken sitter samtidigt så nära stötfångaren så utan hål så fungerar det inte heller. Jag ska ta detta med berörda parter så får de väl försöka åtgärda skiten (fixa ny plast och skära rätt till att börja med)

Är så förbannad så man typ skakar... Nyss köpt en bil för 260000 och så blir det såhär...

Förbannat tråkigt! Hoppas du får ordning på denna mardröm!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 november 2019 · 14 007 Inlägg

PrdGmr skrev:

Vettemannen skrev:

PrdGmr skrev:

Haha, tack som fasen. Försökte hitta den här men min google-fu var inget vidare. Ja något har ju gått åt helvete helt klart. Men kroken sitter samtidigt så nära stötfångaren så utan hål så fungerar det inte heller. Jag ska ta detta med berörda parter så får de väl försöka åtgärda skiten (fixa ny plast och skära rätt till att börja med)

Är så förbannad så man typ skakar... Nyss köpt en bil för 260000 och så blir det såhär...

Förbannat tråkigt! Hoppas du får ordning på denna mardröm!

/Benny

Tack. Ja verkligen. Jag ser till att uppdaterar hur det går vidare. Kanske intressant för någon annan också.

Det är alltid bra och kul med uppdatering!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zzr9409209
21 november 2019 · 716 Inlägg

Och en 7 polig kontakt på en så ny bil,bara det säger en del....och resten,FY FAN!!!!!!! Har köpt en dragkrok av dom och monterat själv på v60 cc..ingen anvisning hur man skulle kapa,men mäta två ggr och kapa en ggn,så blev det bra...

viccoA
21 november 2019 · 3 109 Inlägg

Är väl bara att påpeka det för bilhandlaren så kan han fajtas bäst han vill med dragkrokskungen och deras installationspartner.
Vems fel det är spelar inte dig någon till, eftermonteringen skulle handlaren stå för, därför står han även för resultatet av den sk. monteringen.

Senast redigerat av viccoA (21 november 2019)

mb_pucken
21 november 2019 · 5 083 Inlägg

Det där var fan det sämst utförda arbetet jag sett!
Om man är så jävla talanglös att man monterar kroken så det ser ut på detta sätt så undrar jag hur mycket annat som är fel!
Dragit draget med moment, allt kitt/massa bortskrapat osv.
Elsystemet inkopplat med riktiga boxar eller strömtjuvar på befintliga kablar osv..

Senast redigerat av mb_pucken (21 november 2019)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
M123
21 november 2019 · 962 Inlägg

Det är vid sådana här tillfällen man är snubblade nära att tappa hoppet för mänskligheten.
Det är så fult och okunnigt utfört att jag finner fan inte ord. Enda jag kan tänka mig dom kunnat gjort det värre med är väl en yxa.

Jag tycker gott du kan visa vederbörande några kommentarer här i tråden hur vi tycker det ser ut. Du får mer än gärna visa min.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Equium
21 november 2019 · 354 Inlägg

Sjukaste jag sett på länge...

fish Allfixare
22 november 2019 · 1 475 Inlägg

Jävlar vilka dragkrokskungar. 1. Vänder dragbalken bakåfram. 2. Inser inte det. 3. Sågar totalt sönder stötfångaren, och uppenbarligen är nöjda med sitt jobb. 4. Lämnar ut skiten till kunden. Om du inte redan har betalat för bilen, så gör allt i din makt att avbryta köpet. Vill du ändå ha bilen, kräv att draget ska monteras på en riktig verkstad, och en ny stötfångare ska dom stå för. och förfan se till så dom inte har pundat till elen med strömtjuvar och skit.

candyweiss
22 november 2019 · 863 Inlägg

Fy fan alltså, vilken mardröm. Ska man skratta eller gråta?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 november 2019 · 13 669 Inlägg

fish skrev:
Jävlar vilka dragkrokskungar. 1. Vänder dragbalken bakåfram. 2. Inser inte det. 3. Sågar totalt sönder stötfångaren, och uppenbarligen är nöjda med sitt jobb. 4. Lämnar ut skiten till kunden. Om du inte redan har betalat för bilen, så gör allt i din makt att avbryta köpet. Vill du ändå ha bilen, kräv att draget ska monteras på en riktig verkstad, och en ny stötfångare ska dom stå för. och förfan se till så dom inte har pundat till elen med strömtjuvar och skit.

Haha ja det har du rätt i hur fan kan dom göra en sån jävla miss.. Funderade på vad dom gjort för fel.   Brukar inte ens gå att vända dom fel.  Att det sitter Ström tjuvar över allt kan vi räkna med..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
22 november 2019 · 7 198 Inlägg

Lite o t kanske.
För många år sedan köpte jag en komplett draganordning till en då ny Vento hos Biltema.
Följde bruksanvisningen som bl a föreskrev hur urtaget i "bumpern" skulle göras.
En bifogad håltagningsmall tejpades fast på bumpern, ett 5 mm ingångshål borrades och den elektriska sticksågen fullbordade hålet.
Efter att draganordningen monterats och bumpern skulle slutföra jobbet så visade det sig att hålet i bumpern hamnat fel.
Kollade då med håltagningsmallen och såg att den var var felvänd.
"Upp" skulle ha varit "ner" på håltagningsmallen.
Kontaktade Biltema per telefon och blev hänvisad runt om till olika handläggare som hänvisade vidare.
Skrev brev till Biltema, som inte besvarades.
Uppsökte Biltema i Botkyrka, som hänvisade till huvudkontoret.
Ny (ensidig) skriftväxling med Biltema.
Gav upp.
Tog upp ett nytt hål i bumpern efter den befintliga mallen - men nu upp-och-ner.
Urtaget passade bra.
Limmade fast den ursågade biten i bumpern och monterade en självhäftande  "S"-skylt över hålet.

Kan dragkrokskungen ha applicerat håltagningsmallen fel?
De kanske inte hade vanan och kunskapen att montera draganordning på så "udda" bilar som Volvo?

Mer än skamligt av dragkrokskungen(och Biltema).

Dessa bilder borde spridas på fler forum så att dragkrokskungen riktigt får stå i skamvrån.

Men dom kanske gör som Biltema = sticker huvudet i sanden, och vägrar kompensera för egen felaktighet.

B t w så är dragmontering bland de enklaste jobben som ger den största besparingen utan specialverktyg - om man köper en "originalsats" - på de flesta bilar.

Vidrigaste undantagen, som jag råkat ut för, är gamla SAAB 95 och Mercedes 124.

Enklast monteringen var på en Mazda 626.
På den senare fanns färdiga hål.
Bara avlägsna gummipluggar och tejp samt plugga in ett förmonterat kopplingsstycke i ena bakljusarmaturen.

Avvaktar och följer med spänning fortsättningen på historien om dragkrokskungen.

Meaganeowner
22 november 2019 · 2 250 Inlägg

Lugnt.

Alltid 1 års garanti på allt utfört arbetet.
Vem som i din tur står för detta, lär ju kvitta dig.

Helt enkelt ett klantigt felmontage och förmodligen fel produkt.

Garanterat så är denna montering inte typgodkänd. Vilket gör att t ex försäkring inte gäller vid ev olycka, för vare sig bil eller kopplat släp. Kan bli otroligt dyrt vid olycka. Kanske t o m skadestånd.

Kommer dessutom även att uppdagas vid bilprovningen. För vid första besiktningen, efter montage ska du kunna visa monteringsanvisning mm, annars står du där med skägget i brevlådan. Och måste då kontakta handlare m fl.

Litar du på att dragkrokens skruvar är monterad med rätt åtdragningsmoment?
De skulle inte jag göra i detta fallet.

Går det överhuvudtaget att koppla en släpvagn, när kulan sitter som den gör.
I vart fall inte utan att REPA stötfångaren.

Personligen skulle jag inte våga dra något med den bilen i nuvarande skick.
Tror säkert kroken håller, men som sagt ovan, försäkringar gäller inte.
Ponera att du hänger på en dyrare husvagn...

Ge handlaren per mail eller skriftligt, med bestyrkt kopia, en enda chans att korrigera.
Sätt en tidsram.
Erbjud samtidigt att du som alternativ lämnar till annan verkstad och skickar räkningen till honom.
Påtala detta ovan, om felmontage, försäkring, problem vid besiktning o s v.

Givetvis ska dragkrokkungen informeras, det vill ju inte ha nån skit rullande på vägarna.

Krånglar det vidare, så vänd dig till försäkringsbolaget. Dessa kommer i stort sett att annulera försäkringen. Ställ så bilen hos firman du handlade av.

Senast redigerat av Meaganeowner (22 november 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang