Eftermontering av dragkrok som gått åt skogen, via verkstad (Volvo XC70 Sport 2016)

Utmarks-Loke
22 november 2019 · 5 813 Inlägg

Risken som jag ser här är att de vänder dragbalken så allting sitter rätt, men vägrar byta stötfångare för den är ju ganska dyr.

torsen
22 november 2019 · 7 198 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Kommer även att uppdagas vid bilprovningen. För vid första besiktningen, efter montage ska du kunna visa monteringsanvisning mm.

Är du säker på detta?
Lät på min då nya CR-V -16 i s m leveransen montera infällbar draganordning.
Vid första, och enda hitintills, besiktningen, hos Dekra, efterfrågades ingen monteringsanvisning.

Däremot, på den gamla goda tiden, när man var tvungen att låta utföra en begränsad registreringsbesiktning, en s k A3, kollade besiktningsmannen(inte bilprovaren) att draganordningen var korrekt monterad = att all "massa" var avlägsnad vid monteringskontaktytorna.
Därefter kontrolldrog besiktningsmannen alla skruvförband enligt monteringsanvisningens krav.

zzr9409209
22 november 2019 · 716 Inlägg

Krävs inget intyg för bes,

Utmarks-Loke
22 november 2019 · 5 813 Inlägg

EU-regler tror jag, på nyare bilar behövs ingen besiktning av eftermonterade dragkrokar

Meaganeowner
22 november 2019 · 2 250 Inlägg

.

Nej, inte intyg!

Bara monteringsanvisningen, i vart fall, då jag besiktade i våras.

Ja, ha... Du har fått dragkrok på bilen...

Och besiktningsmannen kollade infästningarna.


Hur som haver, så bör det ju gå att lyfta dit en kulhandske, utan att det blir fler REPOR.
Och fråga gärna försäkringsbolaget vad de anser om felaktigt, ja t o m modifierad dragkrok.

Skamligt.

Senast redigerat av Meaganeowner (22 november 2019)

Brådhis * Voff voff *
22 november 2019 · 10 244 Inlägg

Du milda öde, det här måste ju vara rekord i att göra fel...? Dragbalken felmonterad och sedan förstört kundens stötfångare för att kunna använda den...? Och dessutom sågat ut hålet med nå´n form av handsåg(?)?

Hoppas du låter Dragkrokskungen ta del av dessa bilder!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 november 2019 · 13 673 Inlägg

Brådhis skrev:
Du milda öde, det här måste ju vara rekord i att göra fel...? Dragbalken felmonterad och sedan förstört kundens stötfångare för att kunna använda den...? Och dessutom sågat ut hålet med nå´n form av handsåg(?)?

Hoppas du låter Dragkrokskungen ta del av dessa bilder!

//Brådhis

Handsåg? Tror mer på mejsel och hammare

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
22 november 2019 · 5 813 Inlägg

Sticksåg eller tigersåg skulle jag tro

Meaganeowner
22 november 2019 · 2 250 Inlägg

.

Nu vill vi gärna ha en kommentar, från den eller de som utfört monteringen.

Om det var besvärligt att ta del av monteringsanvisningen...

Om det monterats dragkrokar tidigare

Om det finns f-skatt sedel

Vem som ansvarar förkorrekt montering

Vem fixar helt ny stötfångare

O s v.

Slutligen, så vill vi veta vem som står för ev garantier på utfört arbetet...


M a o. Vänd dig till handlaren!

Rensvinf
22 november 2019 · 528 Inlägg

Volvo har väl perforerade märken för att ta ut hålet för dragkrok?
Jag satte dit en avtagbar dragkrok på min volvo v70 2012. och då fanns det perforerat för där hålet skulle vara.  Bara att kapa utmed detta.  Borde vara så även för xc70.  Dvs, klipper man utanför detta så är man inte lite borttappad..   smile

Meaganeowner
22 november 2019 · 2 250 Inlägg

Jo, jo,  Så kan det vara

Men ursäktar inte dålig sågning, med märken långt utanför ev urtag för dragkroken.
Ej heller att dragkulan montetas så att det knappt kan gå att koppla kulhanske på kulan, utan att fördärva bilens lack ön mer.

Nåväl... Nyss länkat vidare...

Hur har handlaren tänkt sig lösa detta, är väl en seriös fråga du bör ställa.

jaka54
22 november 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ser för j...ut! Men hur ska dragkroken fästas i bilen? Ser man på bilderna du skickat så är själva kroken rätt monterad (med två skruvar) och den kan inte sitta på annat sätt.-eller hur!?
Återstår bägge fästena, höger och vänster sida i bilens befintliga "ramdel" ...och där finns väl färdiga hål??
Enligt monteringsanvisningen är ju allt fastsatt korrekt,för det kan ju inte sitta på annat sätt.  -Så hur ska egentligen "dragkroken " monteras utan att man ska slippa ta upp ett så stort hål i kofångaren??? -Lite nyfiken.

Senast redigerat av jaka54 (22 november 2019)

Xebers76
22 november 2019 · 2 250 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ser för j...ut! Men hur ska dragkroken fästas i bilen? Ser man på bilderna du skickat så är själva kroken rätt monterad (med två skruvar) och den kan inte sitta på annat sätt.-eller hur!?
Återstår bägge fästena, höger och vänster sida i bilens befintliga "ramdel" ...och där finns väl färdiga hål??
Enligt monteringsanvisningen är ju allt fastsatt korrekt,för det kan ju inte sitta på annat sätt.  -Så hur ska egentligen "dragkroken " monteras utan att man ska slippa ta upp ett så stort hål i kofångaren??? -Lite nyfiken.

Som jag fattar det är dragkroksbalken på fel håll

jaka54
22 november 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Nej! Den ser ut att vara monterad som på anvisningen och dessutom kan den inte vändas fel.

torsen
22 november 2019 · 7 198 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Lugnt.
Alltid 1 års garanti på allt utfört arbetet.

Är det vad du tror?
Då har du aldrig varit i kontakt med Mekonomen!
Trots att det på kvittot och fakturan står 3 års garanti på arbete och delar så står dom inte för ansvar ens dagen efter.
Dom klarade sig t o m hos ARN.

Så garantier i s m bilar har en särställning jämfört med t ex att köpa en klocka eller en ask tändstickor.

Meaganeowner
22 november 2019 · 2 250 Inlägg

Öhhhhh.

Ska ändå inte själva dragkulan sitta
s a s längre bak om stötfångaren.
?

Om inte så vänligen gräv fram en instruktion, där det framgår att kofångare ska demonteras innan släp kopplas.

Någon som kan lägga upp en bild på korrekt monterad fast dragkrok? Såstt TS ser hur det ska se ut.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (22 november 2019)

Meaganeowner
22 november 2019 · 2 250 Inlägg

torsen skrev:

Meaganeowner skrev:
Lugnt.
Alltid 1 års garanti på allt utfört arbetet.

Är det vad du tror?
Då har du aldrig varit i kontakt med Mekonomen!
Trots att det på kvittot och fakturan står 3 års garanti på arbete och delar så står dom inte för ansvar ens dagen efter.
Dom klarade sig t o m hos ARN.

Så garantier i s m bilar har en särställning jämfört med t ex att köpa en klocka eller en ask tändstickor.

Trodde, att RH-garanti i dag var en skröna!

Brådhis * Voff voff *
22 november 2019 · 10 244 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Nej! Den ser ut att vara monterad som på anvisningen och dessutom kan den inte vändas fel.

Jobbar du på Dragkrokskungen...? wink Kika i det här inlägget så ser du tydligt att instruktionen visar att den längre delen där själva kroken bultas fast ska sticka ut bakåt och att på trådskaparens bild i samma inlägg pekar dom delarna framåt.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 6#p4571716

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Meaganeowner
22 november 2019 · 2 250 Inlägg

Billig dragkrok till Audi eller Saab V4?

Kan i o f s vara dragkrok till fel modell, så som det skrevs inledningsvis i tråden. Vilket väl ändå inte legitimerar att halva bilen sågas sönder på ett högst oproffsigt sätt.

Betänk vad som skulle kunnat hänt om montören fått i uppgift att t ex byta framruta. Detta hade förmodligen renderat omlackering av hela bilen.


.



.

Senast redigerat av Meaganeowner (22 november 2019)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 november 2019 · 13 673 Inlägg

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Nej! Den ser ut att vara monterad som på anvisningen och dessutom kan den inte vändas fel.

Jobbar du på Dragkrokskungen...? wink Kika i det här inlägget så ser du tydligt att instruktionen visar att den längre delen där själva kroken bultas fast ska sticka ut bakåt och att på trådskaparens bild i samma inlägg pekar dom delarna framåt.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 6#p4571716

//Brådhis

exakt jag länkade till monteringsanvisningen efter en hel del sökande hittade jag en sån.

utan tvekan är den åt fel håll..  det såg inte jag först men när man monterar ett drag bör man ju inse att något är fel när kofongaren inte går att få dit..  det borde ju vara en rätt stor ledtråd smile  en annan ledtråd är ju hur stort hålet ska vara enligt monteringsanvisningarna ..    men som sagt det finns folk till allt smile)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang