Eftermontering av dragkrok som gått åt skogen, via verkstad (Volvo XC70 Sport 2016)

KolGruvan
22 november 2019 · 1 450 Inlägg

Det värsta ja sett.. men det känns ju som att om man kopplar på ett släp så borde släpet ta i stötfångaren så nära som kroken sitter?

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
jaka54
22 november 2019 · 5 714 Inlägg

Hej!
Ha ha! Nej jag jobbar inte på dragkrokskungen!
Men bilden i instruktion visar exakt  samma som på fotografiet som trådskaparen skickat på undersidan av bilen,  vilket betyder att allt är monterat som det ska men...något har ju blivit fel ändå! För ett så stort hål ska ju inte behövas tas upp i kofångaren och kulan ska inte sitta så nära kofångaren! Antigen har fel dragkrok monterats eller så sitter kofångaren för långt ut på grund av att den inte är originaldel eller också sitter hålen i bilens rambalkar fel! -Det finns kanske många orsaker till att det blivit fel.

Senast redigerat av jaka54 (22 november 2019)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 november 2019 · 14 039 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ha ha! Nej jag jobbar inte på dragkrokskungen!
Men bilden i instruktion visar exakt  samma som på fotografiet som trådskaparen skickat på undersidan av bilen,  vilket betyder att allt är monterat som det ska men...något har ju blivit fel ändå! För ett så stort hål ska ju inte behövas tas upp i kofångaren och kulan ska inte sitta så nära kofångaren! Antigen har fel dragkrok monterats eller så sitter kofångaren för långt ut!

jaka, ser du inte att krokhållaren är vänd åt fel håll?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
22 november 2019 · 10 275 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ha ha! Nej jag jobbar inte på dragkrokskungen!
Men bilden i instruktion visar exakt  samma som på fotografiet som trådskaparen skickat på undersidan av bilen,  vilket betyder att allt är monterat som det ska men...något har ju blivit fel ändå! För ett så stort hål ska ju inte behövas tas upp i kofångaren och kulan ska inte sitta så nära kofångaren! Antigen har fel dragkrok monterats eller så sitter kofångaren för långt ut på grund av att den inte är originaldel eller också sitter hålen i bilens rambalkar fel! -Det finns kanske många orsaker till att det blivit fel.

Då får du nog titta en gång till. Det syns VÄLDIGT tydligt att fästet är åt fel håll.

(Sett från sidan ska det se ut som ett "d" men på bilden ser det ut som ett "b".)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Christian S
22 november 2019 · 4 816 Inlägg

herregud vad det ser ut.
som tur är kan man byta bara den delen av kofångaren så dom slipper byta hela.

har du kollat hur elen är inkopplad? det finns garanterat ingen trailermodul som det gör original iallafall som avaktiverar bla p-sensorerna bak så att det inte tjuter och har sig när man backar med ett släp tillkopplat.

jag hade ALDRIG låtit dom montera någon annan dragkrok än original.

här har du monteringsbeskrivning för en original fast dragkrok https://accessories.volvocars.com/Insta … (08-)/2016
här är monteringsbeskrivningen för kablaget https://accessories.volvocars.com/Insta … (08-)/2016
och till slut trailermodulen https://accessories.volvocars.com/Insta … (08-)/2016
finns på under packa & lasta på volvos tillbehörssida https://accessories.volvocars.com/sv-se … -load/2016
efter det måste bilen programmeras för att elen skall fungera.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Meaganeowner
22 november 2019 · 2 250 Inlägg

JAKA...

Se inlägg 20, sid 1.

Använd samma avstånd till bildskärmen, när du betraktar bild respektive skiss. Eventuellt slut ena ögat.

Låt det inte gå för långt mellan betraktelserna, för då kan hjärnan spela dig samma spratt, som för mig.

Testar just nu.... Ööööh, det ser ut som om du har rätt varannan gång, jag öppnar ögonen.

Vilken förnimmelse ska jag välja?
Ole, dole...

Börjar bli orolig.

Ger upp...

Kallar på sambon.


.

Senast redigerat av Meaganeowner (22 november 2019)

Slim
22 november 2019 · 340 Inlägg

Det ser helt åt helvete ut, men det vet du ju redan:(

Mitt tips är att tvätta bilen och se efter mycket noga så inget annat är skadat. Det är viktigt att allt tas upp på samma gång, annars är det mycket svårare att få firman att ta på sig skadan.

Meaganeowner
22 november 2019 · 2 250 Inlägg

Rinner det bränsle också? Ser ut då på en av de sista bilderna.

Brådhis * Voff voff *
22 november 2019 · 10 275 Inlägg

Spräckt bakljus är inte helt ovanligt på V70/XC70 när man är oförsiktig när bakstötfångaren plockas ner. Så det är mycket möjligt att det kommer av denna operation.

Skärmbreddare som släpper av sig själv är även det rätt vanligt så det behöver inte, men kan förstås, komma av klåparens framfart.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr9409209
22 november 2019 · 716 Inlägg

Skärmbreddarna ligger utanpå stötfångaren,vilka måste demonteras..

KolGruvan
22 november 2019 · 1 450 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Skärmbreddarna ligger utanpå stötfångaren,vilka måste demonteras..

Ne dom måste inte demonteras för att lossa stötfångaren. Men däremot släpper dom ganska lätt om man är oförsiktig.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Christian S
22 november 2019 · 4 816 Inlägg

PrdGmr skrev:
Vet inte huruvida de måste demonteras eller hur det funkar, men något måste ju ha hänt? Bredderna sitter som sagt utanpå, men man kanske lossar och de sitter kvar?

kollar man i monteringsbeskrivningen jag postade innan ( https://accessories.volvocars.com/Insta … (08-)/2016 ) så behöver man inte lossa dom.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Christian S
22 november 2019 · 4 816 Inlägg

PrdGmr skrev:
Ja, det kan ju vara så att det är helt åt helsike fel krok, även om det verkar stämma med V-numret på etiketten. Lutar nu dock att låta dem ta in bilen igen. På så sätt borde jag åtminstone vara skyddad ifall det blir fel igen och kan då kanske häva köpet, även om det är riktigt trist då jag verkligen älskar bilen...

gör dom fel igen så får dom återställa bilen till det skicket den var innan dom var där och klåpare sedan köper du den här dragkroken https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo … -31359720/ och monterar den själv (gärna med hjälp av en duktig kompis) sedan åker du och programmerar bilen och då har du en fungerande original dragkrok.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Rensvinf
22 november 2019 · 528 Inlägg

PrdGmr skrev:
Ja, det kan ju vara så att det är helt åt helsike fel krok, även om det verkar stämma med V-numret på etiketten. Lutar nu dock att låta dem ta in bilen igen. På så sätt borde jag åtminstone vara skyddad ifall det blir fel igen och kan då kanske häva köpet, även om det är riktigt trist då jag verkligen älskar bilen...

Så hade jag också tänkt.

jaka54
22 november 2019 · 5 714 Inlägg

Hej!
Har kollat igen och allt verkar ju stämma med instruktionerna! Bilden visar att kulfästet sitter rätt (kan inte sitta på annat sätt då det bara finns två hål för skruvarna) och att den längsgående balken sitter rätt (rambalken kan bara monteras på ett sätt) samt att de två ramfästena som ska skjutas in i bilens balkar bara kan sättas på ett sätt.

Senast redigerat av jaka54 (22 november 2019)

MammDiin
23 november 2019 · 2 019 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har kollat igen och allt verkar ju stämma med instruktionerna! Bilden visar att kulfästet sitter rätt (kan inte sitta på annat sätt då det bara finns två hål för skruvarna) och att den längsgående balken sitter rätt (rambalken kan bara monteras på ett sätt) samt att de två ramfästena som ska skjutas in i bilens balkar bara kan sättas på ett sätt.

Om man kollar på instruktionerna som Growe länkade så ser det ut som att inget hindrar en från att svänga ''towbar mainframe'' 180 grader fel.
Och jämför man bilderna som PrdGmr lagt upp så ser det ut som att så är fallet.

Meaganeowner
23 november 2019 · 2 250 Inlägg

Ja, det finns ju två sätt att vända ett spett.

TS. I vardera änden av dragbalken sitter två med bilen längsgående järn, kanske 40 cm långa, fästade i just dragbalken.

Är dessa järn skruvade, med synliga skruvskallar, eller fastsvetsade i dragbalkens ändar?

Fastsvetsade. Då är det fel drag, till din bil. Går liksom inte att ändra.

Fastskruvade. Endera felvänd dragbalk eller fel drag till just din bil.

Oavsett ett mycket dåligt arbete av den som monterade draget. Denne borde stå för kostnaderna.

Meaganeowner
23 november 2019 · 2 250 Inlägg

Som jag och flera andra misstänkte.

zzr9409209
23 november 2019 · 716 Inlägg

Du ska ha en trailermodulbox plug and play,färdiga kontaktstycken=inga skottar o skarver, med en 13 polig kontakt,då kopplas backsensorerna, start o stop, dimljus, bort..och att du kan ha ledbakljus på kärran/ husvagnen om du vill,..

Meaganeowner
23 november 2019 · 2 250 Inlägg

Verkar som om mist en, kanske fler kör med RH-garanti i detta fall.

Seriöst folk hade redan löst problemen.

Senast redigerat av Meaganeowner (23 november 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang