Eftermontering av dragkrok som gått åt skogen, via verkstad (Volvo XC70 Sport 2016)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 november 2019 · 14 007 Inlägg

Det är ingen tvekan om att det är fel eller hur jaka!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Trekmeister
23 november 2019 · 272 Inlägg

PrdGmr skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233895/233895-e6100e9aa611c5593f5a6df5d72efd74.jpg

På den bilden ser man dessutom att "installatören" (tveksamt om han/hon förtjänar den titeln) satt brickorna på fel sida på den främre skruven!

Edit: Skruvarna sitter även på fel håll jämfört med installationsanvisningen, även om jag inte tror det egentligen spelar någon roll.

Senast redigerat av Trekmeister (23 november 2019)

caromania Forummoderator
23 november 2019 · 9 296 Inlägg

Jag tänkte inte skriva i tråden då det är överflödigt men vilket jävla stolpskott till ”mekaniker”!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
MammDiin
23 november 2019 · 2 016 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233895/233895-72e384d84fb9765ac7568c42b6668d02.jpg

Man ser på denna bild att den är felsvängd, om man jämför med ritningen i instruktionerna.

granadadr
23 november 2019 · 7 268 Inlägg

USCH säger jag bara,, en fråga,, menar INTE att vara dum men,, att du tog hem den? jag hade nog stått en dag å gapat på dem wink ,, minns en gång när jag skulle hämta pappas bil från lack,, man såg i mörker hur den hade fel färg på lackade skärmen,, sa ju så klart till verkmästaren att den bilen hämtar jag ej wink

men LYCKA till å få till den stå på dig detta var nog det värsta jag sett,, allt var ju sönder,, har dem tagit in praktikanter från safac?

granadadr
23 november 2019 · 7 268 Inlägg

Ivel skrev:

PrdGmr skrev:

granadadr skrev:
USCH säger jag bara,, en fråga,, menar INTE att vara dum men,, att du tog hem den? jag hade nog stått en dag å gapat på dem wink ,, minns en gång när jag skulle hämta pappas bil från lack,, man såg i mörker hur den hade fel färg på lackade skärmen,, sa ju så klart till verkmästaren att den bilen hämtar jag ej wink

men LYCKA till å få till den stå på dig detta var nog det värsta jag sett,, allt var ju sönder,, har dem tagit in praktikanter från safac?

Ja, jag har också tänkt på att jag aldrig skulle ha tagit den därifrån. Ärligt talat så blev jag så chockad så jag naivt tänkte att det kanske är så att det måste sågas upp ett hål bak på XC70 om man monterar en dragkrok som inte funnits där innan. Eller att en annan karossdel behövs eller så, för att det ska passa. Tänkte att jag i sådant fall får lösa det senare med antingen ny del som passar med drag eller åtminstone snygga till sågningen, men att den här verkstaden inte skulle kunna lösa det.

Sen när man kom tillbaka till verkligheten så insåg jag ju att detta är väldigt, väldigt fel.

Å andra sidan vill du knappast låta de där kretinerna ha din bil i sitt våld. Jag kan knappt föreställa mig hur ett försök att rätta till eländet kan sluta.

nää men hade ju sagt ett par väl valda och fått dem att inse att man går vidare med detta DIREKT på plats,, alltid bra att lägga korten på bordet direkt  så dem vet,

Senast redigerat av granadadr (23 november 2019)

jaka54
23 november 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Visst håller jag mer er om att det skulle vara bättre att "vända" tvärbalken men frågan är om det går?? stämmer hålen i ändarna på rambalken överens då med plattjärnen som går in i bilens rambalkar? De gör de om hålen (och skruvarna) är monterade precis ovanför varandra men är de förskjutna i förhållande till varandra så går det inte...jo om man vänder på plattjärnen som går in i bilens rambalkar.

W123-76
23 november 2019 · 72 Inlägg

Dom har nog kapat hålet så långt upp för att ens få dit stötfångarn igen då kroken ligger så nära. Ser förjäävligt ut dedär.

Das beste oder nichts!
granadadr
23 november 2019 · 7 268 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Visst håller jag mer er om att det skulle vara bättre att "vända" tvärbalken men frågan är om det går?? stämmer hålen i ändarna på rambalken överens då med plattjärnen som går in i bilens rambalkar? De gör de om hålen (och skruvarna) är monterade precis ovanför varandra men är de förskjutna i förhållande till varandra så går det inte...jo om man vänder på plattjärnen som går in i bilens rambalkar.

ÄVEN om så vore,, så avbryter man då,, man slaktar ej en kofångare,,

jaka54
23 november 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Självklart att man inte tar upp så stort hål i kofångaren! Ett jäkla amatörjobb!

Deception
24 november 2019 · 97 Inlägg

Jag har eftermonterat EN fast krok någonsin, och till och med det blev sju resor bättre än det där. Att man sedan monterar en 7 polig kontakt är rent fel då det egentligen inte får monteras på så ny bil enligt EG-regler osv... Men okej, kontakten är väl egentligen sak samma.. Men vad FN har de gjort?
Dessutom känns det rätt troligt att den där universalkabeln sitter med strömtjuvar.

Stötfångaren är bara slänga för den går aldrig att få bra igen. Rätt modell av krok vore att föredra och att någon icke klåpare monterar den.

I ts fall hade jag slagit på stora trumman. Dra in motorpress osv. Kräv av bilhandlaren att allt åtgärdas annars får man processa om att häva köp osv. Som minst ska de stå för en ny stötfångare.
Vill du sedan ha krok, ombesörj det själv eller åk till Volvo så det blir rätt.

Tyvärr är jag inte förvånad då jag dagligen ser kassa verkstadsjobb inom jobbet... Träffade en kund med samma problem som ts. Fått fel modell och fult monterat. Även han hade "fått det fixat i samband med affären" hos en större fristående handlare i Västra Stockholm.

Senast redigerat av Deception (24 november 2019)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 november 2019 · 14 007 Inlägg

PrdGmr skrev:

Deception skrev:
Jag har eftermonterat EN fast krok någonsin, och till och med det blev sju resor bättre än det där. Att man sedan monterar en 7 polig kontakt är rent fel då det egentligen inte får monteras på så ny bil enligt EG-regler osv... Men okej, kontakten är väl egentligen sak samma.. Men vad FN har de gjort?
Dessutom känns det rätt troligt att den där universalkabeln sitter med strömtjuvar.

Stötfångaren är bara slänga för den går aldrig att få bra igen. Rätt modell av krok vore att föredra och att någon icke klåpare monterar den.

I ts fall hade jag slagit på stora trumman. Dra in motorpress osv. Kräv av bilhandlaren att allt åtgärdas annars får man processa om att häva köp osv. Som minst ska de stå för en ny stötfångare.
Vill du sedan ha krok, ombesörj det själv eller åk till Volvo så det blir rätt.

Tyvärr är jag inte förvånad då jag dagligen ser kassa verkstadsjobb inom jobbet... Träffade en kund med samma problem som ts. Fått fel modell och fult monterat. Även han hade "fått det fixat i samband med affären" hos en större fristående handlare i Västra Stockholm.

Ja, jag vill verkligen bara få bilen återställd och sen lösa det själv med Volvo eller annan ”riktig” verkstad. Även om jag får stå för kalaset själv ändå.

Angående att kontakta motorpress och slå på stora trumman så är det helt min tanke också, om de inte löser situationen på ett bra sett. Har endast pratat med verkstaden som utfört detta, inte mellanhanden. Än så länge är det ”bara” ett misstag, men om de finner en bra lösning och allt ordnas (helst då att de bara säger åt mig att gå någon annanstans och skicka fakturan) så är jag nöjd. Om det nu blir en längre process och det inte blir bra så kommer jag göra allt för att få ut detta så att ingen annan drabbas (press så gott det går, alla motorforum/bloggar/övrigt). Det här bilköpet är liksom något vi verkligen sparar ihop till, och är noga utvalt. Det är inte en gammal Mazda 323 för 10000:- som de sågat sönder. Jag vill inte ens veta vilka summor som dessa skador kostar att laga.

Mycket olyckligt så klart. Håll oss uppdaterade om vad som händer framöver!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Meaganeowner
24 november 2019 · 2 250 Inlägg

.

Nu har det väl ändå gått tillräckligt många dagar sen eländet började. Brukar bli svårt att lösa sådana saker om det inte löses direkt.
Typ, kunde verkade nöjd...

Visst har du väl en kärrtransport som ska göras i morgon?

Iväg till handlaren som sålde bilen och fråga hur han löser detta.
Lämna bilen och fråga när du kan hämta denna.
Givetvis ska du ha ersättningsbil under tiden. Med dragkrok!

uhlin
24 november 2019 · 2 831 Inlägg

PrdGmr skrev:

Meaganeowner skrev:
.

Nu har det väl ändå gått tillräckligt många dagar sen eländet började. Brukar bli svårt att lösa sådana saker om det inte löses direkt.
Typ, kunde verkade nöjd...

Visst har du väl en kärrtransport som ska göras i morgon?

Iväg till handlaren som sålde bilen och fråga hur han löser detta.
Lämna bilen och fråga när du kan hämta denna.
Givetvis ska du ha ersättningsbil under tiden. Med dragkrok!

Självklart har du rätt, dock så började denna historia i torsdags (fick den åter torsdag runt 17.15) så då hade inget öppet. Kontaktade och visade bil för bilhandlare och pratat med verkstaden på fredagen. Nu har allt stängt och kan inte göra något förrän imorgon måndag.

Men ja, planen var att använda dragkroken nu, vilken är helt oanvändbar.

En helt annan fråga: går det att ”uppgradera” till en 13-polig kontakt efter att fått en 7-polig installerad? Om jag liksom kan gå till en annan verkstad och få det fixat med box som stänger av backvarnare osv? Någon som vet?

Åk dit du köpte bilen och lämna den där, kräv lånebil och att de löser detta NU!

Naturligtvis ska du ha en 13-polig kontakt, det är upp till dem att fixa detta, och seriöst då,  inte nåt halvdant fusk.  jag menar, en ny bil ska du inte tolerera nåt annat. Inte om den vore begagnad heller.

Detta var absolut det värsta jag sett.

Christian S
24 november 2019 · 4 815 Inlägg

uhlin skrev:
jag menar, en ny bil ska du inte tolerera nåt annat. Inte om den vore begagnad heller..

han har köpt en begagnad bil, den är ifrån 2016 vilket är sista årsmodellen av XC70 wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Christian S
24 november 2019 · 4 815 Inlägg

PrdGmr skrev:
En helt annan fråga: går det att ”uppgradera” till en 13-polig kontakt efter att fått en 7-polig installerad? Om jag liksom kan gå till en annan verkstad och få det fixat med box som stänger av backvarnare osv? Någon som vet?

då får man demontera den som sitter där nu och montera en original kabelsats samt trailermodul för vad jag vet så finns det ingen eftermarknads som har det.

om man har en 7 polig kontakt på bilen och det är 13 polig på släpet så finns det en adapter att köpa så att det passar, det finns även tvärtom dvs om man har 13 polig på bilen och ett 7 poligt på släpet så finns det adapter för det också.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Meaganeowner
24 november 2019 · 2 250 Inlägg

Har för mig att Volvo har en multikontakt, sen längre tillbaks, som det bara är att plugga in kablage mm i. Så gjorde en kompis till mig, när han monterade drag.

M a o så behövdes inga strömtjuvar och annat.

Deception
24 november 2019 · 97 Inlägg

Standardkablagen som oftast ingår i dragsatserna brukar vara 7-pol med strömtjuvar.. Man brukar själv få välja till 13-pol och om man vill ha modellanpassat för bilen.

Kom förresten på att jag monterade drag på en V70 -09 med modellanpassad sats och då ingick en box som stängde av backvarnare osv..

Oavsett vad så hade jag i första hand vänt mig till säljaren av bilen. Det är ju denne som anlitat en klåparverkstad. För att återställa behövs en annan stötfångare och ev lack på den, sen beror det ju på hur de dragit elen. 13-pol går absolut montera på den bilen.

fish Allfixare
24 november 2019 · 1 475 Inlägg

Åk till handlaren imorgon när dom öppnar. Riv i, fråga hur dom tänker lösa det och att du godtar inte att samma verkstad ska försöka igen. Du ska ha en riktig kabelhärva anpassat till din bil (helst en Volvo original såklart) Du ska ha en 13 polig kontakt. Lägg nyckeln på hans skrivbord och säg som det är. Jag har släpvagnstransporter som ska utföras NU. Kräv en FRI lånebil med dragkrok tills din bil är klar. Sen får han bråka med dragkrokskungen och verkstaden om vem som ska betala kalaset. Du ska inte behöva ödsla mer tid på detta.

Senast redigerat av fish (24 november 2019)

Nightmare89
26 november 2019 · 939 Inlägg

Jäklar det där e nog det sämsta jobb jag sett på en monterad krok:( 
Hoppas du får hjälp av bilhandlaren på detta!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang