Styrservo Skoda Fabia -06

NoWheelDrive
23 november 2019 · 22 Inlägg

Hej!

Jag har kört utan fungerande styrservo i ett halvår, men nu bestämt mig för att kolla upp det.

Jag tänkte felsöka de områden som är enklast att åtgärda först, och tänkte då om det kan vara
någon rem som ska driva servon som är av?
I så fall, sitter den åtkomligt så att man kan se om den är skadad / saknas?

Annars är det väl möjligen en ny styrservopump som behövs..
Sökt upp sådana till min bil och de kostar ca 3000-4000kr.
Vad kostar det att byta denna på verkstad?

Jag köpte bilen för 8000, så priset för åtgärden är ganska avgörande.

Min kunskap om bilar är som troligen framgår här otroligt begränsad..
Uppskattar all hjälp jag kan få!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 november 2019 · 4 917 Inlägg

Du sitter fullständigt i händerna på mekisarna  p g av din okunskap, tyvärr..
Räkna med 1000 kr/tim och kanske drygt 2-3 Tim jobb+ vad en annan servo kostar.
Ev billigare hos kalle på hörnet, men risken är hög för RH-GARANTI. .
Hade jag varit i dina kläder, så hade jag kollat på Youtube så mycket som möjligt om denna meckapär och försökt själv att lista ut vad det är för himla problem, innan jag investerat i något..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Myhran
23 november 2019 · 452 Inlägg

Börja med en enkel sak att kolla säkringen till servon, de är lokaliserade ovanpå batteriet, stora ”blad” säkringar och kolla noga, har varit med om att de gått av och att det knappt syns, mät Spänningen på båda sidor av säkringen, är den hel skall det vara batteri spänning där.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 november 2019 · 14 007 Inlägg

balensforme skrev:
Hej!

Jag har kört utan fungerande styrservo i ett halvår, men nu bestämt mig för att kolla upp det.

Jag tänkte felsöka de områden som är enklast att åtgärda först, och tänkte då om det kan vara
någon rem som ska driva servon som är av?
I så fall, sitter den åtkomligt så att man kan se om den är skadad / saknas?

Annars är det väl möjligen en ny styrservopump som behövs..
Sökt upp sådana till min bil och de kostar ca 3000-4000kr.
Vad kostar det att byta denna på verkstad?

Jag köpte bilen för 8000, så priset för åtgärden är ganska avgörande.

Min kunskap om bilar är som troligen framgår här otroligt begränsad..
Uppskattar all hjälp jag kan få!

Varför har du kört runt med detta farliga fel i ett halvår? Det kan gå åt helvete i en plötslig situation utan fungerande styrning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
NoWheelDrive
23 november 2019 · 22 Inlägg

Myhran skrev:
Börja med en enkel sak att kolla säkringen till servon, de är lokaliserade ovanpå batteriet, stora ”blad” säkringar och kolla noga, har varit med om att de gått av och att det knappt syns, mät Spänningen på båda sidor av säkringen, är den hel skall det vara batteri spänning där.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233913/233913-27f905ad9c440811f6b638176eaa151a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233913/233913-48b26437fc2b12ca3a597eedd5bf9119.jpg

Vad av allt på bilderna är säkringarna?

Senast redigerat av balensforme (24 november 2019)

Xebers76
23 november 2019 · 2 250 Inlägg

Ska vi börja med att bena ut om det elektriskt servo eller hydraliskt?

Säkringarna på bilderna ser hela ut

Myhran
23 november 2019 · 452 Inlägg

Xebers76 skrev:
Ska vi börja med att bena ut om det elektriskt servo eller hydraliskt?

Säkringarna på bilderna ser hela ut

Det är inte riktigt så enkelt då det är en elektrohydraulisk styrservo! big_smile

Säkringen till styrservo ser trasig ut på bilden!
Säkringen är blecket mellan ”muttrarna” så att säga. Den som är ut mot förstasidans framskärm ser ut som att den har gått av, inte brunnit av det är skillnaden,

Mät med en multimeter mellan jord och ”muttrarna” det skall vara batterispänning på båda sidor.


Jag tror att du har en ”reserv” säkring där det bara sitter en mutter, den är av samma styrka som styrservo säkringen ser det ut som.

Med vänlig hälsning,

Senast redigerat av Myhran (23 november 2019)

NoWheelDrive
23 november 2019 · 22 Inlägg

Myhran skrev:
Säkringen till styrservo ser trasig ut på bilden!
Säkringen är blecket mellan ”muttrarna” så att säga. Den som är ut mot förstasidans framskärm ser ut som att den har gått av, inte brunnit av det är skillnaden,

Mät med en multimeter mellan jord och ”muttrarna” det skall vara batterispänning på båda sidor.

Jag tror att du har en ”reserv” säkring där det bara sitter en mutter, den är av samma styrka som styrservo säkringen ser det ut som.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233913/233913-82d86cef91a58adb34be2f24b14fd06f.jpg

Jag har tyvärr inte tillgång till någon multimeter nu under helgen men jag tror du har rätt, den ser ut att vara av. Jag ska nu ner och testa att byta ut den mot extrasäkringen till höger! Den ser ut att vara av samma styrka.

Det räcker väl med att jag kopplar bort minuspolen på batteriet innan jag börjar byta säkringarna?

Senast redigerat av balensforme (23 november 2019)

Myhran
23 november 2019 · 452 Inlägg

balensforme skrev:

Myhran skrev:
Säkringen till styrservo ser trasig ut på bilden!
Säkringen är blecket mellan ”muttrarna” så att säga. Den som är ut mot förstasidans framskärm ser ut som att den har gått av, inte brunnit av det är skillnaden,

Mät med en multimeter mellan jord och ”muttrarna” det skall vara batterispänning på båda sidor.

Jag tror att du har en ”reserv” säkring där det bara sitter en mutter, den är av samma styrka som styrservo säkringen ser det ut som.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233913/233913-82d86cef91a58adb34be2f24b14fd06f.jpg

Jag har tyvärr inte tillgång till någon multimeter nu under helgen men jag tror du har rätt, den ser ut att vara av. Jag ska nu ner och testa att byta ut den mot extrasäkringen till höger! Den ser ut att vara av samma styrka.

Det räcker väl med att jag kopplar bort minuspolen på batteriet innan jag börjar byta säkringarna?

Absolut räcker det! Va försiktig när du drar åt säkringen, jag tror det är spänningar vid montering som orsakar detta, har sett det ett par gånger förut på just servo säkringen.

NoWheelDrive
23 november 2019 · 22 Inlägg

Myhran skrev:

balensforme skrev:

Myhran skrev:
Säkringen till styrservo ser trasig ut på bilden!
Säkringen är blecket mellan ”muttrarna” så att säga. Den som är ut mot förstasidans framskärm ser ut som att den har gått av, inte brunnit av det är skillnaden,

Mät med en multimeter mellan jord och ”muttrarna” det skall vara batterispänning på båda sidor.

Jag tror att du har en ”reserv” säkring där det bara sitter en mutter, den är av samma styrka som styrservo säkringen ser det ut som.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233913/233913-82d86cef91a58adb34be2f24b14fd06f.jpg

Jag har tyvärr inte tillgång till någon multimeter nu under helgen men jag tror du har rätt, den ser ut att vara av. Jag ska nu ner och testa att byta ut den mot extrasäkringen till höger! Den ser ut att vara av samma styrka.

Det räcker väl med att jag kopplar bort minuspolen på batteriet innan jag börjar byta säkringarna?

Absolut räcker det! Va försiktig när du drar åt säkringen, jag tror det är spänningar vid montering som orsakar detta, har sett det ett par gånger förut på just servo säkringen.

Vilken kung du är!
Bytte just säkringen till reserven - styrservon fungerar klockrent!

Oändligt tack ska du ha!

Bara en fråga:
Ifall jag skulle ha råkat spänna åt den fel, var kan jag hitta nya sådana säkringar?
Det stod 50A på dem.

Tack igen!

Myhran
23 november 2019 · 452 Inlägg

balensforme skrev:

Myhran skrev:

balensforme skrev:

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233913/233913-82d86cef91a58adb34be2f24b14fd06f.jpg

Jag har tyvärr inte tillgång till någon multimeter nu under helgen men jag tror du har rätt, den ser ut att vara av. Jag ska nu ner och testa att byta ut den mot extrasäkringen till höger! Den ser ut att vara av samma styrka.

Det räcker väl med att jag kopplar bort minuspolen på batteriet innan jag börjar byta säkringarna?

Absolut räcker det! Va försiktig när du drar åt säkringen, jag tror det är spänningar vid montering som orsakar detta, har sett det ett par gånger förut på just servo säkringen.

Vilken kung du är!
Bytte just säkringen till reserven - styrservon fungerar klockrent!

Oändligt tack ska du ha!

Bara en fråga:
Ifall jag skulle ha råkat spänna åt den fel, var kan jag hitta nya sådana säkringar?
Det stod 50A på dem.

Tack igen!

Dessa finns att köpa hos din lokala Skoda återförsäljare, är nog eg ingen fara tror den kommer gå den där bilen ut! smile

NoWheelDrive
23 november 2019 · 22 Inlägg

Myhran skrev:
Dessa finns att köpa hos din lokala Skoda återförsäljare, är nog eg ingen fara tror den kommer gå den där bilen ut! smile

Jaha, perfekt!
Tack ännu en gång!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 november 2019 · 4 917 Inlägg

Somsagt,  man kollar SJÄLV först innan man lämnar in..
I det fallet hade du något som kallas bonnatur .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
24 november 2019 · 4 014 Inlägg

Artikel-nr för säkring: 50A är  N 10424903

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
24 november 2019 · 2 250 Inlägg

Nu sparade du minst 1 timmes jobb a' 1100 kr på verkstaden. Plus inställelseavgift.
Om du lämnat på Lecab, så hade de även tvättat bilen först, för en femhundring, ifall den råkade vara skitig.
Under tiden hade du förmodligen fått en kaka o kaffe.

Det första de gör där är nämligen att koppla in en felkodsläsare..

Att öppna huven o kolla först, tjänar den slipsdressade teknikern (hette tidigare bilmekanikern, ofta skitig) inga pengar på.

Senast redigerat av Meaganeowner (24 november 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang