Oljeläckage b18

d24turbo
23 november 2019 · 139 Inlägg

vet inte vad jag ska gör de droppar under å helt torr på olja efter 3 veckor vet inte hur jag ska hitta läckaget är de drygt eller kan fan int sluta tänka på å rädd att jag int kom kunna köra epa typ i juni nä ja ta epakort för att de läker å de ä fan jobbigt å tänka på de hela tin å ska man blanda oljan me sån där uv grej eller å de va turbo på den fan förut å returen kanske läker elr vill fan int lyfta ur motorn heller å visst sitt de soppapump på blocket på b18? åsen ska ja bygge sidepipe ska man plocka bort grenrör å downpipe för att kunna helsvetsa sen eller?

Xebers76
23 november 2019 · 2 250 Inlägg

Punkter tack, unge man. big_smile

Börja med att göra motorn helt ren från olja, använd någon typ av avfettning och varmt vatten. Nu när motorn inte är kladdig längre kan du ha bilen upphissad med motorn på tomgång och kan då se vart det kommer ifrån. Såklart läcker den från flera ställen, med du måste börja någonstans. tongue

Senast redigerat av Xebers76 (23 november 2019)

d24turbo
23 november 2019 · 139 Inlägg

tack men de känns typ som nån stress för ja hatAR nä de läker å kännes som de ä spricja i blocket . förlåt föt min stavning ä på sjukjhus å kan ba använd en hanfd

Mew
23 november 2019 · 2 152 Inlägg

Förlåt, men det är inte mycket jag förstår av det där...
Men, har du ett oljeläckage så det blir tomt på 3 veckor som du säger så borde det synas tydligt. Gör som så att du avfettar och tvättar motorn ordentligt för att bli av med all gammal olja och skit (täck över generatorn först så den inte blir blöt!), sen när den är ren så väntar du tills det läckt lite och kollar då var det kommer ifrån. På så sätt borde det bli rätt så tydligt var läckaget är.

Edit: Xebers76 hann före. tongue

Senast redigerat av Mew (23 november 2019)

Xebers76
23 november 2019 · 2 250 Inlägg

d24turbo skrev:
tack men de känns typ som nån stress för ja hatAR nä de läker å kännes som de ä spricja i blocket . förlåt föt min stavning ä på sjukjhus å kan ba använd en hanfd

Om oljeläckage har ett sådant avtryck på din psykiska hälsa att du känner inre stress så är kanske inte en "sönderskruvad" B18 bästa alternativet. Men fokusera på sjukhusvistelsen i första hand och ta hand om bilen när du mår bättre. Jag blir sur på mina bilar ibland också! lol

SvarreE
23 november 2019 · 239 Inlägg

Du menar att en epa du inte kör med läcker sig torr på 3 veckor?
Det måste ju vara olja överallt. Läcker det så mycket kan det inte vara svårt att hitta. I värsta fall tvätta av motorn och följ oljan bakåt.
Vet inte vad du funderar på att blanda i oljan men vill du täta nåt som läcker så rejält så är det väl troligen en packbox i bästa fall eller en spricka i värsta.  Om det inte är nåt du missat skruva åt, lägga i packning eller nåt liknande.

Xebers76
23 november 2019 · 2 250 Inlägg

SvarreE skrev:
Du menar att en epa du inte kör med läcker sig torr på 3 veckor?
Det måste ju vara olja överallt. Läcker det så mycket kan det inte vara svårt att hitta. I värsta fall tvätta av motorn och följ oljan bakåt.
Vet inte vad du funderar på att blanda i oljan men vill du täta nåt som läcker så rejält så är det väl troligen en packbox i bästa fall eller en spricka i värsta.  Om det inte är nåt du missat skruva åt, lägga i packning eller nåt liknande.

Två liter "flytande packning" senare så ska det nog bli tätt lol

d24turbo
23 november 2019 · 139 Inlägg

Xebers76 skrev:

d24turbo skrev:
tack men de känns typ som nån stress för ja hatAR nä de läker å kännes som de ä spricja i blocket . förlåt föt min stavning ä på sjukjhus å kan ba använd en hanfd

Om oljeläckage har ett sådant avtryck på din psykiska hälsa att du känner inre stress så är kanske inte en "sönderskruvad" B18 bästa alternativet. Men fokusera på sjukhusvistelsen i första hand och ta hand om bilen när du mår bättre. Jag blir sur på mina bilar ibland också! lol

tack

d24turbo
23 november 2019 · 139 Inlägg

men kan inte använda höger hand så vettefan hu de skjwa gå å ofixa de dädär

Xebers76
23 november 2019 · 2 250 Inlägg

d24turbo skrev:
men kan inte använda höger hand så vettefan hu de skjwa gå å ofixa de dädär

Alternativen du har är att antingen vänta tills handen funkar igen, köpa en annan bil eller få hjälp med reparationen av en "två-handad individ".

Åren går fort, snart är du 18år och vill ha bil istället tongue

d24turbo
23 november 2019 · 139 Inlägg

Xebers76 skrev:

d24turbo skrev:
men kan inte använda höger hand så vettefan hu de skjwa gå å ofixa de dädär

Alternativen du har är att antingen vänta tills handen funkar igen, köpa en annan bil eller få hjälp med reparationen av en "två-handad individ".

Åren går fort, snart är du 18år och vill ha bil istället tongue

jo men har en massa bilar å de ä en 142 som äö rerggad å bessad som epa men de ta väl inte mer än 5 månder?

d24turbo
23 november 2019 · 139 Inlägg

vile ha den för den va besbefriad å turbo vilket ja tyckt va coolt på den då haha men kommr inte göra av me den för att min farsa vill inte att ja sks byta traktorer hit å dit:)

Xebers76
23 november 2019 · 2 250 Inlägg

d24turbo skrev:
vile ha den för den va besbefriad å turbo vilket ja tyckt va coolt på den då haha men kommr inte göra av me den för att min farsa vill inte att ja sks byta traktorer hit å dit:)

Den där rackarns Turbo-traktorn xP Du vet vad forumet tycker om den xP

d24turbo
23 november 2019 · 139 Inlägg

Xebers76 skrev:

d24turbo skrev:
vile ha den för den va besbefriad å turbo vilket ja tyckt va coolt på den då haha men kommr inte göra av me den för att min farsa vill inte att ja sks byta traktorer hit å dit:)

f
Den där rackarns Turbo-traktorn xP Du vet vad forumet tycker om den xP

hahaha ja men ha ju plockat bort turbon haha så nu bli de ju  sugis därför ja vill ha orginalpump iblocket

Xebers76
23 november 2019 · 2 250 Inlägg

d24turbo skrev:

Xebers76 skrev:

d24turbo skrev:
vile ha den för den va besbefriad å turbo vilket ja tyckt va coolt på den då haha men kommr inte göra av me den för att min farsa vill inte att ja sks byta traktorer hit å dit:)

f
Den där rackarns Turbo-traktorn xP Du vet vad forumet tycker om den xP

hahaha ja men ha ju plockat bort turbon haha så nu bli de ju  sugis därför ja vill ha orginalpump iblocket

Det var ett stort kliv i rätt riktning ja tongue Ja mycket riktigt, dem har en mekanisk pump på förarsidan av motorn. I dagsläget sitter där kanske en täckplåt över hålet?

d24turbo
23 november 2019 · 139 Inlägg

Xebers76 skrev:

d24turbo skrev:

Xebers76 skrev:

f
Den där rackarns Turbo-traktorn xP Du vet vad forumet tycker om den xP

hahaha ja men ha ju plockat bort turbon haha så nu bli de ju  sugis därför ja vill ha orginalpump iblocket

Det var ett stort kliv i rätt riktning ja tongue Ja mycket riktigt, dem har en mekanisk pump på förarsidan av motorn. I dagsläget sitter där kanske en täckplåt över hålet?

aa de gör de

d24turbo
24 november 2019 · 139 Inlägg

å sen går min b18 dåligt när ja tog bort turbo då lät den väldigt mycke högre och den går ojämt å bluddrar kan de va därför förgasarn ä trycktätad eller för de ö insprutninspump? å den startade ba på startgas? å efte den första uppstarten på startgas så kunde den starta utan startgas hela kvällen om man kör me den

Senast redigerat av d24turbo (24 november 2019)

Xebers76
24 november 2019 · 2 250 Inlägg

Skaffa en förgasare som inte är ombyggd, skaffa original bensinpump (mekanisk), ställ tändningen igen. Kolla så inte fördelaren är ombyggd i samband med turbobygget, vakuumklockan ska vara kopplad till insugsvakuum, den ställer tändningen tidigare när motorn är under endast låg belastning för att förbättra soppaförbrukning. Tändning ställs med slangen bortkopplad. Kolla så insuget verkligen tätar mot toppen, detta är inte helt lätt på en B18 tyvärr. Efter detta vanlig service, tändstift fördelarlock, rotor bensinfilter osv.

Gör du detta så ska det kunna funka bra igen. (y)

Senast redigerat av Xebers76 (24 november 2019)

d24turbo
24 november 2019 · 139 Inlägg

Xebers76 skrev:
Skaffa en förgasare som inte är ombyggd, skaffa original bensinpump (mekanisk), ställ tändningen igen. Kolla så inte fördelaren är ombyggd i samband med turbobygget, vakuumklockan ska vara kopplad till insugsvakuum, den ställer tändningen tidigare när motorn är under endast låg belastning för att förbättra soppaförbrukning. Tändning ställs med slangen bortkopplad. Kolla så insuget verkligen tätar mot toppen, detta är inte helt lätt på en B18 tyvärr. Efter detta vanlig service, tändstift fördelarlock, rotor bensinfilter osv.

Gör du detta så ska det kunna funka bra igen. (y)

tack

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang