Köpråd. Audi 3.0 tdi/2.0 tfsi.

Saab9-3_turbo
24 november 2019 · 51 Inlägg

Tjena. Går i tankar på att köpa en "ny" bil men har lite svårt att bestämma mig så ni får gärna säga lite fördelar och nackdelar.
Jag har satt 150tusen som övre gräns och helst under 15tusen mil och ett krav är fyrhjulsdrift och iallafall lite körglädje.
Så då har jag fastnat för audi a4/a5/a6 men då finns det ju en del motorer att välja på men jag är väl lite sugen på 3.0tdi 239hk årsmodell 08-12 eller 2.0tfsi 210hk årsmodell 09-13.
vad är fördelar och nackdelar med dom här motorena, jag har hört bra om 3.0an och ska tydligen var väldig chipvänlig. Jag hade en audi a6 3.2fsi innan som kedjan hoppa på så jag fick byta motor på och det är inget jag vill göra igen där av är jag lite nojig den här gången.

Bilen ska användas av tjejen att åka till jobbet med varje dag 3mil ländsväg/motorväg och sen finns köras lite på helgerna.

Jag kan även tänka mig andra bilar och motorer så kom med förslag! smile

Mvh Lukas

jaka54
24 november 2019 · 5 677 Inlägg

Hej!
Läs dagens DN! Tror dieselbilar kommer att bli svåra att sälja/bli av med framöver.
Men Audi A6 är fina bilar!

Utmarks-Loke
24 november 2019 · 5 809 Inlägg

Saab9-3_turbo skrev:
Jag hade en audi a6 3.2fsi innan som kedjan hoppa på så jag fick byta motor på och det är inget jag vill göra igen där av är jag lite nojig den här gången.

I såna fall kanske du inte borde välja någon 2.0tfsi

Saab9-3_turbo
24 november 2019 · 51 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Läs dagens DN! Tror dieselbilar kommer att bli svåra att sälja/bli av med framöver.
Men Audi A6 är fina bilar!

Ja jag såg den rubriken idag men läste aldrig men ska man tänka så så ska man kanske köpa en cykel istället.

Senast redigerat av Saab9-3_turbo (24 november 2019)

Saab9-3_turbo
24 november 2019 · 51 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Saab9-3_turbo skrev:
Jag hade en audi a6 3.2fsi innan som kedjan hoppa på så jag fick byta motor på och det är inget jag vill göra igen där av är jag lite nojig den här gången.

I såna fall kanske du inte borde välja någon 2.0tfsi

Okej jag har hört lite dåligt om dom bland annat att dom kan dra lite olja och kamkedjan så klart men vet ej om det gäller dom här årsmodellerna.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 november 2019 · 17 376 Inlägg

Ojojoj. En gammal Audi ska inköpas. Jag håller koll på tråden. Den lär spåra ur.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
24 november 2019 · 4 014 Inlägg

Om bilen inte körs måånga mil så skulle Tfsi ligga närmast tillhand, när det gäller dieselbilar om den nu är osäljbar i Sverige så kommer någon från någon öst-stat och köper den :
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … -kraftigt/
https://teknikensvarld.se/export-av-sve … gt-615588/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
24 november 2019 · 4 228 Inlägg

Skulle inte köpa en bensinare audi, kör på diesel och se till att köra lite längre sträckor ibland för partikel filtrets skull. Brukar inte höra problem om dieslarna hos audi utan bara bensinarna. Som du ts så har ja hört om flertal fall där audi bensinare har rasat och kedjan hoppat osv.

Slim
24 november 2019 · 340 Inlägg

Vilken artikel i DN tänkte ni på?

Saab9-3_turbo
24 november 2019 · 51 Inlägg

Okej tack för svaren, fundera på en annan  sak också,det är med service jag har alltid servat mina bilar själv trots att det blir ett litet värde tapp men dom bilarna har vart lite äldre. Hur skulle ni göra om ni hade en bil från 2011 plus minus 2år, serva på verkstad och få stämpel eller själv?

panda666
24 november 2019 · 4 228 Inlägg

Saab9-3_turbo skrev:
Okej tack för svaren, fundera på en annan  sak också,det är med service jag har alltid servat mina bilar själv trots att det blir ett litet värde tapp men dom bilarna har vart lite äldre. Hur skulle ni göra om ni hade en bil från 2011 plus minus 2år, serva på verkstad och få stämpel eller själv?

serva på mindre verkstad som man känner och få även stämpel. Känns personligen bättre för mig att se en stämpel av en verkstad än att lita på säljarens ord om inte säljaren har kvitto på oljor och delar samt skrivit i boken själv helt proffestionelt och tecknat med namn och allt miltal. Men helst mindre verkstad som man litar på, min verksta som ja litar på tar typ 1500 för oljebyte och stämplar boken. Litar på dom 10000%

jaka54
24 november 2019 · 5 677 Inlägg

Hej!
Artikeln är på flera sidor i söndagens DN och handlar om hur ALLA biltillverkare fuskat med dieselreningen.

Personligen gillar jag att sköta servicen själv, men eftersom jag aldrig haft en så pass ny bil som en 2011:a  så  är jag tveksam. Köper man en så pass ny bil vill man gärna se när servicen har gjorts men å andra sidan så är en välskött bil där ägaren själv skött servicen också bra.  -Några stämplar i en bok kanske inte säger allt?!

spillolja
24 november 2019 · 4 014 Inlägg

Ta ett A4-ark kartong och vik en gång till ett häfte, översk skriver man:
Servicehistorik Audi Ax regnummer/chassienuimmer  (7 sista siffrona)

vid varje serivcetillfälle skriver man  datum, km-tal  och vad som utförts text
byte av olja+filter, tändstift etc.  2019-12-xx  170.256km   dra sedan ett streck under med en linjal, förvaras tillsammans med ordinarie servicebok

när det gäller olja undvik dom tunnaste oljorna  tex. 0W-30, 5W-30  etc.   dom går hårt på motorn tag en 5W-40 istället

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
candyweiss
24 november 2019 · 863 Inlägg

Ivel skrev:
Sista meningen i ditt initiala inlägg är enligt mig det klokaste.

4WD, bensindriven Subaru?

Menar jaka54's inlägg?
Tips: Citera är bra smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
25 november 2019 · 863 Inlägg

Ivel skrev:

candyweiss skrev:

Ivel skrev:
Sista meningen i ditt initiala inlägg är enligt mig det klokaste.

4WD, bensindriven Subaru?

Menar jaka54's inlägg?
Tips: Citera är bra smile

Vems tråd?
Vem adresserar jag i och med att jag skriver ditt?
Vad betyder initiala?
Vad är sista meningen i det inlägget?

Jag antar då i och med din frågeställning till mig att även inlägg
#2
#6
#7
#8
#9
#12
#13
blir svårbegripliga för dig gällande vem som adresseras.
Eller skulle du bara tramsa lite?

Tjohoo, du hittade "Citera"-knappen big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Saab9-3_turbo
25 november 2019 · 51 Inlägg

Ivel skrev:
Sista meningen i ditt initiala inlägg är enligt mig det klokaste.

4WD, bensindriven Subaru?

Jag har kikat lite på Subaru men tyvärr så gillar jag inte dom utseendemässigt.

candyweiss
25 november 2019 · 863 Inlägg

Ivel skrev:

candyweiss skrev:

Ivel skrev:
Vems tråd?
Vem adresserar jag i och med att jag skriver ditt?
Vad betyder initiala?
Vad är sista meningen i det inlägget?

Jag antar då i och med din frågeställning till mig att även inlägg
#2
#6
#7
#8
#9
#12
#13
blir svårbegripliga för dig gällande vem som adresseras.
Eller skulle du bara tramsa lite?

Tjohoo, du hittade "Citera"-knappen big_smile

Du skulle alltså tramsa.
Bidra med något istället för att trolla.

Nej, verkligen inte. Det underlättar  mycket för alla om citera används.
Tex så slipper man hålla på och bläddra bakåt och leta för att kanske hitta inlägget som kommenterats eller fått hjälp.

Senast redigerat av candyweiss (25 november 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
caromania Forummoderator
25 november 2019 · 9 296 Inlägg

Ni kan fortsätta diskutera citationsfunktionen i pm.
Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Saab9-3_turbo
25 november 2019 · 51 Inlägg

4WD är ett krav?
Frågar då utbudet blir snävare då.

Ja det är ett krav, jo jag har märkt det.
Har även kollat lite på Saab Aero v6 med 4WD men det finns ju inte en uppsjö av dom och har dålig kolla på hur pålitliga dom är.

Presidento Of World
25 november 2019 · 3 306 Inlägg

Saab9-3_turbo skrev:

4WD är ett krav?
Frågar då utbudet blir snävare då.

Ja det är ett krav, jo jag har märkt det.
Har även kollat lite på Saab Aero v6 med 4WD men det finns ju inte en uppsjö av dom och har dålig kolla på hur pålitliga dom är.

Kolla på Opel Insignia, 2.0 cdti är utmärkt motor ihop med en automat. Billiga i inköp och underhåll och brukar funkar kladderfritt

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang