Köpråd: Automatsläde max 50k

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 november 2019 · 17 378 Inlägg

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … a/86682578

Kan den vara något att ha? Det har blivit lite kris här och behöver en bil senast i helgen som kommer. Tjänstebilen står på verkstad för genomgång och min gamla pendlar-Citroen har krånglat idag.

Max 50k. Automat krav. Gärna något kul med många kusar. Inga VAG. I övrigt öppen för förslag.

Det gör inget om den kostar 30k..

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
26 november 2019 · 4 030 Inlägg

Jag börjar fundera på en liknande bil till min sambo.

Körning ca 1 mil enkel väg.

Automat och parkeringssensorer/backkamera samt bensin är kraven.

Snabb värme är ett stort plus, vi har dock möjlighet till kupe/motorvärmare.

Hon vill nog ha en liten bil, jag vill att hon har en stor bil då det är betydligt mer användbart.

Förbrukning  är i och med den korta sträckan hon kör inte speciellt relevant.
Vi har andra snåla dieselbilar vi använder när vi kör längre sträckor.

Samma prisintervall.

Bmw 745 var inget dumt förslag men jag tror hon hellre vill ha SUV.

Vad skall man satsa på för SUV som är relativt pålitlig i detta prissegmentet?

Mercedes ML
XC90(ej T6)
BMW X5
Cheva Tahoe
Grand Cherokee
Dodge Durango

Såg att man tom kunde få Cayenne för dessa pengarna.

Vad säger ni? Något man skall satsa på eller undvika som pesten?

Slim
26 november 2019 · 340 Inlägg

Min bild är att Cayenne kan bli ett svart hål om det vill sig illa, Touareg är en lightversion men fortfarande relativt dyr.

Jag tror att en jänkesuv är billigast att hålla flytande pga billiga delar och avsaknad av modern teknik. Synd bara att de ofta drar 1.5+.

Jag tror att en mellanväg är XC90. En modernare bil än jänkarna, utan att som jag fattat det vara lika dyr att leva med som de tyska varianterna.

Trailblazer är nog en av de vettigare jänkarna. Ingen V8 i de vanliga varianterna, men ok drag i Atlasmotorn och bättre chassie än de övriga... Nån som har mer input gällande Trailblazer?

De spretar i pris, men 30-40 verkar räcka för en fin?

panda666
26 november 2019 · 4 228 Inlägg

varför inte en 5 serie? e klass eller s60? s80?  e39-e60 om du bestämmer dig för e60 undvik n53 motorn bara. s60 och s80 är fina, fast s80 efter 2006 den nya varianten då. kanske en 540 286hk? eller en s60 t5 me 250hk?

ivel ja tror nog han har redan 2-3 priusar där hemma räcker inte dom?^^om inte man kan trimma en prius till 300hk? och 4wd?

zemet
26 november 2019 · 4 030 Inlägg

Ivel skrev:
Gamla SUV är dyra att hålla i drift, inte bara bränsle utan även skatt, däck. Reservdelar och service till jänkejärnen brukar vara ganska billigt speciellt jämfört med de europeiska dito.

Gör slag i saken äntligen och köp er första Prius. wink

Jag ser inte riktigt någon anledning att köpa en prius i detta läget.

Bränsleförbrukning spelar ingen roll
Prius är inte speciellt billig i inköp
Man får inte jättemycket bil för pengarna med en prius.

Jag vill köpa en stor SUV fullsmetad med grejer.
Toureg har jag tittat på men tyckte inte det fanns speciellt roliga bensinmotorer till den.

Av samma anledning vill jag inte ha XC90. Enda motoralternativet där blir 2.5L motorn och den är vad jag hört lika törstig som en 8a och slö som satan.

I detta läget kan jag köpa en "lyxbil" utan att bli ruinerad av att köra den då den inte kommer rulla långt.
Det är också värdefullt för mig en en stor 4wd suv då den skulle kunna kompletera/ersätta min Navara.

M123
26 november 2019 · 962 Inlägg

Något jag själv håller koll på mellan varven är Chevrolet Avalanche.
Den uppfyller väl alla kriterier, det brukar dyka upp några i din prisklass mellan varven, just idag på blocket var den billigaste 69 000kr och näst billigast för 75 000kr så ligger tyvärr över.
Jag tycker lösning mellan att vara en pickup och SUV är helt SUVeränt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
27 december 2019 · 962 Inlägg

Öj du Hybrid_!

Här är är en Avalanche för 52 900kr.
Går säkert att pruta och hamna i budgeten, perfekt bil om man vill köra sill på eller liknande nu vid juletider och samtidigt ha med hela familjen inklusive en jobbig svärmor om man har en sådan.
Motorn är oerhört frän i dessa då det verkligen finns potential, skulle lätt vilja ha en 5.3L eller 6.0L med förgasare.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Chevrolet Avalanche 1500 5.3 V8 4WD Auto Drag https://www.blocket.se/vi/88848653.htm

Senast redigerat av M123 (27 december 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 december 2019 · 17 378 Inlägg

M123 skrev:
Öj du Hybrid_!

Här är är en Avalanche för 52 900kr.
Går säkert att pruta och hamna i budgeten, perfekt bil om man vill köra sill på eller liknande nu vid juletider och samtidigt ha med hela familjen inklusive en jobbig svärmor om man har en sådan.
Motorn är oerhört frän i dessa då det verkligen finns potential, skulle lätt vilja ha en 5.3L eller 6.2L med förgasare.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Chevrolet Avalanche 1500 5.3 V8 4WD Auto Drag https://www.blocket.se/vi/88848653.htm

Hehe. Fick tjänstebil istället så problemet löst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
M123
27 december 2019 · 962 Inlägg

Hybrid_ skrev:

M123 skrev:
Öj du Hybrid_!

Här är är en Avalanche för 52 900kr.
Går säkert att pruta och hamna i budgeten, perfekt bil om man vill köra sill på eller liknande nu vid juletider och samtidigt ha med hela familjen inklusive en jobbig svärmor om man har en sådan.
Motorn är oerhört frän i dessa då det verkligen finns potential, skulle lätt vilja ha en 5.3L eller 6.2L med förgasare.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Chevrolet Avalanche 1500 5.3 V8 4WD Auto Drag https://www.blocket.se/vi/88848653.htm

Hehe. Fick tjänstebil istället så problemet löst.

Aha grattis. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang