Hyundai I30 (2009) varvar ej över 3000 varv - varför?

tomatensplanka
26 november 2019 · 16 Inlägg

Hej!

Min hyundai I30 diesel (2009) har snart gått 20 000 mil och nu de senaste månaderna har ett problem blivit mer och mer frekvent, nämligen att den inte vill över 3000 varv.

Ibland går det, men allt som oftast vill den e inte över 3000 varv. Den är också sjukt slö på de högre växlarna.


Vad kan detta bero på? Bränslefilter? Nåt annat?

GuggeKarlberg
27 november 2019 · 508 Inlägg

Låter som laddtrycksläckage nästan då den är slö på högre växlar. Lättaste att börja med är nog att läsa av felkoder.

Edit: Detta är såklart om det är en turbomotor.

Senast redigerat av GuggeKarlberg (27 november 2019)

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 november 2019 · 17 465 Inlägg

GuggeKarlberg skrev:
Låter som laddtrycksläckage nästan då den är slö på högre växlar. Lättaste att börja med är nog att läsa av felkoder.

Edit: Detta är såklart om det är en turbomotor.

Det är en turbo. Dagens dieslar är turbo annars orkar de knappt röra sig framåt.

Man kan på en säker ( Rattlås kan aktiveras om man rör på ratten så kör rakt fram) sträcka prova att stänga av tändningen 2 sekunder utan att koppla ur. När denna sedan dras på så kan bilen helt plötsligt gå normalt och dra iväg kraftigt. I så fall är problemet av elektronisk art.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
27 november 2019 · 2 366 Inlägg

Läs av felkoder, ingen av oss här kan gissa sig fram till vad som är fel.
Att den inte varvar över 3000rpm, samt effektreducering är en säkerhetsfunktion.

Up the RA
GuggeKarlberg
27 november 2019 · 508 Inlägg

Som ovan skriver låter det som att den är på ”nödkörning”. Dock brukar då även motorlampan lysa, men som sagt, läs av felkoder till å börja med.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 november 2019 · 17 465 Inlägg

KIA Har en spärr vid 2900-3000 varv när motorlampan lyser. De går dock att köra normalt under dessa varvtal. Hyundai är ju samma bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tomatensplanka
27 november 2019 · 16 Inlägg

Tack alla! Jag provar med att läsa av felkoderna.

Ingen lampa lyser dock, så får se vad det är.

Idag när jag åkte till och från jobbet gick det smärtfritt. Gick över 3000 varv och bilen var pigg.

Meaganeowner
27 november 2019 · 2 250 Inlägg

Min gamla Octavia, har sånt för sig ibland.
Stänger då rullande av motorn och startar igen. AKTAR RATTLÅSET.
Funkar då sen normalt.

När det blir lite väl frekvent, så lossar jag en kabelkontakt åt gången till givare etc och gör rent med breaclean o tryckluft.
Har även gjort rent LMM i någon gång.

Då rullar det vidare några hundra mil.

Å andra sidan har den rullat dryga 45 000 mil.
Visst... Läsa koder är väl nästa steg om det stannar helt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang