Lagning av påfyllnings röret till bensin tanken?

Mrmorsi
28 november 2019 · 5 Inlägg

Problemet: Att det droppar bensin endast i samband med tankning i från underredet av fordonen och det visade sig att är någon sorts läckage i från påfyllnings / bensin röret (bifogar bilder) som är kopplat innan tanken.

Fråga: hur kan man laga / tips på lösning? Kan man använda sig utav ex. packning silikon lim https://www.biltema.se/bilvard/bilunder … 2000041863

Senast redigerat av Mrmorsi (27 december 2019)

Mvh / MrMorsi
zemet
28 november 2019 · 4 030 Inlägg

Den gummibälgen har nog spruckit av en anledning. Jag tror inte din silikon lösning kommer hålla speciellt länge.

Byt gummit är mitt tips.

Vill du endå göra en quick fix så kanske flex tape kan funka? Har själv aldrig använt produkten men verkar ju vara nåt typ av mirakelgrej som skulle kunna hjälpa dig.

https://www.flexsealproducts.com/product/flex-tape/

Greenhorn
28 november 2019 · 399 Inlägg

Gör det rätt första gången och du slipper sedan att göra om det igen, byt ut gummi böjen och sätt ditt en vanlig slangklämma.

Meaganeowner
28 november 2019 · 2 250 Inlägg

Är det verkligen en separat gummibälg?

Är inte denna strut en del av en plasttank?

I så fall skulle jag plocka ned tanken. Först lossar man batteriets minuspol.
Därefter anslutningar för pump, filter och armatur för bränslenivå. Töm ur all bensin.
Plocka dän pump, filter och tankarmatur.

Plugga alla hålen, utom just struten. Fylla vatten, nästan ända upp till skadan.
Om du inte gör det, utan bara häller ur bensinen, så är det stor risk för explosion.

Sen använda en typ elektrisk lödkolv och smälta igen skada. Kanske kan du ta lite material, från nån läpp som sticker ut från tanken, som fyllnadsmaterial.

Testa om inte med typ sån svetstråd som mattläggare använder.

Använd inte sån svetspistol som mattläggare använder, för de är konstruerade som en hårfön, med glödande spiraler. Kan antända bensinågor.

Silicon, Sikaflex, Permatex o s v kommer inte att funka. Möjligen Liquisoule.

Betänk faran med bensin!

Senast redigerat av Meaganeowner (28 november 2019)

caromania Forummoderator
28 november 2019 · 9 296 Inlägg

Om det är en rak sträcka från tanklocket ner förbi hålet så funkar det att knuffa ner ett rör förbi skadan. Har gjort så själv. (Tanka i det nya röret.)

Däremot behöver du laga det där och jag tror tipsen från Megane här ovan är det bästa.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mrmorsi
28 november 2019 · 5 Inlägg

Tack för hjälpen 🙏🏻

zemet skrev:
Den gummibälgen har nog spruckit av en anledning. Jag tror inte din silikon lösning kommer hålla speciellt länge.

Byt gummit är mitt tips.

Vill du endå göra en quick fix så kanske flex tape kan funka? Har själv aldrig använt produkten men verkar ju vara nåt typ av mirakelgrej som skulle kunna hjälpa dig.

https://www.flexsealproducts.com/product/flex-tape/

Greenhorn skrev:
Gör det rätt första gången och du slipper sedan att göra om det igen, byt ut gummi böjen och sätt ditt en vanlig slangklämma.

Mvh / MrMorsi
Mrmorsi
28 november 2019 · 5 Inlägg

Tack 🙏🏻

Meaganeowner skrev:
Är det verkligen en separat gummibälg?

Är inte denna strut en del av en plasttank?

I så fall skulle jag plocka ned tanken. Först lossar man batteriets minuspol.
Därefter anslutningar för pump, filter och armatur för bränslenivå. Töm ur all bensin.
Plocka dän pump, filter och tankarmatur.

Plugga alla hålen, utom just struten. Fylla vatten, nästan ända upp till skadan.
Om du inte gör det, utan bara häller ur bensinen, så är det stor risk för explosion.

Sen använda en typ elektrisk lödkolv och smälta igen skada. Kanske kan du ta lite material, från nån läpp som sticker ut från tanken, som fyllnadsmaterial.

Testa om inte med typ sån svetstråd som mattläggare använder.

Använd inte sån svetspistol som mattläggare använder, för de är konstruerade som en hårfön, med glödande spiraler. Kan antända bensinågor.

Silicon, Sikaflex, Permatex o s v kommer inte att funka. Möjligen Liquisoule.

Betänk faran med bensin!

Mvh / MrMorsi
jaka54
28 november 2019 · 5 679 Inlägg

Hej!
Lite svårt att avgöra på bilden! -Är upp ill höger på bilden och vänster ner till tanken? Om det är så så kan det vara själva tankens rör i plast som spruckit och då måste tanken ner och tanken bytas ut.
Glöm bort allt vad silikon eller att smälta ihop plasten med lödkolv. Sånt håller inte i längden.

Mrmorsi
30 november 2019 · 5 Inlägg

Det är höger om tanken!

jaka54 skrev:
Hej!
Lite svårt att avgöra på bilden! -Är upp ill höger på bilden och vänster ner till tanken? Om det är så så kan det vara själva tankens rör i plast som spruckit och då måste tanken ner och tanken bytas ut.
Glöm bort allt vad silikon eller att smälta ihop plasten med lödkolv. Sånt håller inte i längden.

Mvh / MrMorsi
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang