Peugeot 406 1.8 - Dålig tomgång kall motor, varvmätare funkar till-och-från samt hastighetsmätare lurig

Peugeot_Power
29 november 2019 · 59 Inlägg

Hej! Min kompis har en Peugeot 406 (1.8l 16v) som strular. Vid kallstart i minusgrader är tomgången väldigt orolig och bilen dör om man inte ger grundgas, detta är huvudproblemet. När bilen är varm går den kalasbra på tomgång. Sedan vill inte alltid varvmätaren funka och hastighetsmätaren lever oftast sitt egna liv.

Det som funkar är ändå kylarvätsketempen samt tanknivån, så hela instrumentpanelen lär inte vara paj tänker jag.

Angående den dåliga tomgången har vi enbart googlat oss till att det kan vara kylarvätsketempsensorn, den till ECU:n då. Bilen har tre sensorer vid inloppet till motorn och i nån yt-video nämde personen att det fanns en sensor till ECU:n och en till instrumentpanelen (det är vad vi har att gå på då en manual eller ett elschema till detta verkar vara omöjligt att hitta). Nån som har en annan idé vad det kan vara?

Varvmätaren googlade jag nu snabbt och såg att det kan vara dålig jord, vilket inte låter helt orimligt. Något annat förslag, finns det nån sensor till den med?

Tacksam för svar, trevlig helg på er!
Mvh Axel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang