Tonade dimljus böter trots avstängda?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 november 2019 · 14 007 Inlägg

KolGruvan skrev:

Vettemannen skrev:

KolGruvan skrev:

Ja trodde också det va okej när det ändå va "dimljusen" men det blev dryga böter för en sån löjlig sak..

Får man vara nyfiken och fråga vad dryga böter är?

/Benny

1500 spänn. De e väl inga jätte pengar men de e ju ändå drygt för  en sån sak.
Plus ombesiktning då som brukar kosta en 500ing eller nåt

Mycket pengar för en sån sak tycker jag!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
granadadr
29 november 2019 · 7 268 Inlägg

KolGruvan skrev:

Vettemannen skrev:

KolGruvan skrev:

Ja trodde också det va okej när det ändå va "dimljusen" men det blev dryga böter för en sån löjlig sak..

Får man vara nyfiken och fråga vad dryga böter är?

/Benny

1500 spänn. De e väl inga jätte pengar men de e ju ändå drygt för  en sån sak.
Plus ombesiktning då som brukar kosta en 500ing eller nåt

mm hade polisen ej kunnat slå på dem hade du ej fått böter smile  för gultonade glas får man ha om dem ej fungerar,, har röktonade glas på en av mina bilar för att dölja rostiga reflektorer smile för dyrt att lägga ut 1000styck på en 10 000kr bil tycker jag

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
KolGruvan
29 november 2019 · 1 450 Inlägg

Vettemannen skrev:

KolGruvan skrev:

Vettemannen skrev:

Får man vara nyfiken och fråga vad dryga böter är?

/Benny

1500 spänn. De e väl inga jätte pengar men de e ju ändå drygt för  en sån sak.
Plus ombesiktning då som brukar kosta en 500ing eller nåt

Mycket pengar för en sån sak tycker jag!

/Benny

Verkligen. Att ge ombesiktning tycker ja va lite väl onödigt.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 november 2019 · 14 007 Inlägg

KolGruvan skrev:

Vettemannen skrev:

KolGruvan skrev:

1500 spänn. De e väl inga jätte pengar men de e ju ändå drygt för  en sån sak.
Plus ombesiktning då som brukar kosta en 500ing eller nåt

Mycket pengar för en sån sak tycker jag!

/Benny

Verkligen. Att ge ombesiktning tycker ja va lite väl onödigt.

Harry Haffa har sina ideer ibland.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
KolGruvan
29 november 2019 · 1 450 Inlägg

granadadr skrev:

KolGruvan skrev:

Vettemannen skrev:

Får man vara nyfiken och fråga vad dryga böter är?

/Benny

1500 spänn. De e väl inga jätte pengar men de e ju ändå drygt för  en sån sak.
Plus ombesiktning då som brukar kosta en 500ing eller nåt

mm hade polisen ej kunnat slå på dem hade du ej fått böter smile  för gultonade glas får man ha om dem ej fungerar,, har röktonade glas på en av mina bilar för att dölja rostiga reflektorer smile för dyrt att lägga ut 1000styck på en 10 000kr bil tycker jag

Ja.. 4 st va dom å kollade på bilen. Dom bad mig öppna huven. Då hörde ja dom stå å prata med varandra "han har ju ett sportluftfilter i bilen!!?"

Ja har ju alltså en JR tror ja det heter ett sånt insats filter som passar i orginal boxen. Å det följde med en liten dekal som ja satte på luftboxen, de va den dom såg å störde sig på.  De blev inga böter ang det men dom stod att å diskuterade en stund.. herre gud ett luftfilter lixom big_smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
spillolja
29 november 2019 · 4 014 Inlägg

Det hade jag gått vidare till tingsrätten för att få boten upphävd

kan inte hitta något i ordningsbotkatalogen:
https://www.aklagare.se/om-oss/dokument … tskatalog/

edit:
https://www.aklagare.se/globalassets/do … ningen.pdf
hittar dock om otillåten färgskikt 1.14 men boten ska då vara på 500:-
ett solklart fel

Senast redigerat av spillolja (29 november 2019)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
29 november 2019 · 7 198 Inlägg

S k öppet sportluftfilter kan, under olyckliga omständigheter, leda till brand, därför inte tillåtet.
Dock är KN-filter, som är monterade i ordinarie "luftburken", tillåtna.

Strålkastare framåt får visst ha gult glas eller gul E-märkt glödlampa - men man får inte måla glaset gult eller applicera gul film på glaset.

Extrastrålkastare får ej kunna gå att tända annat än i kombination positionsljus eller helljus.
Aldrig tillsammans med halvljus, vilket olagligt går att göra på flera bilar. Tyvärr!!!!

Härutöver finns s k arbetsljus, som vanligen är kopplade så att de går att tända även i kombination med halvljus, vilket är olagligt.

Xebers76
30 november 2019 · 2 250 Inlägg

Har genom åren besiktat 3 bilar med billiga sportluftfilter, bess har inte sagt något, har inte heller börjat brinna xP

Har aldrig hört om detta innan så det var ju lite intressant tongue

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 november 2019 · 17 380 Inlägg

Ivel skrev:

KolGruvan skrev:

Ivel skrev:
Dom behöver inte sitta där.
Dom behöver inte fungera.
Fungerar dom ska dom göra det på korrekt vis.

Som att ha extraljus.
Dom behöver inte sitta där.
Dom behöver inte fungera.
Men sitter dom där får dom endast kunna slås på vid rätt förutsättningar, när heljuset är tänt.
Så ere.

Du har rätt. Ja hade för övrigt gul toning på dimljusen.  Man får ha gula glödlampor om ja fattat rätt men ej gul toning.  Blir ju egentligen samma sak. Lite konstigt bara

Du får inte applicera något på glaset, inte ens en genomskinlig plastfilm.
Har med e-märkning att göra, samt en tunn mjuk plastfilm bryter ljuset felaktigt när den blir sliten.
Vill du ha gula dimljus lagligt, köp en Hyundai XG30. wink

Haha! Kom ihåg min gamla, de lös rejält men var rätt värdelösa om jag minns rätt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
30 november 2019 · 4 014 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Ivel skrev:
Vill du ha gula dimljus lagligt, köp en Hyundai XG30. wink

Haha! Kom ihåg min gamla, de lös rejält men var rätt värdelösa om jag minns rätt.

Eller en Renault 5 från 85-91 med dimljus

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mew
30 november 2019 · 2 152 Inlägg

Ivel skrev:

spillolja skrev:

Hybrid_ skrev:
Haha! Kom ihåg min gamla, de lös rejält men var rätt värdelösa om jag minns rätt.

Eller en Renault 5 från 85-91 med dimljus

smile

Eller en BX 19 GT.

Fanns även till dussinbilar som Volvo 740. tongue

http://img.tradera.net/images/752/289329752_cbe483fa-0d4d-4dd0-b1ac-5da9aa689923.jpg

torsen
30 november 2019 · 7 198 Inlägg

Ivel skrev:

spillolja skrev:

Hybrid_ skrev:
Haha! Kom ihåg min gamla, de lös rejält men var rätt värdelösa om jag minns rätt.

Eller en Renault 5 från 85-91 med dimljus

smile

Eller en BX 19 GT.

Ursäkta Ivel men...…..
Min BX 19 GT 1986 JRS 968, som jag köpte ny hos Bilimporten i Eskilstuna AB 1985-11-22, hade vita dimljus.
En j#¤&a skitbil som strulade tills jag bytte bort den mot en Lexus(Sveriges första).
Kanske var det GTI som hade gula dimljus.
Har du ägt en sådan?

1Adrian1
30 november 2019 · 356 Inlägg

Xebers76 skrev:
Har genom åren besiktat 3 bilar med billiga sportluftfilter, bess har inte sagt något, har inte heller börjat brinna xP

Har aldrig hört om detta innan så det var ju lite intressant tongue

Har personligen ett kallluftsintag som går från insuget av motorn och ner in till vänstra hjulhuset och bess sa ingenting även fast man kan se var röret går både i motorutrymmet och under bilen hehe

Senast redigerat av 1Adrian1 (30 november 2019)

M123
1 december 2019 · 962 Inlägg

1Adrian1 skrev:

Xebers76 skrev:
Har genom åren besiktat 3 bilar med billiga sportluftfilter, bess har inte sagt något, har inte heller börjat brinna xP

Har aldrig hört om detta innan så det var ju lite intressant tongue

Har personligen ett kallluftsintag som går från insuget av motorn och ner in till vänstra hjulhuset och bess sa ingenting även fast man kan se var röret går både i motorutrymmet och under bilen hehe

Nu är väl detta utanför ämnet jag svarar på.
Jag skulle ha flyttat det där intaget, du suger/får in massa partiklar och dam den vägen. Renaste stället för intag av luft är i fronten, inte där hjulet roterar och rör upp från vägbanan.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
1Adrian1
1 december 2019 · 356 Inlägg

M123 skrev:

1Adrian1 skrev:

Xebers76 skrev:
Har genom åren besiktat 3 bilar med billiga sportluftfilter, bess har inte sagt något, har inte heller börjat brinna xP

Har aldrig hört om detta innan så det var ju lite intressant tongue

Har personligen ett kallluftsintag som går från insuget av motorn och ner in till vänstra hjulhuset och bess sa ingenting även fast man kan se var röret går både i motorutrymmet och under bilen hehe

Nu är väl detta utanför ämnet jag svarar på.
Jag skulle ha flyttat det där intaget, du suger/får in massa partiklar och dam den vägen. Renaste stället för intag av luft är i fronten, inte där hjulet roterar och rör upp från vägbanan.

Det har du rätt i, men flikade ju in lite på öppet luftfilter osv innan wink

Själva filtret sitter mer mot fronten dvs framför plasten som är i hjulhuset. Typ under strålkastaren kan man säga så det suger endast in luft och inte massa partiklar och dam från vägen smile

Var lite otydlig men det jag ville säga var att bess ser att det är ett luftintag som är långt ifrån orginal och sa absolut ingenting om det.

Senast redigerat av 1Adrian1 (1 december 2019)

torsen
1 december 2019 · 7 198 Inlägg

Ivel skrev:

torsen skrev:

Ivel skrev:
Eller en BX 19 GT.

Ursäkta Ivel men...…..
Min BX 19 GT 1986 JRS 968, som jag köpte ny hos Bilimporten i Eskilstuna AB 1985-11-22, hade vita dimljus.
En j#¤&a skitbil som strulade tills jag bytte bort den mot en Lexus(Sveriges första).
Kanske var det GTI som hade gula dimljus.
Har du ägt en sådan?

Inte behöver du be om ursäkt.
Det fanns bägge sorterna, men mestadels var det fransk och brittiskt sålda vagnar som fick gula.

BX har jag haft några, 1st 14, 2st 16, 1st 19 Break samtliga Mk2 med insprutning samt 1st 17 Turbodiesel.
Hade önskat en Mk1 med badrumsvåg och satelliter samt sönderfallande innertak, men dom är svårhittade.
CX2400 Pallas.
AX GTI.
VISA GT.
ZX 1.9 Tdi.
Xsara 1.4.
2CV 475cc.
Har också passerat, kan ha glömt någon iofs.

Intressant det där med att du haft 2CV 475cc.
652cc vet jag finns i bl a Axel och Visa.
Själv har jag ägt A 375cc, AZ 425cc, AYA 425 cc, AYA 2 435cc, AYA3 602cc,  och AYB 602 cc.
Kan även förekomma andra beteckningar på samma motorer med obetydliga avvikelser, t ex vanlig eller centrifugalkoppling, Berline eller Camionnette etc.
Sammanlagt 2CV(alla utföranden), Dyane, AMI 6, AMI 8, GS, GSA, AX och BX = drygt 50 Cittror.
Härutöver har min dotter haft en Xsara och har för närvarande en Cactus (tyvärr med "automatådan" mot min inrådan) samt en son ägt en Picasso C4GPE(som inte rosade marknaden).

Glömde att jag även har en Xantia, en svart labbetik, min fjärde totalt av de 8 hundar(tikar) jag levt med.
Analogt med att Caroline af Ugglas lilla hund heter Niva(lite långsökt, men....)
Vi har kört våra Nivor tillsammans i spenaten flera gånger, tillsammans med Heinz.

Senast redigerat av torsen (1 december 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2019 · 17 380 Inlägg

Släpp Citroenerna nu /Mod.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang