Passat 89a bromsproblem

sandzoo
29 november 2019 · 2 071 Inlägg


Tja
Besiktad bilen med en 2a
Ojämn bromsverkan bak
Ligger på hb 1.1 vb 2.0
Är att pedalen sjunker ibland vid inbromsning

Kollat upp bromsregulator lr vad den heter ( såg ok ut)
Kollat upp lite nu,
Trummor är rätt nya
Bromsar rätt nya, höger bak såg lite äldre ut :s
Såg att bromscylindern var lite fuktig sam smårost på cylindern innanför gummit på Vb sida
Kad detta orsaka problem med att pedalen sjunker?
Har ej hittat nån läcka
När jag står stilla o pumpar bromsen o håller i så skunker den ej

När jag kollat så är vb cylinder med 2 skruvar baktill
Hb är bara med 1 skruv?

Ps: jag har ej bytt nått, bilen är nyköpt

Tacksam för snabba svar
Haa D

Senast redigerat av sandzoo (29 november 2019)

Sandzoo i da house
M123
29 november 2019 · 962 Inlägg

Jag skulle ta och titta på huvudbromscylindern. Skulle ett hjul vara orsaken skulle den dra snett som fan när detta händer.

Internet läckage gissar jag på, antingen rost eller någon tätning som är dålig men ändå kan täta ibland.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 november 2019 · 4 917 Inlägg

Och jag skulle kikat på höger bak eftersom den inte hänger med..
Oavsett om den drar snett..
Montera av hjulet och trumman  och be nån kompis trycka på bromsen, så kan du kolla funktionen..

Senast redigerat av malus (29 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
sandzoo
29 november 2019 · 2 071 Inlägg

malus skrev:
Och jag skulle kikat på höger bak eftersom den inte hänger med..
Oavsett om den drar snett..

Höger bak är bra på bromstest, utom då lite äldre bromsbackar vad jag kunde se, samt ej ny monteringssats som då är på vb

Sandzoo i da house
sandzoo
29 november 2019 · 2 071 Inlägg

M123 skrev:
Jag skulle ta och titta på huvudbromscylindern. Skulle ett hjul vara orsaken skulle den dra snett som fan när detta händer.

Internet läckage gissar jag på, antingen rost eller någon tätning som är dålig men ändå kan täta ibland.

Den drar ej snett vad jag märker, utan ibland då podalen sjunker som den förlorar tryck, bromsar jag snabbare o hårdare då sjunker ej pedalen o då funkar bromsar bra på båda sidor, endast vid mjukbroms

Sandzoo i da house
sandzoo
29 november 2019 · 2 071 Inlägg

M123 skrev:
Jag skulle ta och titta på huvudbromscylindern. Skulle ett hjul vara orsaken skulle den dra snett som fan när detta händer.

Internet läckage gissar jag på, antingen rost eller någon tätning som är dålig men ändå kan täta ibland.

Den drar ej snett vad jag märker, utan ibland då podalen sjunker som den förlorar tryck, bromsar jag snabbare o hårdare då sjunker ej pedalen o då funkar bromsar bra på båda sidor, endast vid mjukbroms

Sandzoo i da house
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 november 2019 · 4 917 Inlägg

sandzoo skrev:

malus skrev:
Och jag skulle kikat på höger bak eftersom den inte hänger med..
Oavsett om den drar snett..

Höger bak är bra på bromstest, utom då lite äldre bromsbackar vad jag kunde se, samt ej ny monteringssats som då är på vb

H  b 0,8  vb 1,6..skriver du..Det får inte skilja så mycket..
Så jag ger mig inte..
Höger bak bör kollas eller bytas till samma som vänster.
Den vänstra har bytts av någon anledning och tar fantastiskt bra.., man kan ju undra varför den byttes...

Senast redigerat av malus (29 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
sandzoo
29 november 2019 · 2 071 Inlägg

sandzoo skrev:

Tja
Besiktad bilen med en 2a
Ojämn bromsverkan bak
Ligger på hb 1.1 vb 2.0
Är att pedalen sjunker ibland vid inbromsning

Kollat upp bromsregulator lr vad den heter ( såg ok ut)
Kollat upp lite nu,
Trummor är rätt nya
Bromsar rätt nya, höger bak såg lite äldre ut :s
Såg att bromscylindern var lite fuktig sam smårost på cylindern innanför gummit på Vb sida
Kad detta orsaka problem med att pedalen sjunker?
Har ej hittat nån läcka
När jag står stilla o pumpar bromsen o håller i så skunker den ej

När jag kollat så är vb cylinder med 2 skruvar baktill
Hb är bara med 1 skruv?

Ps: jag har ej bytt nått, bilen är nyköpt

Tacksam för snabba svar
Haa D

malus skrev:

sandzoo skrev:

malus skrev:
Och jag skulle kikat på höger bak eftersom den inte hänger med..
Oavsett om den drar snett..

Höger bak är bra på bromstest, utom då lite äldre bromsbackar vad jag kunde se, samt ej ny monteringssats som då är på vb

H  b 0,8  vb 1,6..skriver du..Det får inte skilja så mycket..
Så jag ger mig inte..
Höger bak bör kollas eller bytas till samma som vänster.
Den vänstra har bytts av någon anledning och tar fantastiskt bra.., man kan ju undra varför den byttes...

Sprang till bilen o kollade värde, (var lite osäker så jag skrev med cirka skillnad)
Står på bes papp 1.1 vb och 2.0 hb
Frågan är var man ska börja, kanske byta backar o cylindrar på båda hjul

Är ju bara att vänstra bromscylinder svettas lite sam smårost på cylindern

Senast redigerat av sandzoo (29 november 2019)

Sandzoo i da house
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 november 2019 · 4 917 Inlägg

Ja , du milde..
Då är det ju vänster bak som gäller..
Och kolla så den fungerar korrekt.

Senast redigerat av malus (29 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
sandzoo
29 november 2019 · 2 071 Inlägg

malus skrev:
Ja , du milde..
Då är det ju vänster bak som gäller..
Och kolla så den fungerar korrekt.

Ja vänster svettas lite i gummit, inget som kommit ut i mekanismen så att säga, allt funkar och rör på sig, kan ju hänt att bromsvätska kommit på backarna =dålig broms, får börja med cylindern, men frågan är varför vb cylinder har 2st skruvar där den skruvas men höger bara en? Olika modeller på cylindern?

Senast redigerat av sandzoo (29 november 2019)

Sandzoo i da house
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 december 2019 · 4 917 Inlägg

Excellent!
Så ska det se ut smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
2 december 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Bromscylindrar finns med ett eller två skruvfästen. Bytte bromscylinder bak på min Audi 100 -89:a (Trummor bak) för ett antal år sedan till ett av aluminium  fastsatt med en 6mm insexskruv.
För två år sedan märkte jag att bromspedalen plötsligt sjönk i botten.Turligt nog kunde jag ta mig hem eftersom det bara inträffat någon kilometer från där jag bor. Såg att det droppade bromsvätska under bilen vid vänster bakhjul och tog bort trumman. Vad får jag se!? Jo! Bromscylindern av aluminium har ärgat sönder så pass att den inte längre ligger an mot stålplattan baktill vilket har lett till att kolvarna tryckts snett mot bromsklossarnas fästen  vilket gjort att all bromsvätska runnit ut.
Så...Se till att köpa bromscylindrar av stål som sitter fast med två fästskruvar och aldrig bromscylindrar av aluminium som har ett skruvfäste.

sandzoo
2 december 2019 · 2 071 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Bromscylindrar finns med ett eller två skruvfästen. Bytte bromscylinder bak på min Audi 100 -89:a (Trummor bak) för ett antal år sedan till ett av aluminium  fastsatt med en 6mm insexskruv.
För två år sedan märkte jag att bromspedalen plötsligt sjönk i botten.Turligt nog kunde jag ta mig hem eftersom det bara inträffat någon kilometer från där jag bor. Såg att det droppade bromsvätska under bilen vid vänster bakhjul och tog bort trumman. Vad får jag se!? Jo! Bromscylindern av aluminium har ärgat sönder så pass att den inte längre ligger an mot stålplattan baktill vilket har lett till att kolvarna tryckts snett mot bromsklossarnas fästen  vilket gjort att all bromsvätska runnit ut.
Så...Se till att köpa bromscylindrar av stål som sitter fast med två fästskruvar och aldrig bromscylindrar av aluminium som har ett skruvfäste.

Jo jag är lite rädd för dt, ska beställa på båda sidor med 2st skruvar då e man på säkra sidan

Sandzoo i da house
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang