Tjamstan skrev:
W123-76 skrev:
Tjamstan skrev:
Visst. Men skall det verkligen va så markant skillnad? Jag tänker att den skulle reagera även när jag varvar upp motorn i neutralt då motorn får jobba ganska hårt även då. Men....påminner om min okunskap. Jag försöker bara förstå och dra slutsatser:)
En motor använder mer luft desto hårdare den arbetar. Mer luft in= mer avgaser som skall ut
Har nu gjort ett komptest vilket ser bra ut. Alla fyra ligger runt 14 kg/cm2. Tänker då att katalysatorn mkt väl kan vara problemet. Finns det ett bra sätt att kolla det innan jag köper en ny?
Ja, lossa katalysatorn i framkant, alltså mellan katalysator och grenrör. Då slipper avgaserna ut före den eventuellt täta katten och du kan sätta på hörselskydd och ge dig ut och provköra. Det borde också gå att skruva ur lambdasonden och låta avgaserna gå ut genom det hålet, det borde räcka för att visa om det blir någon skillnad.