Tappar all kraft vid höga varv

Utmarks-Loke
5 december 2019 · 5 833 Inlägg

Tjamstan skrev:

W123-76 skrev:

Tjamstan skrev:

Visst. Men skall det verkligen va så markant skillnad? Jag tänker att den skulle reagera även när jag varvar upp motorn i neutralt då motorn får jobba ganska hårt även då. Men....påminner om min okunskap. Jag försöker bara förstå och dra slutsatser:)

En motor använder mer luft desto hårdare den arbetar. Mer luft in= mer avgaser som skall ut smile

Har nu gjort ett komptest vilket ser bra ut. Alla fyra ligger runt 14 kg/cm2. Tänker då att katalysatorn mkt väl kan vara problemet. Finns det ett bra sätt att kolla det innan jag köper en ny?

Ja, lossa katalysatorn i framkant, alltså mellan katalysator och grenrör. Då slipper avgaserna ut före den eventuellt täta katten och du kan sätta på hörselskydd och ge dig ut och provköra. Det borde också gå att skruva ur lambdasonden och låta avgaserna gå ut genom det hålet, det borde räcka för att visa om det blir någon skillnad.

Tjamstan
9 december 2019 · 11 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Tjamstan skrev:

W123-76 skrev:

En motor använder mer luft desto hårdare den arbetar. Mer luft in= mer avgaser som skall ut smile

Har nu gjort ett komptest vilket ser bra ut. Alla fyra ligger runt 14 kg/cm2. Tänker då att katalysatorn mkt väl kan vara problemet. Finns det ett bra sätt att kolla det innan jag köper en ny?

Ja, lossa katalysatorn i framkant, alltså mellan katalysator och grenrör. Då slipper avgaserna ut före den eventuellt täta katten och du kan sätta på hörselskydd och ge dig ut och provköra. Det borde också gå att skruva ur lambdasonden och låta avgaserna gå ut genom det hålet, det borde räcka för att visa om det blir någon skillnad.

Kan meddela med förvåning att bilen gick igenom besiktningen prickfritt idag. Trots att jag fortfarande inte åtgärdat problemet. Testade att skruva ur lambdan och körde en sväng. Mkt riktigt så går den betydligt bättre och visar att ni (nog) hade rätt att katalysatorn är igensatt. Ny kat sen är det bara att åka. Tack alla ni som hjälp med detta. Uppskattas mycket och jag har ju fan lärt mig något på köpet..smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang