Volvo c30 ingen värme i bilen

Filiphe
30 november 2019 · 14 Inlägg

Hej! Fick igår problemet helt plötsligt under körning att värmen försvann i luftsystemet. Blåser bara kallluft. Har tagit bort eventuell is och även kollat kylarvätska som va lite låg men det borde inte påverka?

Är rädd att behöva lämna in på service och typ att värmepaket är helt slut. Tips?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 november 2019 · 17 385 Inlägg

Se till att du har kylarvätska. Lufta gärna systemet i en uppförsbacke med motorn igång. Sätt värmen i högsta möjliga läge.

Blåser det bara kallt? ingen värme alls?

Eftersom det försvann under körning kan det mycket väl vara något elfel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Filiphe
30 november 2019 · 14 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Se till att du har kylarvätska. Lufta gärna systemet i en uppförsbacke med motorn igång. Sätt värmen i högsta möjliga läge.

Blåser det bara kallt? ingen värme alls?

Eftersom det försvann under körning kan det mycket väl vara något elfel.

Okej. Ska kolla kylarvätska men det borde väl inte påverka? Eller ens försvinna?

Hur luftar man?

Blåser bara kallt just nu.

Får kanske be verkstad kolla. Känns som det kan vara vad som

Filiphe
30 november 2019 · 14 Inlägg

Ivel skrev:
Hur låg är nivån med kylarvätska?

Ska kolla igen. Men kollade man rätt ner fanns det men från sidan såg det ut att vara under Min nivån

Filiphe
30 november 2019 · 14 Inlägg

Ivel skrev:

Filiphe skrev:

Ivel skrev:
Hur låg är nivån med kylarvätska?

Ska kolla igen. Men kollade man rätt ner fanns det men från sidan såg det ut att vara under Min nivån

Ajdå. Fyll på färdigblandad kylarvätska av rätt sort och kvalité.
Sedan låter du bilen stå på tomgång tills motorn kommit upp i arbetstemperatur och kontrollerar nivån, öppna locket försiktigt.

Okej får kanske göra det. Men kan det påverka värmen? Samt sånt ska väl inte bara gå ur? Läckage kanske. För vi gjorde storservice för 3-4 månader sen.

Mew
30 november 2019 · 2 152 Inlägg

Filiphe skrev:

Ivel skrev:

Filiphe skrev:

Ska kolla igen. Men kollade man rätt ner fanns det men från sidan såg det ut att vara under Min nivån

Ajdå. Fyll på färdigblandad kylarvätska av rätt sort och kvalité.
Sedan låter du bilen stå på tomgång tills motorn kommit upp i arbetstemperatur och kontrollerar nivån, öppna locket försiktigt.

Okej får kanske göra det. Men kan det påverka värmen? Samt sånt ska väl inte bara gå ur? Läckage kanske. För vi gjorde storservice för 3-4 månader sen.

För lite kylarvätska kan påverka värmen, ja. Och nej, försvinner det är det förmodligen något litet läckage någonstans. Men testa fyll på till "max" och se om det gör någon skillnad. Håll sedan koll på nivån, kolla med jämna mellanrum. Minskar den bör det kollas upp.

Filiphe
1 december 2019 · 14 Inlägg

Mew skrev:

Filiphe skrev:

Ivel skrev:

Ajdå. Fyll på färdigblandad kylarvätska av rätt sort och kvalité.
Sedan låter du bilen stå på tomgång tills motorn kommit upp i arbetstemperatur och kontrollerar nivån, öppna locket försiktigt.

Okej får kanske göra det. Men kan det påverka värmen? Samt sånt ska väl inte bara gå ur? Läckage kanske. För vi gjorde storservice för 3-4 månader sen.

För lite kylarvätska kan påverka värmen, ja. Och nej, försvinner det är det förmodligen något litet läckage någonstans. Men testa fyll på till "max" och se om det gör någon skillnad. Håll sedan koll på nivån, kolla med jämna mellanrum. Minskar den bör det kollas upp.

Fick nyss motor nästan överhettad. Kollade och kylarvätskan var jättrlåg. Fyllde på 2 liter och värmen återkom men det verkar gå ur lite så fyllde på igen. Det är nog läckage

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2019 · 17 385 Inlägg

Filiphe skrev:

Mew skrev:

Filiphe skrev:

Okej får kanske göra det. Men kan det påverka värmen? Samt sånt ska väl inte bara gå ur? Läckage kanske. För vi gjorde storservice för 3-4 månader sen.

För lite kylarvätska kan påverka värmen, ja. Och nej, försvinner det är det förmodligen något litet läckage någonstans. Men testa fyll på till "max" och se om det gör någon skillnad. Håll sedan koll på nivån, kolla med jämna mellanrum. Minskar den bör det kollas upp.

Fick nyss motor nästan överhettad. Kollade och kylarvätskan var jättrlåg. Fyllde på 2 liter och värmen återkom men det verkar gå ur lite så fyllde på igen. Det är nog läckage

Ja, kan man fylla på 2 liter så får du nog ha lite koll...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Parre7
1 december 2019 · 58 Inlägg

oj, 2 liter kylarvätska lät ju rejält mycket. Bilen lär ju dricka satans kylarvätska..

Filiphe
1 december 2019 · 14 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Filiphe skrev:

Mew skrev:

För lite kylarvätska kan påverka värmen, ja. Och nej, försvinner det är det förmodligen något litet läckage någonstans. Men testa fyll på till "max" och se om det gör någon skillnad. Håll sedan koll på nivån, kolla med jämna mellanrum. Minskar den bör det kollas upp.

Fick nyss motor nästan överhettad. Kollade och kylarvätskan var jättrlåg. Fyllde på 2 liter och värmen återkom men det verkar gå ur lite så fyllde på igen. Det är nog läckage

Ja, kan man fylla på 2 liter så får du nog ha lite koll...

Jo tänkte det också. Så måste va läcka eller nått.

Parre7 skrev:
oj, 2 liter kylarvätska lät ju rejält mycket. Bilen lär ju dricka satans kylarvätska..

Ja det kan inte stämma. Någon läcka eller så som sagt.

Filiphe
1 december 2019 · 14 Inlägg

Ivel skrev:
Som jag frågat i många trådar med liknande beskrivna problem: luktar det avgaser i expansionskärlet?

Inte direkt luktat så. Men kan göra det nästa gång jag kör. Tänkte lämna in till verkstad imorgon tror jag

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2019 · 17 385 Inlägg

Filiphe skrev:

Ivel skrev:
Som jag frågat i många trådar med liknande beskrivna problem: luktar det avgaser i expansionskärlet?

Inte direkt luktat så. Men kan göra det nästa gång jag kör. Tänkte lämna in till verkstad imorgon tror jag

Nja, kan bli dyra pengar utan resultat.
Gå ut och starta (varmkör) bilen och stäng av klimatanläggningen. Låt den gå på tomgång efter du varmkört och se om du kan lokalisera några läckor. En verkstad kan pumpa i övertryck upp till 2,5 bar i kylsystemet för att felsöka. Men då kanske bilen inte är varm. Undrar om man kan köpa en sån testgrej på Biltema eller nåt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Filiphe
1 december 2019 · 14 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Filiphe skrev:

Ivel skrev:
Som jag frågat i många trådar med liknande beskrivna problem: luktar det avgaser i expansionskärlet?

Inte direkt luktat så. Men kan göra det nästa gång jag kör. Tänkte lämna in till verkstad imorgon tror jag

Nja, kan bli dyra pengar utan resultat.
Gå ut och starta (varmkör) bilen och stäng av klimatanläggningen. Låt den gå på tomgång efter du varmkört och se om du kan lokalisera några läckor. En verkstad kan pumpa i övertryck upp till 2,5 bar i kylsystemet för att felsöka. Men då kanske bilen inte är varm. Undrar om man kan köpa en sån testgrej på Biltema eller nåt?

Okej. Kanske får prova det. Men vi har kollat efter om man kunde se någon läcka men inget uppenbart. Dock utan längre analys eller så. Men dom borde väl kunna felsöka och se sånt här? Det är klart det är dyrare än själv men för en amatör är det svårt. Kollar Biltema

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:

Filiphe skrev:

Inte direkt luktat så. Men kan göra det nästa gång jag kör. Tänkte lämna in till verkstad imorgon tror jag

Nja, kan bli dyra pengar utan resultat.
Gå ut och starta (varmkör) bilen och stäng av klimatanläggningen. Låt den gå på tomgång efter du varmkört och se om du kan lokalisera några läckor. En verkstad kan pumpa i övertryck upp till 2,5 bar i kylsystemet för att felsöka. Men då kanske bilen inte är varm. Undrar om man kan köpa en sån testgrej på Biltema eller nåt?

En annan enkel snabbkoll, även för en helt novis gällande bilmekning, är att känna på bilens golvmatta om den är blöt och luktar sött. Då läcker det kylarvätska in i kupén.

Pappa tipsade om det. Inget verkade läckt ner. Kollar en gång till sen

Filiphe
2 december 2019 · 14 Inlägg

Problemet löst! Lämnade in på min verkstad. Det var en slang som hade fått läcka. Så därför läckte kylarvätskan

Filiphe
2 december 2019 · 14 Inlägg

Ivel skrev:

Filiphe skrev:
Problemet löst! Lämnade in på min verkstad. Det var en slang som hade fått läcka. Så därför läckte kylarvätskan

Vad skönt att det var något sådant "bara" och inget tekniskt haveri.
Toppen att du återkopplade med lösningen, på så vis blir fler hjälpta framöver.

Ja det var det. Började misstänka det när jag fyllt typ 3-4 liter kylarvätska på två dagar och det var en pöl under.

Stort tack alla för er hjälp och tips! Uppskattas när man är oerfaren på bilar och ny på forumet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang