Audi 100 Turbo "Here we go again"!

jaka54
30 november 2019 · 5 716 Inlägg

Hej!
Brorsan ringde mig starx efter kl 1000 idag. -Jag står utanför Rusta i Uppsala och bilen (Audi 100 turbo -91:a) startar inte!
Phu! Vi bytte ju spridare för två månader sedan och trodde att alla problem med varm-motor-start skulle vara lösta. -Men icke!
Kopplade på startkablar men inte ett liv i turbomotorn!
-Då beslöt vi oss för att bogsera hem bilen!
Efter två meters rull prövar brosan att lägga i en växel och ...motorn startar direkt!

-Jag blir inte klok på det här!? Vad är det för skillnad på att starta motorn på vanligt sätt med startmotorn och att rulla igång bilen??
Bilen/motorn har alltid gått att starta när man rullar igång den men inte alltid med startmotorn.
Vi tog bort ett tändstift och det var helt torrt!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 november 2019 · 4 917 Inlägg

Har du inte köpt startgas ännu?
Om inte, så är det sannerligen på tiden !smile
Men jag tror det är spridarna som inte öppnar av någon elektrisk anledning..
Och jag satsar en 5a på det..

Senast redigerat av malus (30 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 november 2019 · 17 455 Inlägg

Tändningslåset?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
30 november 2019 · 5 716 Inlägg

Hej!
Spridarna är öppna hela tiden på Audi 100! Det är ingen elektrisk styrning av spridarna som på moderna bilar.

Tändningslåstet funkar ju eftersom startmotorn går runt...vad för fel kan det vara på tändningslåset som gör att motorn inte tänder??

Det konstiga är ju att motorn startar direkt bara hjulen börjar snurra!
Vad finns det för samband??

Senast redigerat av jaka54 (30 november 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 november 2019 · 4 917 Inlägg

Det måste vara något som känner av att bilen rör sig, typ  vevaxelgivare..
Men det har väl inte den gamla häcken..?
Detta skulle man kunna vidimera genom att försöka  starta i nerförsbacke..

Senast redigerat av malus (30 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Taunuus
30 november 2019 · 263 Inlägg

kontrollera att spänningen inte försvinner från tändsystemet på startmotorläget, om det försvinner är det nog tändlåset. eller vrid på tändning och försök starta med en mejsel på starten å se om den startar.

Ford 17M "Taunus" (1967)
M123
30 november 2019 · 962 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Spridarna är öppna hela tiden på Audi 100! Det är ingen elektrisk styrning av spridarna som på moderna bilar.

Tändningslåstet funkar ju eftersom startmotorn går runt...vad för fel kan det vara på tändningslåset som gör att motorn inte tänder??

Det konstiga är ju att motorn startar direkt bara hjulen börjar snurra!
Vad finns det för samband??

Har aldrig hållit på med Audi så veta inte det minsta vad du har för något under huven.

Finns det någon kabel till en trigger för tändningen, dvs något liknande hallgivare eller som chevas stjärnrotor som sen läses av en magnet eller liknande?

Det jag tänker om du inte får signal pga dålig kontakt eller liknande men får gnista men när du flyttar bilen av anledningen att du ruskar om glappet.

En annan sak, som nämns är  tändningslås men steget bortom är också väldigt intressant, sitter det något relä som ger tillslag till tändspolen eller matar låset direkt till spolen?
På äldre bilar kan ju man då ta ström till tändningen via startmotorn. Så jag skulle följa upp rådet tändningslås och vart tändspolen väcks med, är det via startmotorn kan en dålig kontakt där slå ut spolen.

Nu kanske jag skrev otydlig men hoppas det är förståeligt.

Senast redigerat av M123 (30 november 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 november 2019 · 17 455 Inlägg

WurstingErik skrev:
kontrollera att spänningen inte försvinner från tändsystemet på startmotorläget, om det försvinner är det nog tändlåset. eller vrid på tändning och försök starta med en mejsel på starten å se om den startar.

Precis! Hade en Volvo 740 en gång på 90-talet som hade samma problem. När man drog startnyckeln till "start" försvann tändningsläget...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
30 november 2019 · 5 716 Inlägg

Hej!
Sista meningen? Vad står det där Ivel?
mät om ign ger spänning i startläget.

Malus
Audi 100 Turbo från 1991 har både tändlägesgivare och vevaxelgivare!
Hur menar du att man skulle kunna se felet om man startade bilen i nedförsbacke?
Att skjuta igång eller dra igång bilen går alltid bra! Då startar motorn direkt.

Senast redigerat av jaka54 (30 november 2019)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 november 2019 · 13 732 Inlägg

inte superovanligt att just strömbrytaren på tändingslåset går sönder på vagbilar.. men borde gå att mäta ganska lätt.   mät på tändspolen till att börja med om den har 12v hela tiden under startförsöket när bilen inte inte startar.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
caromania Forummoderator
30 november 2019 · 9 296 Inlägg

Growe skrev:
inte superovanligt att just strömbrytaren på tändingslåset går sönder på vagbilar.. men borde gå att mäta ganska lätt.   mät på tändspolen till att börja med om den har 12v hela tiden under startförsöket när bilen inte inte startar.

Jag brukar inte vara den första att försvara VAG-bilar men vafan Jakas brossas Audi har nästan 30 bast på nacken. Då får man ha lite ont i knäna och vara lite närsynt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Nybergrobin
30 november 2019 · 2 378 Inlägg

Följer tråden.....hade exakt samma fel på en 740 för några år sedan!   Sjukt nyfiken......

Mew
30 november 2019 · 2 156 Inlägg

Jag tippar också på tändningslåset. Hade det problemet med en Polo -96, i det fallet gick det att trycka nyckeln "inåt och upp mot ratten" så gick det att starta. Bytte ut kontakten där bakom till en begagnad från skroten så funkade det klockrent sedan.

jaka54
30 november 2019 · 5 716 Inlägg

Hej!
Jag lutar åt tändningslåset också! Drog mig till minnes för ett femtontal år sedan.
Var på pylontävling (R/C flyg) uppe i Sala och när jag skulle hem hände inget när jag vred om tändningsnyckeln på min Audi 100 2,0E -89:a. Bad några av grabbarna skjuta på och direkt startade motorn. Väl hemma stannade jag och försökte starta igen. Det gick inte. Tog bort hela instrumentpanelen och upptäckte att en bit av en kort axel av aluminium var av till bakre delen av tändningslåset. Bytte och sedan dess har bilen funkat . (att jag inte tänkte på det innan jag frågade er) wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2019 · 17 455 Inlägg

En enkel koll:
- Rulla igång bilen och låt den stå på tomgång, vrid sedan nyckeln till start om det går. Dör den och börjar mala på startmotorn så är felet hittat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
1 december 2019 · 5 716 Inlägg

Hej!
Hybrid! Du menar att jag ska vrida om tändningsnyckeln under tiden motorn går!?
-Ska testa det!

Har under förmiddagen provat att starta motorn (inte testat Hybrids tes än) och den startar direkt. Har gjort så ett tjugtal gånger och likadant varenda gång, motorn startar direkt när jag vrider om tändningsnyckeln. Har lirkat med nyckeln i tändningslåset fram och tillbaka ,upp och ned men kan inte hitta ett läge där motorn inte startar.

En parentes kanske...När brorsan körde hem från Uppsala igår så slutade plötsligt radion att fungera! Finns det ett samband med ovanstående fel månne???
-Efter att vi laddat batteriet över natten startade emellertid radion direkt...

Senast redigerat av jaka54 (1 december 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2019 · 17 455 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hybrid! Du menar att jag ska vrida om tändningsnyckeln under tiden motorn går!?
-Ska testa det!

Har under förmiddagen provat att starta motorn (inte testat Hybrids tes än) och den startar direkt. Har gjort så ett tjugtal gånger och likadant varenda gång, motorn startar direkt när jag vrider om tändningsnyckeln. Har lirkat med nyckeln i tändningslåset fram och tillbaka ,upp och ned men kan inte hitta ett läge där motorn inte startar.

En parentes kanske...När brorsan körde hem från Uppsala igår så slutade plötsligt radion att fungera! Finns det ett samband med ovanstående fel månne???
-Efter att vi laddat batteriet över natten startade emellertid radion direkt...

Om det fungerar nu så är det väl lönlöst att prova mitt tips. Men att radion lägger av kan tyda på att tändningslåsets ACC-läge tappar kontakten med verkligheten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
2 december 2019 · 5 716 Inlägg

Hej!
???? ACC funkar ! Ivel vad menar du???

zzr9409209
2 december 2019 · 716 Inlägg

Startmotorn som fältar ut?

jaka54
2 december 2019 · 5 716 Inlägg

Hej!
Menar inget ont med många frågetecken wink. Mer att jag är nyfiken på ditt svar.

zzr9409209 Vad menar du med att "startmotorn fältar ur". Startmotorn är helt ny.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang