Bil förstörd

sollu
30 november 2019 · 413 Inlägg

Hej
jag är första gång här ber om ursäkt om jag skriver fel inlägg.

I Fredags beskiktad jag  min bil och gick genom utan problem då lägg jag på blocket för att sälja. Var på jobbet idag och en person ringde mig och vill kolla på bilen. Han kom och kört bilen och allt gick fint sen vill han lyfta bilen och kolla under bilen som läker eller rost  men precis när han kör in bilen till lyften och komma ut ur bilen smälter förarens dörr glass. jag vet inte vad han gör med dörren eller varför förstört glasen.

Vad ska jag säga nu ska jag bara laga eller har han ansvar för den?
bilen är en Opel vectra -08
tack för hand.

Presidento Of World
30 november 2019 · 3 306 Inlägg

Har han krossat den så hade jag inte släppt han därifrån utan att pröjsa för ny ruta.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hamilton
30 november 2019 · 8 864 Inlägg

Olyckor händer och det är därför man har försäkringar, vänd dig till ditt försäkringsbolag.

Fotograf på tierpidag.se
viccoA
30 november 2019 · 3 109 Inlägg

sollu skrev:
Hej
jag är första gång här ber om ursäkt om jag skriver fel inlägg.

I Fredags beskiktad jag  min bil och gick genom utan problem då lägg jag på blocket för att sälja. Var på jobbet idag och en person ringde mig och vill kolla på bilen. Han kom och kört bilen och allt gick fint sen vill han lyfta bilen och kolla under bilen som läker eller rost  men precis när han kör in bilen till lyften och komma ut ur bilen smälter förarens dörr glass. jag vet inte vad han gör med dörren eller varför förstört glasen.

Vad ska jag säga nu ska jag bara laga eller har han ansvar för den?
bilen är en Opel vectra -08
tack för hand.

Smällde han glaset i lyften får han väl betala för det, gick det sönder av att han öppnade/stängde dörren får du nog glatt betala själv.

sollu
30 november 2019 · 413 Inlägg

Bilen var i lyften sen öppna han dörren för att komma ut ur bilen att lyfta men samtidigt smällde dörren.

Utmarks-Loke
30 november 2019 · 5 809 Inlägg

sollu skrev:
Bilen var i lyften sen öppna han dörren för att komma ut ur bilen att lyfta men samtidigt smällde dörren.

Låter som att bilen var så vek att den böjt sig i liften och dörren låg i spänn? Så lite vridstyv kan väl inte ens en opel vara, kanske han lyfta på fel ställen?

sollu
30 november 2019 · 413 Inlägg

På lyften var bilen jätte snett det mot lyften var andra bil och var svårt att köra till lyften men han  köra in snett plötsligt smäller glaset. Då blir  svart att säga någonting bara ledsen. Han säger mig ring till försäkring det är din bil du som laga sa han.

jaka54
30 november 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
???? Det är svårt att förstå vad du menar!

sollu
30 november 2019 · 413 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
???? Det är svårt att förstå vad du menar!

Jag menar på lyften var bilen jätte snett parkerat alltså höger fram däcken var nästan ute.

Presidento Of World
30 november 2019 · 3 306 Inlägg

Som sagt.. Jag hade krävt att spekulanten står för kalaset men men..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
sollu
30 november 2019 · 413 Inlägg

Presidento skrev:
Som sagt.. Jag hade krävt att spekulanten står för kalaset men men..

Mycket ledsen som student bli nu mer fattigare.
Kan halv försäkring räcker till glaset då?
Tack

Mew
30 november 2019 · 2 152 Inlägg

Presidento skrev:
Som sagt.. Jag hade krävt att spekulanten står för kalaset men men..

Beror på. Om det var pga oaktsamhet så absolut. Men om det var spänningar som råkade orsaka det vid fel tillfälle så, nja... Men det är svårt att säga, förstår inte hela scenariot med de förklaringarna tyvärr.

spillolja
30 november 2019 · 4 014 Inlägg

sollu skrev:
[
Kan halv försäkring räcker till glaset då?
Tack

bara att åka till glasmästare/bilverkstad och fixa det mot självrisken

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
sollu
30 november 2019 · 413 Inlägg

spillolja skrev:

sollu skrev:
[
Kan halv försäkring räcker till glaset då?
Tack

bara att åka till glasmästare/bilverkstad och fixa det mot självrisken

Jag ska göra på måndag o höra vad de säger.

Utmarks-Loke
30 november 2019 · 5 809 Inlägg

Glaset i förardörren köper man enklast från skroten. Vindrutan är limmad och måste bytas av en glasmästare men de i dörrarna fixar man själv.

Men ja, det låter som om spekulanten lyft bilen på fel sätt och förstört rutan. Frågan är vad mer som förstörts, bilen är väl inte permanent skev? Och hur ser det under bilen, där lyftens anliggningsytor träffade? Bucklor, repor, andra skador?

Janneutanb
30 november 2019 · 7 267 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Glaset i förardörren köper man enklast från skroten. Vindrutan är limmad och måste bytas av en glasmästare men de i dörrarna fixar man själv.

Men ja, det låter som om spekulanten lyft bilen på fel sätt och förstört rutan. Frågan är vad mer som förstörts, bilen är väl inte permanent skev? Och hur ser det under bilen, där lyftens anliggningsytor träffade? Bucklor, repor, andra skador?

Fast i nåt inlägg skrev han att bilens däck var nästan utanför vilket då borde vara en 4-pelarlyft.

Köp en ny ruta på skroten och lägg problemet bakom dig.

sollu
30 november 2019 · 413 Inlägg

Janneutanb skrev:

Svarte_Orm skrev:
Glaset i förardörren köper man enklast från skroten. Vindrutan är limmad och måste bytas av en glasmästare men de i dörrarna fixar man själv.

Men ja, det låter som om spekulanten lyft bilen på fel sätt och förstört rutan. Frågan är vad mer som förstörts, bilen är väl inte permanent skev? Och hur ser det under bilen, där lyftens anliggningsytor träffade? Bucklor, repor, andra skador?

Fast i nåt inlägg skrev han att bilens däck var nästan utanför vilket då borde vara en 4-pelarlyft.

Köp en ny ruta på skroten och lägg problemet bakom dig.

Hur lagar man själv då? Är det inte svårt?

Senast redigerat av sollu (30 november 2019)

Utmarks-Loke
30 november 2019 · 5 809 Inlägg

sollu skrev:
Hur lagar man själv då? Är det inte svårt?

Om man har lite teknisk läggning är det inte jättesvårt att byta sidoruta. Det är fullt genomförbart ute på parkeringsplatsen.

Janneutanb
30 november 2019 · 7 267 Inlägg

sollu skrev:

Janneutanb skrev:

Svarte_Orm skrev:
Glaset i förardörren köper man enklast från skroten. Vindrutan är limmad och måste bytas av en glasmästare men de i dörrarna fixar man själv.

Men ja, det låter som om spekulanten lyft bilen på fel sätt och förstört rutan. Frågan är vad mer som förstörts, bilen är väl inte permanent skev? Och hur ser det under bilen, där lyftens anliggningsytor träffade? Bucklor, repor, andra skador?

Fast i nåt inlägg skrev han att bilens däck var nästan utanför vilket då borde vara en 4-pelarlyft.

Köp en ny ruta på skroten och lägg problemet bakom dig.

Hur lagar man själv då? Är det inte svårt?

Numera finns allting på Youtube, om inte så finns det garanterat på Google.
Kan man hantera en skruvmejsel och ett spärrskaft bör man kunna klara av det utan större svårigheter.

sollu
30 november 2019 · 413 Inlägg

Janneutanb skrev:

sollu skrev:

Janneutanb skrev:

Fast i nåt inlägg skrev han att bilens däck var nästan utanför vilket då borde vara en 4-pelarlyft.

Köp en ny ruta på skroten och lägg problemet bakom dig.

Hur lagar man själv då? Är det inte svårt?

Numera finns allting på Youtube, om inte så finns det garanterat på Google.
Kan man hantera en skruvmejsel och ett spärrskaft bör man kunna klara av det utan större svårigheter.

I fredas byte själv  bak bromsbelägg på Volvo v90 -17
Även byte bak  bromsok, tändstift, växellåda olja, alla filter på min Volvo v60 så lätt. Men aldrig byte ruta men men jag ska prova. Tack att ni rekommendera det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang