Köra med sommardäck till verkstan för att byta till vinterdäcl

golfgti00
1 december 2019 · 4 Inlägg

Som titeln säger ska jag byta till vinterdäck, men måste köra till verkstan med mina sommardäck. Är detta tillåtet?

M123
1 december 2019 · 962 Inlägg

Det är nog en fråga som är lite svår att svara på, Polis har tolkningsföreträde på det här med vinterdäck och har du inte god nog anledning blir du bötfälld. Med det menar jag att det helt beror på vem som ev stoppar dig.

Jag tycker oavsett vad som står på Transportstyrelsens sida vilket jag länkar till och även har med ett urklipp från att det är totalt olämpligt att köra med annat än vinterdäck, men då Sverige är långt kan du ha ett helt annat väglag än mig och helt ha andra förutsättningar.

Hoppas länken hjälper dig något.

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

"Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål."

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
golfgti00
1 december 2019 · 4 Inlägg

M123 skrev:
Det är nog en fråga som är lite svår att svara på, Polis har tolkningsföreträde på det här med vinterdäck och har du inte god nog anledning blir du bötfälld. Med det menar jag att det helt beror på vem som ev stoppar dig.

Jag tycker oavsett vad som står på Transportstyrelsens sida vilket jag länkar till och även har med ett urklipp från att det är totalt olämpligt att köra med annat än vinterdäck, men då Sverige är långt kan du ha ett helt annat väglag än mig och helt ha andra förutsättningar.

Hoppas länken hjälper dig något.

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

"Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål."

Bor ju nere i blekinge, har inget annat sätt än att köra till verktaden och byta mina däck då dem måste krängas på mina fälgar.

golfgti00
1 december 2019 · 4 Inlägg

Kan man bli av med körkotet för det?

Low
1 december 2019 · 3 306 Inlägg

M123 skrev:
Det är nog en fråga som är lite svår att svara på, Polis har tolkningsföreträde på det här med vinterdäck och har du inte god nog anledning blir du bötfälld. Med det menar jag att det helt beror på vem som ev stoppar dig.

Jag tycker oavsett vad som står på Transportstyrelsens sida vilket jag länkar till och även har med ett urklipp från att det är totalt olämpligt att köra med annat än vinterdäck, men då Sverige är långt kan du ha ett helt annat väglag än mig och helt ha andra förutsättningar.

Hoppas länken hjälper dig något.

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

"Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål."

golfgti00 skrev:
Kan man bli av med körkotet för det?

Ring till polisen och förklara att du ska köra, de gjorde vi för länge sedan,  men de kanske tänker annorlunda idag.

golfgti00
1 december 2019 · 4 Inlägg

Polisen eller transportstyrelsen?

zleepy Trucker
1 december 2019 · 1 391 Inlägg

golfgti00 skrev:
Polisen eller transportstyrelsen?

kör du, få däcken bytta smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Slash Saabifierad
1 december 2019 · 2 026 Inlägg

golfgti00 skrev:
Kan man bli av med körkotet för det?

Nej du blir inte av med körkortet för det om du nu inte tänk köra allmänt vårdslöst i samma veva. Däremot om du skulle bli stoppad och polisen inte anser att ditt skäl är rimligt nog så kommer du inte få köra bilen ifrån platsen utan att vinterdäcken sitter på.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Utmarks-Loke
1 december 2019 · 5 833 Inlägg

Om man kör iväg till däckfirman en dag när det är snöstorm så kan man nog bli tagen för vårdslöshet i trafik och mista körkortet. Men gör man det en dag när det är 5 plusgrader och småregn är det en helt annan sak.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang