Ryckig tomgång Saab 9-3 2003 felkoder p0101 och p0138 (LÖST)

Smurfen40
2 december 2019 · 689 Inlägg

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:

Snurriis skrev:
Skulle lägga pengarna på tempgivaren!

Tempgivare??
Hur tänker du då?.
På grund av att den går bra när den är kall??och går sämre när den blir varm??
Skumt bara att har haft felkod på lmm och bakre lambdasond som nollades och inte kommit tillbaka,men istället kom misständning p0300

Tempgivaren kan balla ur på det sättet, den säger till ECUn när motorn är kall att fetta på lite mer bensin när den är kall men yar ej bort den signalen när motorn har blivit varm.
Därför du kan då få misständning.

Hade samma problem dock på min 9-5a där systemet ballade ur när tempgivaren ej fumgerade som den ska.

Hade missfire på bank 1-2 & 3-4 enligt felkods läsaren samt att jag såg att temp nålen i klustret ej låg på rätt ställe.

Så kolla hur nålen ligger i klustret, hett tips! ^^

Okej kan vara värt att kolla på.
Ska se om den går som den ska imorgon när den är kall.
Har bara ägt den 1 dag och visste att där var något fel när jag köpte den så fick den billigt

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Parre7
2 december 2019 · 58 Inlägg

Min saab 9-5a pulserade från att gå under 1000 varv till att gå upp till 1000 varv på tomgång som att den pulserade sedan stängdes den av, man kunde aldrig stå på tomgång med den. Slutade med att jag la in den hos ett proffs farsan kände som har jobbat kring saabar hur länge somhelst.
Systemet hade krånglat och gjort så att bilen bara tar upp 9% bensin och därmed därför den dog och inte körde köras, han lurade systemet så den får 70%och går som vanligt nu.

Smurfen40
3 december 2019 · 689 Inlägg

Körde med urkopplad lmm till jobb och då gick den jättefint förutom att när man stod still och skulle iväg så hände knappt något när man gasade förrän man kom upp i 2000varv.
Säger detta något??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
3 december 2019 · 689 Inlägg

Bilen verkar ha lagat sig själv.
I morse bytade jag till vinterdäck och sprayade kontakten till lmm och batterinabeln kollade även luftfilter.
Nu när jag var på väg till skroten går d3n som en klocka helt plötsligt.
Ändå är väl lite hög tomgång ca 900 varv

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Snurriis
3 december 2019 · 761 Inlägg

Bara å kolla ifall det ligger någon annan felkod.

Smurfen40
3 december 2019 · 689 Inlägg

Snurriis skrev:
Bara å kolla ifall det ligger någon annan felkod.

Okej ska kolla det men.motorlampan har inte lyst och bilen går som en klocka.
Ändå felet nu är att tomgången ligger runt 1000-1200 varv.
Innan jag sprutade kontakten till lmm med wd40 och öppnade luftburken  och kollade filtret så låg tomgången mellan 700-800 men gick dåligt.
Nu går bilen bra men hög tomgång.
Mysko bil detta

Senast redigerat av Smurfen40 (3 december 2019)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang