Backljus vw transporter t6 -16

Miner
1 december 2019 · 1 Inlägg

Mina backljus har slutat fungera. Antar att de har att göra med att jag kopplat in 2 st 18w ledljus som extra backljus. Dom har funkat i nästan ett år nu, senaste tiden kunde dom slockna efter en kort stund vid backning för att sen fungera igen när man stängt av och startat bilen. Men nu funkar de inte alls. Har tjuvat ström från befintliga backljus. När jag gjorde de fick jag lov att plocka ur lampan på ena sidan för att de skulle fungera, dom slocknade annars efter en stund(antagligen pga av överbelastning).  Så min fråga, vad tror ni har hänt? Hittar ingen säkring som är trasig, men å andra sidan är de inte så enkelt heller då de inte finns säkringsscheman i en modern bil idag ( ialla fall vw). Och ja, jag vet...med facit i hand skulle jag kopplat via ett relä.

simlar
2 december 2019 · 5 524 Inlägg

Sitter förmodligen ingen säkring, så gott som all belysning i en modern bil går via elsystemstyrdonet.

Eftersom du tar ut nära på dubbla effekten ur backljuskretsen genom att ha skarvat på extra backljus så finns det stor risk att du bränt backljusutgången i elsystemstyrdonet.

Senast redigerat av simlar (2 december 2019)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang