VW Passat B8 2015 strul med förardörr

kodiak
2 december 2019 · 12 Inlägg

Hej

Förardörren på familjens passat har senaste vintern och nu när kylan kom ingen börjat strula. Fram tills igår var enda problemet att då bilen var kall gick det inte att öppna förardörren utifrån, men inifrån gick fint, och då bilen blivit varm fungerade det yttre handtaget som vanligt. Har alltid avfärdat det som lite fukt i låskistan och inte brytt mig mer om det.
Igår tillstötte det ytterligare ett problem med förardörren. Trots att man stängt dörren så varnar den för öppen dörr oavsett hur många gånger man försöker stänga dörren. Då vi har automatlåda så piper det utav helvete i bilen om man har driven i samt dörr öppen så bilen är i princip okörbar. Idag tog det ca 10 min av alla kombinationer av öppna dörr/stänga dörr/tändning på/tändning av/motor på/motor av innan den slutade varna för öppen dörr.

Är hyfsat mek-kunnig men då framförallt på äldre "analoga" bilar, moderna bilar är så fulla av elektronik att jag inte vet vart jag ska börja felsöka. Är det fel på själva låskistan eller vad kan det vara?

Idéer?

Mvh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 december 2019 · 4 917 Inlägg

Det låter nästan som om låset behöver lite symaskinsolja där det kärvar..
Såvida dörren inte har någon mikrobrytare som ställer till det..
Man vet ju snart inte vad moderna bilar har för finesser, så därför får man ha både hängslen och byxrem när man gissar..smile

Senast redigerat av malus (2 december 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
kodiak
3 december 2019 · 12 Inlägg

malus skrev:
Det låter nästan som om låset behöver lite symaskinsolja där det kärvar..
Såvida dörren inte har någon mikrobrytare som ställer till det..
Man vet ju snart inte vad moderna bilar har för finesser, så därför får man ha både hängslen och byxrem när man gissar..smile

Nja tror inte att smörja upp kommer fungera, dörren stänger sig fint och så men varnar för öppen dörr. Mycket möjligt nån brytare som är kass som du säger.

sogat
4 februari 2020 · 153 Inlägg

Har exakt samma fel och googlade mig hit, samma bil och samma årsmodell men en Alltrack. Nu låser sig inte ens dörren, och bakdörren på vänstersidan kärvar även den sad

Cuefa Ain't no place like home...
4 februari 2020 · 4 628 Inlägg

Dessa bilar har dels en micro-brytare i låskistan i dörren, samt även 2 separata vajrar för öppning, en från innerhandtaget, en från ytterhandtaget.
Det vanligaste är att tätningen på vajern till framförallt ytterhandtaget blir skadad, varpå fukt kryper ner i höljet för vajern. Denna fukt fryser sedan när det blir kallt, och vajern fastnar. Handtaget går tillbaks mot dörren utan problem, men vajern sitter kvar i "öppet" läge, således hindrandes låskistan från att göra sitt jobb.
Byte av vajer är lite omständigt iom att klädseln på insidan av dörren behöver tas bort, dessutom är vajern en del av hela handtags-mekanismen på denna generation Passat. Kostar ca 550-600kr/dörr.
Finns ett gäng olika modeller beroende på när bilen är tillverkad och hur den är utrustad.

Bilden visar hur det ser ut, på ett ungefär.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-63a94c6715fd0bb093dca954721b8726.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Snurriis
4 februari 2020 · 761 Inlägg

Har samma problem med min firmabil VW crafter på skåpdörren.
Vajern till låskistan har dragit åt sig fukt och då fryser den vid kallare väder samt går trökt.
Tydligen ett återkommande problem för VW bilar då när jag kontaktade VW verkstaden så sa dom är det är extremt vanligt på 13-15 VW modeller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang