Peugeot 307 2,0 HDI startar bara ibland

emilhermansson11
3 december 2019 · 1 Inlägg

Hej,

Har en Peugeot 307 2,0 HDI Komb (2006) som jag har problem med att starta från och till.
Hänt vid 3 tillfällen då jag kört en längre sträcka(35mil) sedan har bilen stått still i ett par dagar.
Då jag sedan försökt starta bilen, står startmotorn och tuggar, men bilen kommer inte igång.
Mellan dessa tillfällen har det varit ca 2 månader och mellan tillfällena har den funkat felfritt.
Då har jag kört allt som oftast kortare sträckor men även 35 mil ett par gånger.

Då den inte startar hjälper det ej med startkablar heller, så känns inte som att det är batteriet.
Första gången drog jag in den på verkstad, varav de sa att det låg massa felkoder som kunde tänkas vara problemet.
De fick igång bilen efter ett tag, och rensade bilen från felkoder. I mina öron lät det konstigt, men fick ingen bättre förklaring.

Andra gången jag inte fick igång den startade den mirakulöst dagen efter.
Nu tredje gången vill den sig inte. Batteriet verkar även trött nu, vet inte om det är för att jag plågat den eller att det kanske börjar ge med sig det med.
Men som sagt startar den inte med kablar heller.

Någon som vet vad som ligger till grund för detta och vad jag kan göra?
Tack på förhand.

Parre7
3 december 2019 · 58 Inlägg

Batteriet kan ju spöka, att köpa ett nytt fräscht batteri är ett bra köpval även ifall batteriet nog inte är orsaken till problemet, det är ju däremot inte dyrt heller.
Du kan ju börja med något lätt som att ta ut stiftena och kolla på dom.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 december 2019 · 4 917 Inlägg

Om man lämnar in ett sattyg som inte fungerar , så är det minsta är att den sk verkstaden talar om är dels vad det var för felkoder och även hur dom fick igång den..
Att bara säga typ att "nu fick vi igång den " är förkastligt..
För reparationspengen kan man gott få reda på detta..
Men i ditt fall så tippar jag på bränslet, alltifrån bränslepump till filter och bränsletryck.
Men jag hade börjat med dieselpumpen först och kollat så den gör sin uppgift.

Senast redigerat av malus (3 december 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 december 2019 · 17 473 Inlägg

Hade en 407:a som jävlades på liknande sätt. Det var dieselpumpen.

Felkoder på den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang