Renault Mégane III -11 (4 fel)

Nevadacontra
4 december 2019 · 234 Inlägg

Ska inte dra ut på det för mycket.
Köpte en bil för snart en månad sedan.
Har upptäckt gradvis att det är 4 fel på den, kanske inte så allvarliga men ändå.
1. Bagageluckan öppnar sig själv ofta, lyser ett meddelande i bilen när den öppnas, får gå ut och stänga, efter 1 minut så är den öppen igen. Idag gick det inte ens att öppna den när jag vart och handlade, fattar ingenting!

2. Bilen känns kraftlös när den stått under natten, svag vid gaspådrag men detta fenomen släpper efter typ 2 min.

3. Knackar i hjulhusen när jag ger fullt rattutslag åt båda hållen och svänger sakta. (Misstänker drivknutarna, axel)

4. Det sista och minst allvarliga problemet är att förardörren knackar när jag öppnar och stänger. Sjukt irriterande, har försökt smörja med symaskinsolja, WD40 och 5-56 men inget hjälper, blev inte bättre eller sämre.

Tips på dessa fel och vad de kan vara?
Tänkte boka in en tid på Mekonomen ganska omgående.

Bilen är flexfuel och manuell.

Senast redigerat av Nevadacontra (4 december 2019)

Mew
5 december 2019 · 2 152 Inlägg

Angående bagageluckan, kolla kablarna i gummigenomföringen/-arna ut till bagageluckan från karossen. De rör sig ju varje gång man öppnar och stänger  luckan, så ett vanligt fel på i princip alla bilar är att en eller flera kablar till slut skavs sönder och ligger och kortsluts antingen mot varandra eller mot karossen, eller stundvis inte funkar alls. Det låter som att det är ditt bekymmer. Dra lite i kablaget (försiktigt) och försök se så mycket som möjligt av det åt båda håll, för ibland är skadan dold vid första anblicken.
Den seriösare lagningen är att byta kabelhärva, men det är inga problem att reparera den befintliga (även om inte alla verkstäder vill göra detta). Har jag gjort på flera av mina bilar genom åren med gott och beständigt resultat.

Angående knakningarna, funderar på fjäderbenslagringar. Svårt att säga utan att höra det dock. Det är mer av ett knakande ljud, jämfört med drivknutar som knackar. Men drivknutar som ger sig på en -11? Känns väldigt tidigt tycker jag...

Senast redigerat av Mew (5 december 2019)

Nevadacontra
5 december 2019 · 234 Inlägg

Mew skrev:
Angående bagageluckan, kolla kablarna i gummigenomföringen/-arna ut till bagageluckan från karossen. De rör sig ju varje gång man öppnar och stänger  luckan, så ett vanligt fel på i princip alla bilar är att en eller flera kablar till slut skavs sönder och ligger och kortsluts antingen mot varandra eller mot karossen, eller stundvis inte funkar alls. Det låter som att det är ditt bekymmer. Dra lite i kablaget (försiktigt) och försök se så mycket som möjligt av det åt båda håll, för ibland är skadan dold vid första anblicken.
Den seriösare lagningen är att byta kabelhärva, men det är inga problem att reparera den befintliga (även om inte alla verkstäder vill göra detta). Har jag gjort på flera av mina bilar genom åren med gott och beständigt resultat.

Angående knakningarna, funderar på fjäderbenslagringar. Svårt att säga utan att höra det dock. Det är mer av ett knakande ljud, jämfört med drivknutar som knackar. Men drivknutar som ger sig på en -11? Känns väldigt tidigt tycker jag...

Tack för bra och utförligt svar! Ska absolut kolla kablaget imorgon. Ja nu när du sa att de kortsluts mot antingen karossen eller mot varandra så låter det verkligen som att det är problemet här. Svårt att laga själv tycker du?

Hmm jadu jag har ingen aning. Jag kan typ bara säga att de knackar, men bara vid låga farter, typ när jag ska svänga in på en parkeringsplats eller svänga runt. Låter inte alltid dock....

Meaganeowner
5 december 2019 · 2 250 Inlägg

Skadade fjäderbenslagringar låter när man ändrar rattutslag.

Ligger du i en ständigt sväng, med konstant rattutslag, kör runt och det knackar, så är det förmodligen yttre drivknut. I regel då en drivknutsdamask som gått sönder.

Mer ovanligt att differentialen gått sönder, p g a för lite olja i växellådan.

Du har väl kollat oljenivån i lådan?

Obs kör bara på den olja som rekommenderas i instruktionsboken. Troligen Elf eller Total.
Motoroljan mindre än halva priset på Volvo.

Köpes enklast o billigast på Autofrance.se Mycket snabb leverans
Köper 15 liter åt gången till samma enhetsfrakt.

Där köper du även reservdelar mycket humant. Ringer alltid dit. Hemsidan har bara kontaktinfo.

Fjäderbenslagringar brukar skadas då folk tvättar frenetiskt inför försäljning med högtryckstvätt undre skärmarna.

Och vinterhjulen är ordentligt fastskruvade?

Avläsning av felkoder ger besked om vad som felar din motor.
Vänder mig då till en mindre firma, som servar flera märken, för en hundring elker två. Blir så mycket billigare än Renault/Volvo, som ligger på nära 1000 kr.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 december 2019)

Meaganeowner
5 december 2019 · 2 250 Inlägg

Efter att jag bytt fjäderbenslagringar, så fanns det fortfarande ett knarrande ljud, när jag vred på ratten, fast nu mycket svagare.
Hällde ned olja utefter styrstången, som då smörjde genomförningen i golvet/torpedväggen. Blev tyst.
Förmodligen borttvättat med nömnda högtryckstvätt.

Kolla även i tändstiftsbrunnarna, genom att lossa tändspolarna först.

Två av mina var det mycket vatten i, från högtr.... Motor gick knackigt.

uhlin
5 december 2019 · 2 831 Inlägg

1. Ang. bakluckan så är det säkert nån kabel som är avskavd eller brott på vid genomförningen som tidigare påpekats.

2. Att den känns orkeslös kan va nästan vad som helst men då det bara är när den är kall så skulle jag gissa på nån tempgivare till motorstyrningen. Lyser det nån motorlampa? Felkoder är bra att läsa ut.

3. Knakandet när du svänger, är det när du står stilla? Isåfall tippar jag på fjäderbenslagring, Är det då du kör med fullt rattutslag och det knäpper är det yttre drivknutar.

4. Gångjärn samt dörrstopp behövs nog smörjas, tippar mest på dörrstoppen i detta fall. men gör ju inget att ha på gångjärnen när man ändå håller på.

Nevadacontra
5 december 2019 · 234 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Skadade fjäderbenslagringar låter när man ändrar rattutslag.

Ligger du i en ständigt sväng, med konstant rattutslag, kör runt och det knackar, så är det förmodligen yttre drivknut. I regel då en drivknutsdamask som gått sönder.

Mer ovanligt att differentialen gått sönder, p g a för lite olja i växellådan.

Du har väl kollat oljenivån i lådan?

Obs kör bara på den olja som rekommenderas i instruktionsboken. Troligen Elf eller Total.
Motoroljan mindre än halva priset på Volvo.

Köpes enklast o billigast på Autofrance.se Mycket snabb leverans
Köper 15 liter åt gången till samma enhetsfrakt.

Där köper du även reservdelar mycket humant. Ringer alltid dit. Hemsidan har bara kontaktinfo.

Fjäderbenslagringar brukar skadas då folk tvättar frenetiskt inför försäljning med högtryckstvätt undre skärmarna.

Och vinterhjulen är ordentligt fastskruvade?

Avläsning av felkoder ger besked om vad som felar din motor.
Vänder mig då till en mindre firma, som servar flera märken, för en hundring elker två. Blir så mycket billigare än Renault/Volvo, som ligger på nära 1000 kr.

Det låter bara när jag står stilla och vrider ratten och kör iväg i en cirkel typ, annars inte. Låter inte när jag svänger i en skarp kurva t.ex.

Har inte tänkt på att kolla oljan i växellådan, bara motoroljan. Ska absolut göra det. Tack för tipset, brukar handla från Mekster eller autodoc.

Ska man inte tvätta hjulhusen menar du? Jag tvättar ordentligt där inne med avfettning och högtryckstvätt.

Vinterhjulen har jag ej haft tid att kolla eller ens tanke på men ska också skrivas ner på listan att göra.
Ska försöka skaffa mig en OBD2 läsare och skanna felkoderna. Inga lampor lyser alls, allt är som det ska tydligen.

Nevadacontra
5 december 2019 · 234 Inlägg

uhlin skrev:
1. Ang. bakluckan så är det säkert nån kabel som är avskavd eller brott på vid genomförningen som tidigare påpekats.

2. Att den känns orkeslös kan va nästan vad som helst men då det bara är när den är kall så skulle jag gissa på nån tempgivare till motorstyrningen. Lyser det nån motorlampa? Felkoder är bra att läsa ut.

3. Knakandet när du svänger, är det när du står stilla? Isåfall tippar jag på fjäderbenslagring, Är det då du kör med fullt rattutslag och det knäpper är det yttre drivknutar.

4. Gångjärn samt dörrstopp behövs nog smörjas, tippar mest på dörrstoppen i detta fall. men gör ju inget att ha på gångjärnen när man ändå håller på.

Idag när jag körde så var bakluckan helt normal, öppnades inte en enda gång, kanske är för att det är typ 7 grader ute, kan det ha något med kylan att göra?

Och den var inte orkeslös imorse heller, har märkt att det blir bättre ju varmare det är ute. Ingen motorlampa lyser när jag kör vilket är tur. Som jag skrev innan så kommer jag införskaffa en OBD2 läsare.

Inte när jag står stilla, utan när jag vrider ratten fullt och kör sakta i cirklar.

Har försökt smörja men utan resultat. Trodde faktiskt att symaskinsolja, WD40 eller 5-56 skulle hjälpa men icke sa Nicke.

Meaganeowner
5 december 2019 · 2 250 Inlägg

Renault kräver Clip felkodsläsare...
Du kan förmodligen lösa en del koder med t ex Tourqe eller liknande.

Blir orimligt dyrt med Clip. Lär finnas någon kinakopia, med den jag tittat på är för win8.

Testa och smörj knutarna på styrstången.

Kan också vara en spindel- eller styrled som knarrar. Alltså dåligt med fett innanför damaskerna

Undviker att anvönda högtryckstvätt på bromsar och fjäderbenslager.
Kolla ett fjäderbenslager, så inser du varför.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 december 2019)

Meaganeowner
5 december 2019 · 2 250 Inlägg

Och varför inte byta oljorna och motorfilter.
Du har ju ingen aning om när det gjorde senast, eller hur?

Nevadacontra
5 december 2019 · 234 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Renault kräver Clip felkodsläsare...
Du kan förmodligen lösa en del koder med t ex Tourqe eller liknande.

Blir orimligt dyrt med Clip. Lär finnas någon kinakopia, med den jag tittat på är för win8.

Testa och smörj knutarna på styrstången.

Kan också vara en spindel- eller styrled som knarrar. Alltså dåligt med fett innanför damaskerna

Undviker att anvönda högtryckstvätt på bromsar och fjäderbenslager.
Kolla ett fjäderbenslager, så inser du varför.

Jaha okej så en OBD2 läsare fungerar inte i min bil?

Smörja knutarna med vad? Har inte så många såna produkter hemma dock, bara allt rengöringsmedel haha.

Hmm okej ska checka imorgon lite hur allt står till.
Bilen är servad 8 maj 2019 och gick precis igenom besiktningen nu i november med helt blanka papper.

jaka54
5 december 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Knackadet i dörrar kommer antingen från dörrstoppet eller från gångjärnen, mest troligt dörrstoppet.
På den Audi 100 Avant (C3 modellen) som jag har, bytte man konstruktion på dörrstoppet i och med sista modellåret 1990-91.Tidigare modeller hade ett dörrstopp som lätt glappade upp vilket gav ifrån sig ett knakande ljud vid öppnandet av dörren. Ett fel som emellertid är ganska lätt att fixa om man har svarv då man får svarva en ny bussning till stoppet och pressa (hamra) fast i dörrdelen.wink

Senast redigerat av jaka54 (5 december 2019)

Nevadacontra
5 december 2019 · 234 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Knackadet i dörrar kommer antingen från dörrstoppet eller från gångjärnen, mest troligt dörrstoppet.
På den Audi 100 Avant (C3 modellen) som jag har, bytte man konstruktion på dörrstoppet i och med sista modellåret 1990-91.Tidigare modeller hade ett dörrstopp som lätt glappade upp vilket gav ifrån sig ett knakande ljud vid öppnandet av dörren. Ett fel som emellertid är ganska lätt att fixa om man har svarv då man får svarva en ny bussning till stoppet och pressa (hamra) fast i dörrdelen.wink

Oj det lät invecklat. Går det inte att smörja dörrstoppet bara? Ingen av de andra dörrarna låter så, förbannat störande och pinsamt haha. Låter som ett hagelgevär typ.

Nevadacontra
7 december 2019 · 234 Inlägg

Vet definitivt att det är kabelbrott nu.
I fredags när jag skulle hem satte jag mig i bilen och när jag satte i nyckeln började det klicka där bak vid bagageluckan, man riktigt hörde hur den låste och låste upp sig hela tiden. Samma idag, fast då stängde jag alla dörrar och låste, gick inte att låsa då bagageluckan är öppen så får stänga den, då går det att låsa.

Jag kommer nog lämna in bilen till antingen Mekonomen eller nån annan billig verkstad. Vad tror ni de tar för att fixa detta? 500? 1000? Tar väl inte så värst lång tid, behöver bilen varje dag.

zzr9409209
7 december 2019 · 716 Inlägg

×3 skulle jag tro dessvärre..

Nevadacontra
7 december 2019 · 234 Inlägg

zzr9409209 skrev:
×3 skulle jag tro dessvärre..

Va? Så dyrt för det problemet?
Tänkte lämna in för drivknutarna också på samma gång och då lär det väl landa på 7-8K...

Nevadacontra
7 december 2019 · 234 Inlägg

Har nu gjort en offert på dessa två fel hos Mekonomen och Autoexperten. Önska mig lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang