Påverkas ljudet av karmlösa dörrar?

diabolio
5 december 2019 · 13 Inlägg

Hej! Ska köpa ny bil och tänker mycket på ljudet och att det ska låta isolerat etc, påverkas ljudet inne i bilen mycket av karmlösa dörrar som tex Audi A5, vw scirocco?

torsen
5 december 2019 · 7 198 Inlägg

Karmlösa dörrar hade Citroen redan 1955.
Har inte upplevt onormalt ljudinsläpp.

Men, Citroen hade Michelin X-däck med hög profil, som dämpar ljudet från vägbanan.
På den tiden hade andra bilar diagonaldäck, fram till mitten på 60-talet.
Och vissa längre än så, t ex VW och Volvo.
Moderna bilar har lågprofildäck som kraftig förstärker vägljud.
Har läst ljudnivåprotokoll där 45-profil fördubblat ljudnivån jämfört med 65-profil.
Då kan man ju ana att bullernivån fyrdubblas med 30-profil jämfört med 65-profil.

caromania Forummoderator
5 december 2019 · 9 296 Inlägg

diabolio skrev:
Hej! Ska köpa ny bil och tänker mycket på ljudet och att det ska låta isolerat etc, påverkas ljudet inne i bilen mycket av karmlösa dörrar som tex Audi A5, vw scirocco?

Jag har kört/ägt/äger två likadana modeller av bil där den ena är ”karmlös” och den andra inte. I farter över 120 så är det helt klart så att den ”karmlösa” börjar vissla lite mer. Å andra sidan är det så pass coolt att det är värt det. smile

Sedan är detta 25 år gamla bilar vi pratar om. En ny Ådi är säkert helt ok! Om det visslar lite runt A-stolpen kanske är det minsta problemet man har i en ball bil?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Presidento Of World
5 december 2019 · 3 306 Inlägg

Låter mycket, samt känns billigt.. Provat en A5 2019 I 2 veckor. A4 med karm känns tystare iaf!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
diabolio
5 december 2019 · 13 Inlägg

caromania skrev:

diabolio skrev:
Hej! Ska köpa ny bil och tänker mycket på ljudet och att det ska låta isolerat etc, påverkas ljudet inne i bilen mycket av karmlösa dörrar som tex Audi A5, vw scirocco?

Jag har kört/ägt/äger två likadana modeller av bil där den ena är ”karmlös” och den andra inte. I farter över 120 så är det helt klart så att den ”karmlösa” börjar vissla lite mer. Å andra sidan är det så pass coolt att det är värt det. smile

Sedan är detta 25 år gamla bilar vi pratar om. En ny Ådi är säkert helt ok! Om det visslar lite runt A-stolpen kanske är det minsta problemet man har i en ball bil?

Ok jag har själv ingen erfarenhet av kaarmlösa dörrar men tänker ju fördomsfullt hehe
Det är även ljudet i stereon jag tänker på, ska in med nya högtalare etc och dämpa dörrarna etc, om det är stor skillnad på hur ”isolerat” man kan få det

Och tack för svar!

diabolio
5 december 2019 · 13 Inlägg

Presidento skrev:
Låter mycket, samt känns billigt.. Provat en A5 2019 I 2 veckor. A4 med karm känns tystare iaf!

Det är det jag va orolig för hmm var helt inne på A5 eller BMW 4serie men är allergisk mot den ”billiga” känslan

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 december 2019 · 13 673 Inlägg

efter att åkt i en audi r8 så skulle jag säga att du kommer bli galen redan inom 5min..    kupe ljud som får min Arosa att verka som en välbyggd och tyst bil smile         lät som en trombon inne i bilen från all vind som leta sig in..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Cuefa Ain't no place like home...
6 december 2019 · 4 628 Inlägg

Growe skrev:
efter att åkt i en audi r8 så skulle jag säga att du kommer bli galen redan inom 5min..    kupe ljud som får min Arosa att verka som en välbyggd och tyst bil smile         lät som en trombon inne i bilen från all vind som leta sig in..

Det låter dock inte särskilt normalt.
Ingen av våra bilar ha så mycket vindbrus, och framför allt inte en bil i den kategorin där R8an spelar.

Jag haft förmånen att både köra och åka rätt många av våra olika modeller som saknar karm runt rutan (R8 inkluderat) och ingen av dem har varit särskilt högljudda så länge dörr och ruta är rätt justerade och listerna är hela.

R8an lät mycket från motorn (V10 med sport-avgassystem modell grövre) men så fort man frirullade var den tyst inuti, definitivt inget vindbrus från den bilen.
Har även lagt mycket mil i både A5 och CC/Arteon och ingen av de bilarna lät illa de heller.

Men som vanligt är det säkrast att provköra den bil man är intresserad av och lyssna själv, det skiljer ju trots allt från ex till ex.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 december 2019 · 13 673 Inlägg

Cuefa skrev:

Growe skrev:
efter att åkt i en audi r8 så skulle jag säga att du kommer bli galen redan inom 5min..    kupe ljud som får min Arosa att verka som en välbyggd och tyst bil smile         lät som en trombon inne i bilen från all vind som leta sig in..

Det låter dock inte särskilt normalt.
Ingen av våra bilar ha så mycket vindbrus, och framför allt inte en bil i den kategorin där R8an spelar.

Jag haft förmånen att både köra och åka rätt många av våra olika modeller som saknar karm runt rutan (R8 inkluderat) och ingen av dem har varit särskilt högljudda så länge dörr och ruta är rätt justerade och listerna är hela.

R8an lät mycket från motorn (V10 med sport-avgassystem modell grövre) men så fort man frirullade var den tyst inuti, definitivt inget vindbrus från den bilen.
Har även lagt mycket mil i både A5 och CC/Arteon och ingen av de bilarna lät illa de heller.

Men som vanligt är det säkrast att provköra den bil man är intresserad av och lyssna själv, det skiljer ju trots allt från ex till ex.

vart väldigt förvånad. nu var jag inte i den r8 speciellt länge någon mil bara.  men påtagligt vindbrus och vägljud     vägljudet var i klass med min arosa medans vindbruset var i klass med att fönstret var nere 1mm eller 3mm typ   men testade att dra upp fönstrena.     iövrigt en väldigt tråkig bil som man förvänade sig betydligt mer av.. var inte ens speciellt snabb åkt audi kompisar som går dubbelt så bra smile   


men just vindbruset var det som förvånade mig väldigt.  men alla lister satt kvar på plats och såg ut att fungera som det var tänkt..  (tittade pga vindbruset)

Senast redigerat av Growe (6 december 2019)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Presidento Of World
6 december 2019 · 3 306 Inlägg

Cuefa skrev:

Growe skrev:
efter att åkt i en audi r8 så skulle jag säga att du kommer bli galen redan inom 5min..    kupe ljud som får min Arosa att verka som en välbyggd och tyst bil smile         lät som en trombon inne i bilen från all vind som leta sig in..

Det låter dock inte särskilt normalt.
Ingen av våra bilar ha så mycket vindbrus, och framför allt inte en bil i den kategorin där R8an spelar.

Jag haft förmånen att både köra och åka rätt många av våra olika modeller som saknar karm runt rutan (R8 inkluderat) och ingen av dem har varit särskilt högljudda så länge dörr och ruta är rätt justerade och listerna är hela.

R8an lät mycket från motorn (V10 med sport-avgassystem modell grövre) men så fort man frirullade var den tyst inuti, definitivt inget vindbrus från den bilen.
Har även lagt mycket mil i både A5 och CC/Arteon och ingen av de bilarna lät illa de heller.

Men som vanligt är det säkrast att provköra den bil man är intresserad av och lyssna själv, det skiljer ju trots allt från ex till ex.

Arteon är värdelös på komfort.. Otroligt mycket vägljud spec över 100km/h. Jsg hatade den bilen pga det. Snygg men usch...

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
diabolio
10 december 2019 · 13 Inlägg

Tack för era svar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang