Felsöka spolare på framlyktor Passat 2008

benzin
7 december 2019 · 68 Inlägg

Jag har problem med spolarna till framlyktorna. Bilen var inne på service och efteråt sa de att pumpen till lyktspolarna var trasig men de bytte den aldrig. Jag bytte pumpen själv men när jag försöker testa spolarna så kommer de aldrig ut. Har provat genom att stå med bilen igång och lyktorna på och spolat på framrutan - lyktorna ska då spolas var 3-5 gång eller nåt sånt.

Felkoden från verkstaden är:
039C; strålkastarspolar- pumprelä; avbrott/strömkortslutning

Nu undrar jag om det kanske var något mer fel i systemet. Finns det nåt bra sätt att felsöka? Finns det någon bra översikt av hur de fungerar (kopplingsschema, etc)?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 december 2019 · 4 917 Inlägg

Normalt förfaringsletande är väl säkring ,relä ,motor, spak och dålig anslutning.
Det bör man klara utan elschema.

Senast redigerat av malus (7 december 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
SvarreE
7 december 2019 · 239 Inlägg

Mät om du har ström till pumpen.
Om inte jobba dig bakåt, säkringar osv.
Andra alternativet är väl slangar.
Kolla så inga slangar glidit ur eller är täta (vilket väl inte är så rimligt)
Något av detta lär det vara

benzin
7 december 2019 · 68 Inlägg

SvarreE skrev:
Mät om du har ström till pumpen.
Om inte jobba dig bakåt, säkringar osv.
Andra alternativet är väl slangar.
Kolla så inga slangar glidit ur eller är täta (vilket väl inte är så rimligt)
Något av detta lär det vara

OK men problemet är ju att pumpen inte går att styra direkt på/av. Den aktiveras ju bara var 3:e spolning på vindrutan. Dessutom misstänker jag att det ligger lite mer "intelligens" bakom t.ex. att pumpen bara aktiveras om munstyckena har åkt ut.

Nu verkar det ju som att pumpen aldrig går igång (och pumpen kan man ju anta fungerar eftersom jag precis bytt) men det verkar också som att munstyckena aldrig åker ut så det kan ju vara det som är det egentliga problemet...

benzin
7 december 2019 · 68 Inlägg

malus skrev:
Normalt förfaringsletande är väl säkring ,relä ,motor, spak och dålig anslutning.
Det bör man klara utan elschema.

Var sitter reläet då?

Säkring kan jag kolla upp men jag tror det är gemensam säkring till alla spolarpumpar och eftersom en del fungerar så borde ju säkringen vara hel.

Myhran
7 december 2019 · 452 Inlägg

Det är separat säkring till högtryckspumpen som spolar strålkastarna, den delar  inget gemensamt med vindruta/bakruta i form av säkring,

Säkringen brukar kunna vara trasig på dessa av olika anledningar framförallt kan de gå sönder om man spolar och fronten på bilen är täkt av is/snö så spolarkanonerna inte kan skjutas ut,

Med vänlig hälsning,

SvarreE
7 december 2019 · 239 Inlägg

benzin skrev:

SvarreE skrev:
Mät om du har ström till pumpen.
Om inte jobba dig bakåt, säkringar osv.
Andra alternativet är väl slangar.
Kolla så inga slangar glidit ur eller är täta (vilket väl inte är så rimligt)
Något av detta lär det vara

OK men problemet är ju att pumpen inte går att styra direkt på/av. Den aktiveras ju bara var 3:e spolning på vindrutan. Dessutom misstänker jag att det ligger lite mer "intelligens" bakom t.ex. att pumpen bara aktiveras om munstyckena har åkt ut.

Nu verkar det ju som att pumpen aldrig går igång (och pumpen kan man ju anta fungerar eftersom jag precis bytt) men det verkar också som att munstyckena aldrig åker ut så det kan ju vara det som är det egentliga problemet...

Munstyckena åker väl ut av trycket inte separata motorer, går inte pumpen eller om det inte är tätt mellan pumpen och armarna så åker de aldrig upp.
Tvångskör pumpen för att se om det funkar.
Funkar det så lär det ju vara nåt elektriskt på vägen till pumpen. Säkring eller relä troligen. I sämsta fall är det i styrenheten men då kan jag inte hjälpa till längre (Inte min grej om man säger så)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 december 2019 · 17 380 Inlägg

benzin skrev:

SvarreE skrev:
Mät om du har ström till pumpen.
Om inte jobba dig bakåt, säkringar osv.
Andra alternativet är väl slangar.
Kolla så inga slangar glidit ur eller är täta (vilket väl inte är så rimligt)
Något av detta lär det vara

OK men problemet är ju att pumpen inte går att styra direkt på/av. Den aktiveras ju bara var 3:e spolning på vindrutan. Dessutom misstänker jag att det ligger lite mer "intelligens" bakom t.ex. att pumpen bara aktiveras om munstyckena har åkt ut.

Nu verkar det ju som att pumpen aldrig går igång (och pumpen kan man ju anta fungerar eftersom jag precis bytt) men det verkar också som att munstyckena aldrig åker ut så det kan ju vara det som är det egentliga problemet...

När pumpen jobbar skjuts munstyckena ut av vätsketrycket. Kör själv en bil som bara är 1 vecka gammal och de frös fast häromdagen (skitspolarvätska från fabrik). Pumpen gick och det droppade lite under bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
benzin
7 december 2019 · 68 Inlägg

Tack för alla svar!

Var ute och skulle kolla på eventuellt relä men såg då att det visst fanns en separat säkring till strålkastarspolarna och den var paj (borde varit noggrannare när jag kollade första gången). Har ett vagt minne av att säkringen brunnit förut dessutom. Efter byte av säkring funkar spolarna igen!

Trist att ha lagt ner en massa jobb i onödan men å andra sidan kanske det var dags att byta pumpen ändå...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang