Saab 9-3 OG 2002 min höger bakruta vill varken gå upp eller ner

Saab---93
8 december 2019 · 72 Inlägg

Hej! Jag hittar ingen tråd om en sån här händelse så skapar en egen då.
Ska försöka förklara så detaljerat som möjligt.

Saab 9-3 OG 2002

Min höger bakruta vill varken gå upp eller ner så jag tog bort min dörrklädsel igår så såg jag att nån slags metall tråd satt löss (ingen aning vad det va för något) och själva den vita fästet som håller fast min vindruta mot min fönsterhiss har gått av. Så för att hålla min vindruta helt uppe så har jag satt ditt silvertejp (Annars lär det nog bli minusgrader i bilen på tanke på årstiden vi är inne på just nu) Jag har aldrig varit med om sånt här tidigare så har ingen aning hur jag ska göra. Jag såg också att hela min fönsterhiss motor sitter fast nippad hur fan får man bort dom? Ja jag har listat ut att jag behöver byta ut min fönsterhiss motor men behöver råd o hjälp hur jag ska gå till väga för att göra det UTAN att jag har sönder något annat!

ENDAST seriösa svar tack!


Mvh Saab---93

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 december 2019 · 4 917 Inlägg

Innan man gör ett så dyrt ingrepp ,så måste man konstatera att det verkligen är hissmotorn som är sönder.
Hade det varit jag så hade jag dragit 12 volt från batteriet och anslutit/duttat lite försiktigt på anslutningarna till motorn för att verkligen konstatera att den är dålig.
Kablaget till dörren är kanske avslitna/skadade eller någon mikrobrytare är dålig..
Allt detta bedömer jag beroende på att dendär motorn har nog inte gått upp och ner så mycket under 17 år, så den är nog inte utsliten..

Senast redigerat av malus (8 december 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Saab---93
8 december 2019 · 72 Inlägg

Jag uppskattar ditt svar men ditt svar verkar vara felaktigt utav det fel som jag faktiskt har på bilen. Så läs om mitt inlägg tack!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 december 2019 · 14 008 Inlägg

Saab---93 skrev:
Jag uppskattar ditt svar men ditt svar verkar vara felaktigt utav det fel som jag faktiskt har på bilen. Så läs om mitt inlägg tack!

Du skriver ju i inlägg #1 följande: Ja jag har listat ut att jag behöver byta ut min fönsterhiss motor men behöver råd o hjälp hur jag ska gå till väga för att göra det UTAN att jag har sönder något annat!

Det är nog inte så konstigt att malus svarar som han gör.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
8 december 2019 · 5 814 Inlägg

Saab---93 skrev:
Jag såg också att hela min fönsterhiss motor sitter fast nippad hur fan får man bort dom?

Nippad? Jag tror det vore bättre om du postar en bild på vad du menar...

Saab---93
8 december 2019 · 72 Inlägg

Okej då omformulerar jag mig. Jag menar att hela jävla elhiss kitet som gör att min ruta kan åka upp o ner. Men om ni bort ser från just den lilla delen (Måste byta ut elhiss motorn) o läser allting annan så kanske ni förstår på ett annat sätt? Eller är ni såna typer som kanske aldrig har haft en saab 9-3 o ni är osäkra vad ni snackar om? Jag hör ju att min elhiss motor fungerar. För ca 2 veckor sen minns jag att jag använde min höger bakruta att dra ner den o sedan upp den med elhiss knappen o då fungerade den utmärkt o nu plötsligt har detta hänt..

zzr9409209
8 december 2019 · 716 Inlägg

"Typ" kan du vara själv!!

Saab---93
8 december 2019 · 72 Inlägg

Åh gud ja det är jag

Trekmeister
8 december 2019 · 272 Inlägg

För ett antal år sedan bytte jag hela hissmekanismen i en bakdörr på min og9-3. Tyvärr är det så pass länge sedan att jag inte har några direkta tips att ge, men jag minns att det var en ganska enkel operation. Plockade hela paketet från en bil på skroten.

Mew
8 december 2019 · 2 152 Inlägg

Låter som att själva mekanismen till rutan är trasig ja, så det verkar som att du är på rätt spår. Hade det problemet på min BMWs ena bakre sidoruta också. Det är bara att byta ut den i så fall, vet inte exakt hur det ser ut på din bil men du får lossa rutan från mekanismen, lossa mekanismen från själva dörren och sedan plocka ut det. (Ibland måste den vara i ett visst läge för att kunna komma ut eller in, då får du köra på elhissen för att få den i det läget.)

Det låter som att du menar att den är popnitad på plats? I så fall får man borra bort popnitarna och sen sätta dit nya (ett sådant verktyg finns billigt lite varstans, ex Biltema).

Senast redigerat av Mew (8 december 2019)

Hiphoppucko
9 december 2019 · 72 Inlägg

Det är förmodligen plastclipset som hänger i wiren som fästs i fönstret som släppt eller spruckit. Om motorn går vill säga. Koppla in brytaren och se om motorn fungerar.

Jag hade samma problem, borrade ur nitarna och bytte hela hissmotorn samt vajern, clipsade i clipset i fönstret och skruvade fast med m6 skruvar. Skulle rekommendera dig att åka till en skrot och plocka själv från en bil som har en hel fönsterhiss.

Saab---93
9 december 2019 · 72 Inlägg

Tack för era svar det uppskattade verkligen. Jag ska åka iväg under veckan till en bilskrot o plocka en ny

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang